search

Tour de Twitter

Mens TV2 fortsætter sit helt eget og selvoptagede Tour de Trance sammen med den kvarte danske nation, mens DR trækker det mere grånende og familieaktive folkefærd, der kan nøjes med koncentrat

Mens TV2 fortsætter sit helt eget og selvoptagede Tour de Trance sammen med den kvarte danske nation, mens DR trækker det mere grånende og familieaktive folkefærd, der kan nøjes med koncentrat i Aftentour, udkæmpes der er en helt anden mediekamp i udkanten af tv-billedet.

En positioneringskamp, en drabelig kamp om fremtiden, en journalistisk kamp om bæredygtigt fodfæste i begivenheder af Tour de France-kaliber. De traditionelle mediehuse har sat alle sommersejl til i et mellemår uden fodboldslutrunder og OL. Og de forsøger sig på alle platforme i en panisk angst for, at udviklingen på en af dem skulle gå deres næse forbi.

Web-tv, Twitter, Facebook, klummer, reportage, ghostproduktion for såkaldte A-navne og så lige et interview her og et etapereferat der. Vind i Tour-sejlene, men ressourcerne synes ikke helt at følge ambitionerne. Spidskompetence er et fyord, og alle har bare at røre rundt i havregrøden. Fra ledelsesside et uomtvisteligt ræsonnement, der dækker over de faktiske forhold i sportsindustrien. Pengene er ikke til mere.

På skrivefronten skinner et par stykker eller tre da igennem. Ekstra Bladets hæsblæsende og produktive baseballbat Lars Werge har udviklet Tour de France til sit varemærke. Hold fast i det. Lars B. Jørgensen kæmper for sin pen i Berlingske-portalen. Med held, når den ellers får lov og ikke lige bliver fanget på en dag med spøgelsesjournalistik og anden promoveringspligt. Mogens på Politiken behøver ikke engang et efternavn, men dinosaurer kræver internt modspil og originalitet i fornyelsens navn, og den har man effektivt elimineret ved at droppe klummegodten Stephanie til årets Tour.

TV har Niels Chr. Jung fra DR, der bedriver sin såkaldte obligationsjournalistik med personlig og langsigtet investering i stofområdet året rundt og deraf følgende eksklusivitet og differentieret dagsorden. TV2 lægger sin journalistiske spidsprofil på Jørgen Leth og Henrik Jul, der begge med patos og historisk fundats sværger til faget, om end den notoriske dopingbenægtelse sætter sine spor. Resten er ren Rolf og Ritter, live-live-live og underholdning på TV-mediets præmis og seertalsløftet om annonceportefølje.

En isoleret og indforstået kamp mellem få individuelle medieaktører, mens alle andre involverede har nok at se til fra platform til platform. For så få midler som muligt og med den udeblivende spidskompetence som åbenlyst resultat.

Og dermed er vejen banet for de spillere, der har i sinde at tage kampen op. Spillere er ikke et tilfældigt ord i den sammenhæng, men et helt bogstaveligt et af slagsen. Eller i Tour-sammenhæng: Rytterne, holdene og deres økonomiske samarbejdspartnere, sponsorerne.

Lance Armstrongs effektive brug af Twitter igennem det seneste år udgør allerede et legendarisk eksempel for en legende, der med vanlig sans for at styre feltet også formår at kontrollere informationsstrømmen. Jo, han stiller sig til sporadisk rådighed for pressen under Touren, men mest for et syns skyld. Hans bevidsthed om holdningsbearbejdelse, selvpromovering og pseudoudtryk for personlig nærkontakt er forbeholdt http://www.twitter.com/lancearmstrong

Som den syvdobbelte Tour de France-vinder med et ottende skud i ærmet og lige så mange års dopingmistanke hængende over hovedet eksempelvis skrev i sin statusopdatering her lørdag morgen: ”Knock knock. Another antidoping control. Seems excessive but I"m not complaining. This is a good thing. I like good things times 40”.

Akkurat som den danske holdejer Bjarne Riis’ finansielle fundats Saxo Bank også har fundet lejlighedsmålrettet vej ind i mediebranchen under Tour de France. På www.saxobanktakingthelead.com gradbøjer bankportalen således dagligt med tv-analyser, tv-dagbøger, tv-reportager og et ugentligt magasin sin opfattelse af Touren. Med eksklusiv tæt på-adgang til kilden. Havde hovedsponsoren brugt et par hundrede tusinde mere på journalistisk substans og markedsføring, hvilket givetvis er et greb i marketinglommen, havde gennemslagskraften taget sig endnu mere synlig ud.

Alt imens den stakkels udsendte dagbladsjournalist står og vakler mellem web-tv-, twitter-, online- eller papirudgaven som dagens halvkvalte satsning.

Spørgsmålet er da også, om Danske Spil igen næste år eller når kontrakten udløber vælger at lægge en god kvart million for spilformidling i Aftentour, hvis de i et eventuelt samarbejde med Saxo Bank eller på Twitter-vis kan spilformidle ligeså effektivt og gratis.

For god ordens skyld på sin plads at nævne, at online-udgaven af Søndagsavisen www.sondagsavisen.dk er på vej frem i brugertal og på sportsscenen. Med den amerikaniserede brumbasse Kurt Thyboe i klummeformat under Tour de France. Som sitet dobler op på etapen til Det Skallede Bjerg Mont Ventoux med TV2-forsmåede Jørn Mader og Thyboe som live-kommentatorer på nettet.

Så ikke alt er nyt, bare på nye flasker. Skål, og vi ses på Tour de Twitter…

LÆS OGSÅ:
Tour de Trance

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen