Den øverste chef for det globale media- og reklamebureau WPP, der også dominerer i Danmark, forudser nedtur på mediamarkedet i 2009.Meget tyder på, at næste år bliver et 'vanskeligt' år for annoncerne verden over. Det er i hvert fald forventningen hos verdens næststørste media- og reklamebureau, WPP, der blandt andet tæller selskaber som Mediacom, Mediaedge:cia og Young & Rubicom.
Koncernchef Martin Sorrell advarer således om, at 2009 kan blive et 'difficult year'.
Og havde det ikke været for de netop overståede Olympiske Lege og det igangværende amerikanske præsidentvalg, så havde situationen ej heller været nem i 2008, lyder det fra Martin Sorrell ifølge The Telegraph.
Rent faktisk er væksten allerede for nedadgående i USA, Storbritannien og Vesteuropa. Alligevel er det lykkedes at øge indtjeningen i WPP, der på verdensplan har godt 110.000 medarbejdere og en omsætning på omkring 60 mia. kr.
Advarslen fra Martin Sorrell om et vanskeligt 2009 vil højst sandsynligt også få betydning for det danske marked og dermed de danske medier, men Martin Sorrell tror dog på en vending allerede i 2010 med VM i fodbold i Sydafrika og de olympiske vinterlege i Vancouver.
Et rundspørge til 100 toneangivende annoncører i USA, som netop er blevet offentliggjort i Mediaweek, tyder dog ikke på meget optimisme i den kommende tid. Tværtimod viser undersøgelsen, at et flertal planlægger at skære ned på deres annoncebudgetter det næste halve år. Det er the Association of National Advertisers, som har lavet analysen, der i øvrigt viser, at 87 pct. allerede kæmper med at finde besparelsesmuligheder. Ligesom 53 pct. forventer, at deres annoncebudget vil blive barberet i de kommende seks måneder.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.