Dagbladet Politiken har ikke råd til nok af den gode dybdeborende journalistik. Derfor overvejer chefredaktøren at bede læserne om sponsorater i bytte for redaktionel indflydelse. (opdateret 12:15)
Vil du have indflydelse på Politikens journalister og spalter, får du muligvis chancen allerede til efteråret. Hvis du altså vil og kan betale for det. Det skriver fagbladet Journalisten i det nye nummer, som netop er udkommet.
Politiken vil gerne have flere penge til den dyre undersøgende journalistik, som kan sætte dagsorden, vælte ministre og ændre fordelingen af statens milliarder.
Derfor overvejer ansvarshavende chefredaktør Tøger Seidenfaden at bede læserne om sponsorater til avisens undersøgende journalistik.
Til gengæld for den økonomiske håndsrækning må læserne vælge mellem en række på forhånd udvalgte områder, som avisens journalister står klar til at undersøge. Idéen er udtænkt efter flere år med oplagsnedgang.
»Morgenaviserne har ikke ressourcer til at lave tilstrækkeligt meget undersøgende journalistik i forhold til behovet. I det lys er det vigtigt, at vi tænker på, hvordan man kan skaffe penge til mere undersøgende journalistik,« siger Tøger Seidenfaden.
Sponsorjournalistikken kan ende i Politikens spalter allerede til efteråret, hvis bladledelsen nikker ja til konceptet.
Læs magasinartiklen her.
2