search

Tøger: Det her er uhyre ubehageligt

Politiken skal spare 3 procent af omkostningerne. Besparelserne bliver fordelt på 14 millioner kroner på de redaktionelle omkostninger på Politiken og Politiken.dk og 6 millioner kroner på administration og de kommercielle afdelinger.

Politiken skal spare 3 procent af omkostningerne. Besparelserne bliver fordelt på 14 millioner kroner på de redaktionelle omkostninger på Politiken og Politiken.dk og 6 millioner kroner på administration og de kommercielle afdelinger.Det erfarer Journalisten.
Chefredaktør Tøger Seidenfaden oplyste i dag klokken 12.00 medarbejderne om spareplanerne. Medarbejderne valgte at gå hjem.
'Vi kan selvfølgelig ikke forhandle nu under en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, men jeg går ud fra, at vi allerede begynder forhandlingerne med medarbejderne i morgen. Vi har med vilje ikke sat tal på det antal redaktionelle medarbejdere, som må gå, for så var der jo ikke noget at forhandle om. Der findes andre omkostningstyper end faste medarbejdere,« siger Tøger Seidenfaden.
Politiken udkommer ikke i morgen, men Politiken.dk bliver fortsat opdateret af ledende medarbejdere.
I sidste uge informerede Tøger Seidenfaden medarbejderne om en stribe ændringer af Politikens organisation. Når han ikke ved samme lejlighed fortalte om spareplanerne, så skyldes det, at han først mandag i denne uge fik det fulde overblik over sparekravet i forbindelse med et møde med koncernledelsen.
»Det her er uhyre ubehageligt, men omkostningsreduktionen er ikke til hinder for en fortsat stærk udvikling af avisen på både net og papir. Vi har heldigvis ikke haft en større sparerunde i syv år,« siger Tøger Seidenfaden.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra tillidsmand Lars-Bo Larsen.

Administrerende direktør Lars Munch fra JP/Politikens Hus afviser, at besparelserne hænger sammen med det løbende underskud på at udgive gratisavisen 24timer.

»Vi gør det her for at sikre os, at Politiken i sig selv fortsat er en god forretning. Med hensyn til næste år forventer vi ikke, som de tidligere år, at stigninger i annonceindtægterne vil kompensere tilstrækkeligt for fald i oplaget,« siger Lars Munch.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen