Aller og Jyske Medier slutter sig til et annonceværk, så mediehusene kan spore potientielle kunder og målrette annoncer til dem
Aller og Jyske Medier har meldt sig til annoncenetværket PB, som arbejder med målrettet annoncering ud fra data af webrugere – det er endnu et bud på en af mediebranchens forretningsmodeller.
PBT Network kan, ifølge netværket selv, give annoncørerne kontakt med 57 pct. af de danske internetbrugere. Det skriver mediawatch.dk.
PBT skriver på sin hjemmeside, at: " Systemet indeholder data om langt over 10.000 personers demografika, interesser og adfærd på internettet, og når f.eks. en kvinde besøger dba.dk eller et af de andre sites i netværket, kan PBT efter ganske få klik regne ud, hvem hun er, og hvad hun interesserer sig for. Hvis dit budskab er relevant for lige netop denne person, skyder systemet automatisk din bannerannonce ind på den næste side, hun klikker sig ind på."
Big Data-fænomenet, som PBT dyrker ved at skabe et mønster i forbrugernes dataspor, bliver af tilhængere set som en forbrugertjeneste, hvor man slipper for at blive bombarderet med irrelevante reklamer. Kritikere af Big Data hævder, at det er ubehagelig Big Brother-overvågning af brugernes privatliv.
PBT Network-samarbejdet omfatter i forvejen en række af de mest besøgte danske sites: dba.dk, bt.dk, ekstrabladet.dk, bilbasen.dk, sporten.dk, Politikens Lokalaviser (lokalavisen.dk), SBS Media (kanal4.dk, kanal5.dk og 6-eren.dk), vejret.dk.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.