Viborg og Helsingør Kommune har begge besluttet at gå på TikTok for bedre at nå ud til målgruppen af unge. Det skriver Kforum.
Viborg Kommunes TikTok-profil har i skrivende stund 33 følgere. Kommunens kommunikationschef, Rune Jungberg Pedersen, siger til Kforum, at datasikkerhed har været den største barriere for at tage kanalen i brug.
”Det skal vi være meget opmærksomme på,” siger han.
Helsingør Kommune går på TikTok i begyndelsen af 2023. Kommunens kommunikationschef, Martin Deichmann, fortæller, at der er to primære formål med at gå på TikTok. Dels at vise kommunen som ’et levende sted’, dels at påvirke flere unge til at vælge uddannelsessted i kommunen. Derudover håber begge kommuner, at TikTok kan hjælpe med at løse udfordringer med at rekruttere på blandt andet ældreområdet.
I 2014 markerede Kolding og Thisted Kommune sig som de første kommuner på henholdsvis Tinder og Snapchat, hvor de også forsøgte at nå bedre ud til målgruppen af unge.
”Det er fedt, at kommunerne tør være firstmovers. Bare fordi man er en kommune, behøver man ikke være kedelig og ikke turde tage en chance og være der, hvor borgerne er,” sagde daværende kommunikationskonsulent Katrine Jacobsen i den forbindelse til Journalisten.