Hele Midtjyske Medier inklusive koncernens seks lokalaviser er blevet solgt til Jysk Fynske Medier af De Persgroep, som ejer Berlingske Media.
Det skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse.
Nyheden vækker glæde hos medarbejderne på Midtjyske Medier.
»Jeg ser frem til det samarbejde, vi skal have med Jysk Fynske Medier, og til at være en del af en mediekoncern, som har fokus på regionale medier,« siger Per Schultz-Knudsen, fælles-tillidsrepræsentant i Midtjyske Medier, til Journalisten.
Store forventninger
Ifølge ham har lokalaviserne under Berlingske Media ikke fået det fokus, de fortjente. Blandt andet har Midtjyske Medier været igennem flere store sparerunder, som har taget hårdt på lokalaviserne.
»Det er ingen hemmelighed, at de primære medier på Berlingske overvejende har været Berlingske og BT og i nogen grad Weekendavisen. Så på den måde bliver det rart at komme over i en koncern, der har fokus et andet sted,« siger Per Schultz-Knudsen, der dog endnu ikke kan sige noget om de økonomiske konsekvenser af salget for Midtjyske Medier:
»Jysk Fynske Medier kan først fortælle noget om det, når de endeligt har overtaget Midtjyske Medier. Men jeg ser meget positivt på overtagelsen og har store forventninger.«
Styrker begge mediehuse
Koncernchef i Berlingske Media Lisbeth Knudsen fortæller, at aftalen først fik den endelige godkendelse i bestyrelsen i morges. Den er forhandlet på plads over de seneste dage.
Hun forklarer, at ideen opstod i forbindelse med det strategiske eftersyn, de belgiske ejere lavede i foråret.
»Vi lavede en grundig analyse af vores lokale medieforretning, som var løsrevet fra følelser i forhold til, hvor meget vi historisk måtte have hængt sammen. Det førte til, at vi besluttede at afprøve, om Midtjyske Medier skulle skifte ejer, og om de kunne få en mere fokuseret fremtid hos Jysk Fynske Medier.«
Lisbeth Knudsen er overbevist om, at salget af Midtjyske Medier vil styrke Berlingskes mulighed for at strømline økonomien og de digitale satsninger i mediekoncernen.
»Vi kan nu fokusere på vores tre nationale hovedtitler BT, Berlingske og Weekendavisen. Både vi i København og vores ejere er meget fokuserede på at investere i de nationale medier og hele den digitale transformation, vi er midt i,« siger hun.
Lisbeth Knudsen mener også, at salget af Midtjyske Medier til Jysk Fynske Medier vil styrke lokalaviserne.
»Jeg tror, den konsolidering på tværs af udgivelser og distributionsplatforme på det lokale område, som kan gennemføres nu, kan få en afgørende positiv betydning for Midtjyske Mediers fremtid,« siger hun.
Råd til nye investeringer
Med salget vil Berlingske Media samtidig blive helt gældfri, fortæller Lisbeth Knudsen.
»Vi har også mulighed for, i kraft af den kapital, vi nu har tid rådighed her i Danmark, at gå mere offensivt til markedet. Pengene trækkes ikke ud af landet, men skal bruges til investeringer i den danske forretning.«
Hun vil ikke komme nærmere ind på, hvor Berlingske Media har tænkt sig at investere.
Vil vi se et stærkere journalistisk produkt fra Berlingske Media som resultat af salget?
»Vi vil se et fornyet journalistisk produkt i de kommende måneder. Som jeg også tidligere har sagt, arbejder vi med spændende udviklingsplaner både for Berlingske og BT,« siger Lisbeth Knudsen.
De Persgroep købte Berlingske Media i 2014. I maj 2015 blev det meldt ud til medarbejderne, at koncernen skulle trimmes, efter at de belgiske ejere havde givet den et strategisk eftersyn. Det betød besparelser flere steder i koncernen. Ud over Midtjyske Medier frasælger Berlingske Media også deres to trykkerier i Vonsild og Struer.
Troels Mylenberg er chefredaktør på Fyns Amts Avis og med i direktionen i Fynske Medier.
Er det slut med at vokse med det her opkøb?
»Det kommer an på, hvad der er relevant for os. Vi lever jo for og af at lave lokal journalistik med lokal tilstedeværelse. Vi har nok at gøre med at finde os rette i vores fusion, men hvis der opstår nogle muligheder, så skal vi selvfølgelig være der,« siger Troels Mylenberg.
Ved den seneste fusion meddelte I, at det ikke ville føre til redaktionelle besparelser. Kan I sige det samme her?
»Vi lever af og brænder for at leve lokal journalistik, så det ville være dumt at begynde at spare det væk,« forklarer Troels Mylenberg der ikke må sige mere om, hvad der komme til at ske, før opkøbet er endelig på plads.
Midtjyske Medier består af Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Dagbladet Holstebro-Struer, Viborg Stifts Folkeblad og Folkebladet Lemvig.
Jysk Fynske Medier er resultatet af en fusion mellem Jyske Medier, Syddanske Medier og Fynske Medier i 2014.
Opdateret klokken 14.09: Interview med tillidsmand og Lisbeth Knudsen tilføjet.
Opdateret klokken 15.35: Tilføjet udtalelse fra Troels Mylenberg.
Rettet 21/8 klokken 9.20: I Journalistens opremsning af titler i Midtjyske Medier havde vi glemt Dagbladet Ringkøbing-Skjern. Vi beklager fejlen.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Hej Jens Kirk
Tak for din rettelse. Du har ret - en pinlig fejl. Det er nu rettet i artiklen.
Bedste hilsner
Andreas Marckmann Andreassen
Digital redaktør, Journalisten
Hovsa.
Dagbladet Ringkøbing-Skjern er også med i MM og i salget.
Mvh. Jens kirk