search

Tillidsmand: »Folk er chokerede og frustrerede«

Ekstra Bladets tillidsmand ærgrer sig over, at kollegerne rammes af stor fyringsrunde. Han ærgrer sig også over, at direktøren har orienteret offentligheden dagen før medarbejderne. »Jeg føler virkelig med de medarbejdere, som sidder på redaktionen i aften.« DJ-næstformand bakker op. Adm. direktør svarer på kritikken

JP/Politikens Hus søsætter en stor sparerunde, der i alt skal koste et tocifret antal stillinger på Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet. Det meddelte adm. direktør Stig Kirk Ørskov her til eftermiddag via Mediawatch.dk.

Han ønskede ikke at sætte tal på besparelserne, men sammenlagt vil der i år blive barberet fem procent af koncernens omkostninger.

Tillidsrepræsentant på Ekstra Bladet Anders Stoffer ærgrer sig over, at der er fyringer på vej.

»Vi havde virkelig håbet, at Ekstra Bladet ikke kom med i denne runde, så selvfølgelig er det et slag for os, at vi alligevel skal med,« siger Anders Stoffer til Journalisten.

Mange får svært ved at sove i nat

Han mener, det er uheldigt, at ledelsen har valgt at melde fyringsrunden ud offentligt, før medarbejderne får besked på møder i morgen.

»Jeg er rigtig ked af, at Stig Ørskov føler behov for at gå ud med det her, dagen inden medarbejderne bliver orienteret. Jeg føler virkelig med de medarbejdere, som sidder på redaktionen i aften. Der er også mange, der får svært ved at sove i nat. Det synes jeg simpelthen ikke, de har fortjent,« siger Anders Stoffer.

Han fortæller, at reaktionen har været voldsom fra kollegerne.

»Jeg fik rigtig mange mails, i minutterne efter at det blev meldt ud på Mediawatch. Folk er chokerede og frustrerede. Medarbejderne var ikke engang indkaldt til orienteringsmødet, før det blev meldt ud. Det er en meget uheldig måde, det er foregået på.«

Også Dansk Journalistforbunds næstformand, Tine Johansen, er ked af, at kolleger igen skal igennem en fyringsrunde. Hun har selv en fortid som tillidsmand på Ekstra Bladet.

»Enhver fyringsrunde er frygtelig, og det her lyder alvorligt. Det er rigtige menneskers rigtige liv, det handler om. Men lige nu kender vi ikke omfanget, vi ved ikke, hvordan det rammer de tre aviser. Vi ved kun, hvad Ørskov har meldt ud via Mediawatch.dk,« siger Tine Johansen.

Vil helst vente, til medarbejderne er orienteret

Hun er enig med Anders Stoffer i, at det er uheldigt, når ledelsen melder en fyringsrunde ud i medierne, før medarbejderne bliver orienteret.

»Jeg undrer mig mildest talt over, at han vælger at orientere offentligheden, før han orienterer sine medarbejdere. Lige nu er det en halv vise, der er kvædet, som man så kan gå og digte videre på i sit eget hoved. Det er Ørskovs beslutning. Men jeg vil helst vente med at udtale mig, til medarbejderne har fået en ordentlig orientering.«

Tine Johansen understreger, at DJ står klar til at hjælpe medarbejdere og tillidsfolk.

Samme toner lyder fra Anders Stoffer til kollegerne.

»Vi vil de næste 2-3 uger gøre alt for at få løst det her på den bedste vis. Vi får alle sammen på Ekstra Bladet nogle hårde uger forude. Vi er rigtig gode til at passe på hinanden. Det skal vi også være nu,« siger han.

Ørskov: Har ikke været en hemmelighed for medarbejderne

Journalisten har spurgt Stig Kirk Ørskov, hvorfor ledelsen har valgt at orientere offentligheden om spareplanerne før medarbejderne. Han har svaret per mail:

"Det ligger os meget på sinde at orientere vore medarbejdere åbent og ærligt om udviklingen. Det har ikke været en hemmelighed for medarbejderne, at vi desværre bliver nødt til at reducere omkostningerne. I dag er vores tillidsrepræsentanter blevet grundigt orienteret, og jeg har udtalt mig om koncernens helt overordnede behov for at reagere på markedsudviklingen. I morgen torsdag får medarbejderne på de enkelte medier, naturligvis som de første, en grundig orientering om de konkrete planer," skriver Stig Kirk Ørskov.

Han har ikke ønsket at lade sig interviewe af Journalisten i dag.

Baggrunden for nedskæringerne er ifølge direktøren, at annonceomsætningen er markant mindre end forventet i 1. halvår af 2016.

»Vi har igennem foråret oplevet et stigende krydspres fra de store konkurrenter. På den ene side fra udlandet, primært Facebook og Google, og på den indenlandske scene fra DR, når det gælder vores digitale indholdssalg. Skiftet fra print til digitalt er accelereret i løbet af foråret, og det har ramt især printannonceomsætningen hårdere, end vi havde regnet med. Det gør behovet for at få betaling for vores digitale indhold større, og det er sværere med DR’s digitale nyhedsudbud,” forklarede Stig Kirk Ørskov i artiklen hos Mediawatch.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen