search

Tidspalettens nuancer

Grøn bølge {logoer}: Et virksomhedslogo er et barn af sin tid. Derfor har Coca-Cola og Arla også forsøgt sig med grønne fingre. DSB derimod kigger nostalgisk tilbage mod gode gamle rød fra dengang, hvor verden ikke var af lave.

 

I februar 2009 oplyser DSB, at virksomhedens logo ”er blevet finpudset grønt og gjort klar til fremtiden”. I pressemeddelelsen ’DSB’s røde tråd er nu grøn’ hedder det endvidere:

’Tidsånden, der står i klimaet og miljøets tegn, giver mange virksomheder kommercielle grunde til at kaste sig over miljøemner i disse år. Talrige virksomheder forsøger således at ”male deres virksomhed grøn” i blandt andet deres markedsføring”.
”Vi har til gengæld noget at have det i, og det er der med al respekt ikke særlig mange af de andre virksomheder, der har (…),” siger Søren Eriksen, administrerende direktør i DSB.
Selv om DSB udtaler, at virksomheden har noget at have sit logo i, skifter de alligevel logo igen tre år efter. De vil tilbage til rødderne.
DSB hævder stadigvæk at have fat i en rød tråd, men den er nu ikke længere grøn.
I DSB’s medarbejderavis fra maj 2012 forklares skiftet i artiklen ’Den røde tråd rulles snart ud’:

”DSB’s grønne visuelle identitet skal føres tilbage til rød. Og begrundelsen for farveskiftet er ifølge direktøren klar: ”Det nye gennemgående røde design skal understøtte vores daglige og fremadrettede fokus på kerneområdet. Vi skal signalere ensartethed – ét samlet DSB. Og samtidig skal overgangen medvirke til, at vi får virksomhedens kerneværdier op til overfladen og gjort tydelige for både medarbejdere og kunder,” siger den nye administrerende direktør Jesper Lok.”  
De Danske Statsbaner er altså hjemvendt til logofarven fra 1973. Tilbage til en tid, hvor erindringen er overbevist om, at sommeren altid var solbeskinnet, og julen altid var hvid.

I november 2008 får Arla et nyt fælles grønt logo. Arla har indtil da haft et rødt logo på sine produkter og et grønt virksomhedslogo.
Virksomheden bruger, i anledningen af det nye logo, 20 millioner kroner på at designe ny visuel identitet og udskifte billeder og skilte på lastbiler og i butikker.
Virksomheden beslutter ”at videreudvikle det grønne logo, fordi vores undersøgelser viser, at det er det, som forbrugerne har klart størst sympati for”, beretter koncernmarketingchefen i Arla Foods til Berlingske i den sammenhæng.
Hvor Arla i 2002 lancerede mælken ’Mini’ i form af en seksuel reklame med tre nøgenløbende kvinder på en strand, er tiderne skiftet i 2008. Væk er brysterne og sexy times. Mælk skal være mere uskyldigt. Arla lancerer sin nye virksomhedsstrategi og sit nye logo med sloganet ’Tættere på naturen’.

De nye associationer katapulteres ind i befolkningens bevidsthed gennem reklamevideoer med en lille løbende dreng og en godmodig ko på en dugfrisk skovbund til ordene ’A new beginning. the Power of Nature. Let nature lead the way.’
I februar 2014 bliver det offentliggjort, at Arla nu vil se sig om efter en ny visuel identitet.
”Vi har været rigtig glade for vores visuelle identitet, som blev skabt i forbindelse med logoskiftet tilbage i 2008. Men som med alt andet, der har nogle år på bagen, så har vores visuelle identitet brug for en modernisering,” argumenterer Arlas Graphic & Design Manager over for bureaubiz.dk.
Hvilken tidsånd den nye visuelle identitet vil indfange, er endnu ikke offentliggjort.

Op til COP15 vil Coca-Cola også være med. Virksomheden køber sig reklameplads på busstoppesteder og i aviser for at reklamere for den nye ’plantbottle, A Bottle of Hope’ under overskriften Hopenhagen.
 Coca-Cola lover, at flasken ikke belaster miljøet. Reklamerne består for eksempel af en åbnet colaflaske, hvorfra der skyder frodige grønne planter op. Planterne er behæftet med en lille idyllisk bondegård og fritgående heste, græssende får, hoppende kaniner og flyvende sommerfugle.
Men i 2013, efter tre års sagsbehandling, konkluderer forbrugerombudsmanden, at der var tale om greenwashing og ikke en flaske af håb.
I midten af juni 2014 kan Financial Times berette, at Coca-Cola igen forsøger sig ud i det grønne. Til september vil virksomheden lancere en ny læskedrik ’Coca-Cola life’ i Storbritannien baseret på naturligt sødemiddel. På den flaske vil Coca-Cola pensionere sin velkendte røde farve og udskifte den med grøn. s

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen