search

Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Studievært Jon Rostgaard Boiesen producerede natradio for Radio24syv, men blev med få dages varsel taget ud af vagtplanen og står nu helt uden løn. Direktør Jørgen Ramskov: »Nogle vagter kan risikere, at vi ikke vil bruge dem mere.« Producer Peter Engel: »Sådan er freelance-vilkårerne.«

Studievært Jon Rostgaard Boiesen producerede natradio for Radio24syv, men blev med få dages varsel taget ud af vagtplanen og står nu helt uden løn. Direktør Jørgen Ramskov: »Nogle vagter kan risikere, at vi ikke vil bruge dem mere.« Producer Peter Engel: »Sådan er freelance-vilkårerne.«

Studievært Jon Rostgaard Boiesen, der har været ansat som vært på Nattevagten på Radio24Syv, rejser nu en hård kritik af de kontrakter, han og andre arbejder på, når de producerer til stationen.

»Jeg synes, det er meget dårlige vilkår. Jeg er ikke den eneste på freelancekontrakt uden rettigheder,« siger han til journalisten.dk.

Jon Rostgaard Boiesen, der er uddannet filosof, er stærkt skeptisk over, at han er blevet taget ud af vagtplanen med få dages varsel og dermed pludselig mister hele sin indtægt.

Han erkender, at det ikke strider med den formelle ordlyd i den aftale, han har indgået, men:

»Er det rimelige arbejdsvilkår for en public service-station, at folk bare kan fyres uden varsel. Jeg er jo ikke engang fyret! De kan bare lade være med at give mig arbejde. Det er en pissesmart konstruktion for arbejdsgiveren, men er det rimeligt?« siger Jon Rostgaard Boiesen.

"Principielt ingen kommentarer"

Jon Rostgaard Boiesen er som mange andre på Radio24Syv ikke ansat af selve Radio24Syv, men på et produktionsselskab. I en e-mail til journalisten.dk forklarer Jørgen Ramskov, chefredaktør og direktør på Radio24Syv, at han derfor "principielt ingen kommentarer" har til sagen. Han tilføjer dog blandt andet i e-mailen:

»Radio24syv har et ønske om at give nye talenter chancen – også folk, som hverken har radioerfaring eller er journalister. Det indebærer også, at de efter nogle vagter kan risikere, at vi ikke vil bruge dem mere – et vilkår, vores freelancere deler med resten af freelancebranchen.«

Ansat af Wingman Media Aps

Jon Rostgaard Boiesen blev ansat sidst i juni 2012 af Peter Engel fra produktionsselskabet Wingman Media Aps, der leverer en stor del af aften- og nattefladen til Radio24Syv.

Peter Engel afviser Jon Rostgaard Boiesens kritik:

»Der er hverken tale om en opsigelse eller en ansættelse. Det er en freelanceaftale. Man får en opgave, og man får sin løn som aftalt, sådan er det jo. Det er der intet usædvanligt i. Det ligner jo de vilkår, man også arbejder under på Journalisten som freelancer for eksempel,« siger Peter Engel.

Ingen løn under sygdom

Jon Rostgaard Boiesen har selv beskrevet sit ansættelsesforhold detaljeret på Kforum. Her fremhæver han, at han og andre, der arbejder for Radio24Syv, er på en kontrakt, hvor det direkte bliver fremhævet skriftligt, at man ikke har ret til løn under sygdom.

Hvis man har fået en vagt, men bliver syg, får man så ikke løn?

»Det kommer an på omstændighederne. Jeg har ikke været ude for ikke at give folk løn. Det står der, fordi det er en standardkontrakt. Det ligger i freelanceopgaver, at man ikke får løn, hvis man bliver syg. Sådan er det også på Journalisten,« siger Peter Engel.

Ud af vagtplanen per e-mail den 27. august

Jon Rostgaard Boiesen forklarer journalisten.dk, at han mandag den 27. august fik en e-mail fra sin redaktør med beskeden om, at han ikke ville få en eneste vagt i hele september. På det tidspunkt havde han kørt 14 nattevagter i tidsrummet 00.05 – 03.00 fordelt over cirka to måneder.

»Der stod i e-mailen, at jeg skulle vide, at der ikke er blevet plads til mig i denne måned. Pludselig stod jeg med få dages varsel helt uden løn,« forklarer Jon Rostgaard Boiesen til journalisten.dk.

Selv om der i kontrakten – som aldrig er blevet underskrevet af parterne – ikke står, hvor meget arbejde han vil få, forklarer Jon Rostgaard Boiesen, at han var blevet stillet så mange vagter i udsigt, at han kunne tjene 20.000 kroner om måneden.

Burde du ikke have studset over den kontrakt?

»Det kan du sige. Jeg var bare glad for at have fået et arbejde. Og jeg troede på, hvad han sagde. Og jeg tænkte: "Det er måske sådan, det er i mediebranchen".«

En unik mulighed

Er det her en smart måde af Radio24syv af få arbejdskraft på?

»Nej, det synes jeg ikke. Det er en unik mulighed for folk, der ikke har baggrund i branchen, til at komme til fadet,« svarer Peter Engel.

I e-mailen til Jon Rostgaard Boiesen står der også, at ledelsen ønsker at evaluere værterne. Og selvkritisk vurderer Jon Rostgaard Boiesen, at der har været op- og nedture i hans natteprogrammer, hvor lytterne skal ringe ind og debattere temaer. Det er sket, at der kun har været få lytterreaktioner.

»Men kritikken fra ledelsen har kun været positiv. Jeg får at vide, at det går supergodt. "Hurra for Jon!" skriver Peter Engel efter min debut. Siden har jeg stort set intet hørt, og den smule, der har været, er positiv. Så jeg tror jo, at den hellige grav er velforvaret,« forklarer han.

Peter Engel ønsker ikke at kommentere kritikken af Jon Rostgaard Boiesen.

Kommentarer
15
Søren Højlund Carlsen
04.09.12 17:27
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Som en af Jon Rostgaard Boisens nu tidligere kollegaer føler jeg mig kaldet til en kommentar, der forhåbentlig kan balancere ovenstående historie - bare lidt. 

 

Først og fremmest kan det undre, at et fagblad for journalister vinkler på en måde, så man skulle tro, at bladet aldrig har beskæftiget sig med freelance tilværelsen og freelance journalister som sådan. Her arbejder man som bekendt fra opgave til opgave, og selv om man - som i som vores tilfælde på Radio 24syv - har en kontrakt, så er det ikke en kontrakt, der giver ret til x-antal opgaver og dermed et bestemt honorar. Det er snarere en kontrakt, der regulere samarbejdet og betingelserne for det samme, og i forhold til mange andre freelance opgaver og tilknytninger er det mere end man kan forvente. 

 

Og public service station eller ej - så kan man også opleve lignende vilkår og det der er “værre” på DR og TV2, samt på landets førende dagblade. Med andre ord; der er intet odiøst i den omtalte kontrakt og det ved Journalisten også godt. Ja, mon ikke artiklens forfatter selv har oplevet værre vilkår i sit tidligere virke som freelance journalist. 

 

Det er rigtigt, når Jon Rostgaard Boiesen siger, at han ikke er den eneste “på freelancekontrakt uden rettigheder"; som det så dramatisk lyder. Og jeg ved ret beset ikke om han er den eneste, der er utilfreds. Men det er værd at nævne, at der altså er andre, der er tilfredse og har det fint med de vilkår som produktionsselskabet tilbyder i forbindelse med leveringen til Radio 24syv.  

 

Ingen kan forvente en fastansættelse, når man arbejder et sted, der også gerne vil prøve nye talenter af - i hvert fald ikke, hvis man er et af de nye talenter. Så er vilkårene løse - de er usikre, og sådan er det! Men sådan har det været i mediebrancen i 50 år siden man fik fem øre pr. linje for meddelser i Varde Dagblad til nu, hvor man måske endda får en kontrakt, der sikrer samarbejdsvilkår og betingelser. Men som for 50 år siden kan man - som freelancer - stadig ikke være 100 procent sikker på sin indtægt langt tid frem - det ligger li’ som i begrebet. Og ja, det er en “pissesmart konstruktion” for arbejdsgiveren, men vi kender betingelserne og vi er selv gået ind på dem ganske frivilligt med ambitionen om at lave god radio, tjene penge eller hvilke motiver vi hver især har til at arbejde på Radio 24syv. 

 

Jeg har intet at udsætte på Jon’s indsats eller samarbejdet med ham, der kun har været godt og kollegial - og det er ikke mit ærinde at indgå i en eller anden polemik med ham eller Journalisten. Men det ærger og irriterer mig, når Radio 24syv og dens underleverandører uberettiget bliver kritiseret. Det eneste man opnår med ovenstående artikler og kritik er kun, at Radio 24syv - og andre medier for den sags skyld - mister lysten til at eksperimentere med talenter og nye stemmer, og i stedet går efter de sikre navne og afprøvede talenter, der kender betingelserne og vilkårerne, og derfor kan vælge at sige nej eller måske er så etablerede navne, at de i stedet kan forhandle sig til bedre vilkår. 

 

Jeg påstår ikke, at Radio 24syv er medieverdens svar på 3F med tjenestemandslignende tilstande til selv de nyeste talenter og medarbejdere. 

 

Men radiostationen er altså heller ikke mediernes svar på Vejlegården som ellers er det billede Journalisten forsøger at male med ovenstående artikel. 

 

Søren Højlund Carlsen 

Vært på Nattevagten, Radio 24syv 

Fremhævet af Journalisten
Kim Ravn-Mortensen
04.09.12 18:50
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Bare fordi dagbladene, DR & TV2 behandler deres freelanceleverandører dårligt, så er det vel ikke naturgivet, at Radio24syv også skal gøre det. Eller hvad Søren Højlund Carlsen?

Kunne man i stedet forestille sig, at folk, der føler sig værdsatte og respekterede kan lave bedre radio - og dermed radio, som andre folk gider lytte til, end dem, som hele tiden er bange for at ryge ud med badevandet uden forklaring og uden varsel?

Jeg ved det ikke, men det virker ikke rigtig som om, den nuværende model funker for Radio24syv. 

Fremhævet af Journalisten
Louise Pedersen
04.09.12 18:59
Elendige forhold i medieverden ok?

Jeg synes det er interessant at høre, at arbejdsforhold af den kaliber, der her beskrives, åbenbart er almindeligt i medieverden. Det er jo himmelråbende elendigt, og situationen bliver da kun værre af, at Jon Rostgaard Boiesens oplevelser måske er udtryk for gængs ansættelsespraksis. Der er al mulig grund til at disse ansættelsesformer skal frem i lyset og forholdene forbedres.

I alle fag er man nødt til at tage nybegyndere ind (nyuddannede, ufaglærte, mm) og give dem en chance for at bevise deres værd. Men det betyder jo ligesom ikke, at de kan vippes ud ved mindste anledning (hvis de arbejder under overenskomst). Medieverdenen er ikke en eller anden ikke-verdslig sfære, der skal fritages for kamp for ordentlige arbejdsforhold og organisering. Når Søren Højlund carlsen siger, at det her ikke er Vejlegaarden, har han ret; det er værre.

 

Fremhævet af Journalisten
Søren Højlund Carlsen
04.09.12 19:18
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Naturligvis ikke Kim - blot fordi Søren hopper i søen skal andre ikke gøre det.

Jeg reagere fordi man oftest i den her slags historier ikke hører de tilfredse medarbejdere og fordi jeg er lidt træt af, at medievirksomheder altid fremstilles som om de er mere kyniske end Murdoch, Mecom og Djengis Kahn til sammen. 

Min pointe er blot, at den her historie omhandler forhold, der er hverdag i mediedanmark og derfor ikke burde være genstand for en artikel i Journalisten. 

Og som sagt; det er altså forhold, der - set fra min stol - er ganske rimelige og udbredte, og derfor ikke bør give anledning til hverken arbejdskamp eller faglig forargelse. Vi taler om ganske almindelige freelance-forhold (endda i den pæne ende), som man kan finde på et hvert fagblad eller magasin landet over - nu er det så bare en historie fordi 24syv i forvejen er profileret. Gad godt se Øjvind lave den her historie, hvis den handlede om Dansk Handelsblad eller Skanderborg Ugeavis. 

Fremhævet af Journalisten
dorte schmidt-nielsen
04.09.12 20:28
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«
Enig, Louise Pedersen. Og bemærk: dette er ikke medieverden generelt, men en licensbetalt radiokanal med public service-forpligtelser. Ikke mindst derfor er det vigtigt med et kritisk lys på de arbejdsvilkår som arbejdsgiver byder de ansatte. Tak til Øjvind Hesselager for at have bragt artiklen, og til Jin Rostgaard Boisen for at stå frem.
Fremhævet af Journalisten
Bo Lundkvist
04.09.12 22:00
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Selvfølgelig er der folk som Søren Højlund Carlsen, som er godt tilfredse. Ligesåvel som der altid nogle i den anden ende af - poler er der altid.

Men Jons beretning er nu ret interessant. Specielt når man tænker på det er kommer fra journalisternes mikrofoner og penne til dagligt og kigger på hvad han har oplevet - så bør der altså ringe en klokke hos et par chefer. Eller er de så uvidende? Medarbejdernes vilkår har stor betydning for det de leverer. Jon virker troværdig og bringer ting frem der ikke kan undgå at påvirke kvaliteten af arbejdet ....derfor er det interessant for os allesammen.

Alle mediebrugere bør være interesseret i det Jon har at fortælle.  

Tilliden til journalister er generelt lav - ved man lidt om den slags er det let at se hvorfor.

Jeg synes cheferne i medieverden skulle lytte grundigt til det Jon fortæller og prøve at finde ud af hvad der kan blive bedre - med mindre selvfølgelig de er tilfredse med at de færreste har tillid til journalister.  

Fremhævet af Journalisten
Lasse Glavind
04.09.12 23:00
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

"Min pointe er blot, at den her historie omhandler forhold, der er hverdag i mediedanmark og derfor ikke burde være genstand for en artikel i Journalisten. " - skriver Søren Højlund Carlsen

 A hva ba? Hvad skal fagbladet Journalisten så skrive om - hundeudstillinger? Man rystes gang på gang over uddannelsesniveauet i dette land. Hvis ikke emnet faktisk var så alvorligt, så kunne man godt få den tanke, at Radio 24/7's absolut begrænsede lytterskare måske kunne forøges, hvis man begyndte at ansætte værter, der besidder et minimum af almen viden om helt elementære begreber.

Fremhævet af Journalisten
Jon Rostgaard Boiesen
05.09.12 00:02
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«
Hej Søren!

Jeg takker også for det gode og kollegiale samarbejde vi havde i min tid som Nattevagt. Jeg vil understrege at jeg i det hele taget synes jeg havde et godt og kollegialt samarbejde med alle mine Nattevagtskolleger, samt teknikerne/telefonpasserne, der er essentielle for et telefonprogram som Nattevagten.

Jeg må dog sige at jeg undrer mig noget over at du føler dig kaldet til denne kommentar. Du undrer dig over at et fagblad, der udgives af Dansk Journalistforbund, vælger at tage arbejdstagersynspunktet - så du vælger at"balancere" ved at gentage Peter Engels argumenter.

Jeg skal ikke gisne om dine motiver, men vil blot konstatere, at med mindre der er sket noget de sidste par dage, som jeg ikke ved noget om, ved du ikke om du stadig kan titulere dig selv Nattevagt, da du jo også er blevet taget af sendefladen for at blive evalueret - hvad du også har beklaget dig over. Da jeg ikke som dig har ikke et bijob som leder af Mediehus Århus, var indtægten fra Nattevagten afgørende i min privatøkonomi. Jeg sprugte derfor gentagne gange ind til status af den evaluering, vi skulle igennem, uden at kunne få noget svar fra hverken Peter Engel, redaktør Lone Thusing eller kanalcheferne Mads Brügger og Mikael Bertelsen, som både Peter og Lone henviste til.

Jeg forsøgte derfor uden held at kontakte Brügger og Bertelsen telefonisk, ligesom jeg havde en samtale om tillidsmanden for journalisterne på 24syv for at få gode råd om hvordan jeg skulle forholde mig. Begge dele blev eksplicit tematiseret som et problem i den samtale jeg havde med Peter Engel, hvor jeg fik at vide at jeg ikke længere ville få vagter.

I øvrigt fremhæver Jørgen Ramskov selv i artiklen et interessant aspekt af konstruktionen med at vi er ansat af et produktionsselskab - nemlig at Radio24syv kan fralægge sig ansvaret for personalemæssige beslutninger. Omvendt kan produktionsselskabet også fralægge sig ansvaret: Peter Engel henviste flere gange i samtalen til, at det var Brügger og Bertelsens beslutning, som han blot var budbringeren af.

Hvis formålet med konstruktionen og ansættelsesvilkårene er at eksperimentere, må man konstatere, at dette formål bliver opfyldt med bravour: Hvis jeg ikke tager meget fejl er forholdet, at af de 22 timers nyproduceret radio (altså minus Natpodden og genudsendelsen af Datolinjen) Radio24syv leverer på et hverdagsdøgn, er de 9 eller 10 (24syv Morgen, Globus, Iben & Mødregruppen, 24syv eftermiddag samt Datolinjen - er usikker med Millionærklubben) lavet af overenskomstansatte journalister, mens de øvrige 12 eller 13 (formiddagsprogrammerne, Halløj i Betalingsringen, AK 24syv, Monogram, Den Store Roman, Radiorådet - og altså Nattevagten) leveres af freelancere.

Du fremhæver at man er kommet fra at få betaling pr. linje til at få en kontrakt. Det er muligt at det er et generelt vilkår for mediebranchen, men jeg vil da som udefrakommende blot konstaterer, at der da ikke er sket de store fremskridt i forhold til at få ordende arbejdsforhold. Hvilket da også er en række freelancere, der leverer til aviserne, for nylig har protesteret over netop i dette medie. At bruge det som et argument, at vilkårene skulle være ligeså dårlige i andre medier, svarer i øvrigt til skolegårdsargumentet: "Han slog også!"

Jeg var da også indtil for lidt over en uge siden ganske godt tilfreds med at have et spændende job til en - for mig i hvert fald - udmærket løn. Min utilfredshed kommer selvfølgelig først, når jeg mærker konsekvenserne af, hvordan den kontrakt vi arbejder under bliver brugt: Nemlig at jeg uden forudgående advarsel og kritik af - eller overhovedet kommentarer til - mine programmer, pludselig får at vide, at jeg ikke kan bruges mere. Jeg har efter bedste evne forsøgt at levere interessant radio, og når jeg ikke har fået at vide, at der er nogen problemer, har jeg ingen grund til at antage andet end at det går fint.

Jeg er i øvrigt ikke den eneste der har haft lignende oplevelser med pludselig uden varsel ikke at blive tilbudt mere arbejde for Radio24syv. Jeg har i løbet af sidste uge talt med og hørt historier om tidligere medarbejdere, der har været udsat for endnu værre behandling end mig. Desværre ønsker de ikke at stå frem af frygt for at det vil skade deres fremtidige ry i mediebranchen.

Så længe man bliver tilbudt interessannt arbejde til en tilfredsstillende løn, er man naturligvis ikke utilfreds. Det er når man fra dag til dag pludselig ikke tilbydes mere, man indser hvilke elendige vilkår, man var ansat under.

Fremhævet af Journalisten
Søren Højlund Carlsen
05.09.12 06:08
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Hej Lasse: Hvis man - som det ser ud som du gør - synes, at det er usædvanlige forhold, der er ved 24syv, så ja - så skal man naturligvis som fagblad fortælle om det. 

Men min pointe er netop, at der intet usædvanligt er ved aftalerne - i hvert fald, hvad jeg ved af og har erfaret mange andre steder. Og da freelancerne ved 24syv derfor nok deler vilkår med 90 % af landets andre freelancere, så undrer det mig, at Journalisten bruger så meget energi på lige 24syv. 

Fair nok, hvis man generelt vil skrive om freelancernes forhold - det kan være nok så relevant. Men som jeg tidligere har nævnt, så bliver den her aktuelle historie kun interessent fordi den handler om en profileret ny radiostation, som mange herinde har en mening om. 

Det her står jo og falder på om man synes, at man har dårlige vilkår som freelancer ved 24syv eller man som udenforstående deler den holdning. Synes man det er dårlige forhold så ja - så har historien måske nok relevans. Men med fare for at gentage mig selv. Hvis man synes de skitserede forhold er dårlige, så er der dælme mange medier, der kunne kigges på her på sitet og i magasinet. 

Omvendt; synes man ikke forholdende er odiøse, anderledes eller særlige kontroversielle, så kan det undre - som det gør fra min side - hvorfor man vælger at bruge krudt på det. Men som nævnt, så handler det nok om, at det her er 24syv. Fair nok - det forstår jeg så udemærket. Sådan er mekanismerne. Men som jeg tidligere har skrevet, så trænger den her slags historier også nogen gange til en positiv modvægt. 
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager
05.09.12 06:37
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Kære Søren

Tak fordi du bidrager til debatten. Dejligt at høre, at du er glad for jobbet og tilfreds med vilkårerne.

Du skyder forbi, hvis du mener, at Journalisten tager sagen op fordi Radio24Syv er specielt interessant. Vi beskriver generelt og ret ihærdigt alle de arbejdsforhold i branchen, vi overhovedet kan komme i nærheden af.

Journalisten har fx netop kulegravet vilkårerne for freelancere i avisbranchen. Og før det gik vi i kødet på korttidskontrakter i tv-branchen, hvor en førende ekspert kommenterer.

For at perspektivere debatten om vilkårerne er på Radio24Syv, tillader jeg mig et citat fra netop den artikel - om tv - artiklen "Præventive kontrakter" skrevet af Sanne Maja Funch.

"Op mod 75 procent af medarbejderne i de private selskaber er ansat på tidsbegrænsede kontrakter. (...)

Ved Aalborg Universitet langer professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen hårdt ud efter arbejdsgivernes strategi med de korte ansættelser.

»Det er social dumping, når mediearbejdspladser ansætter henholdsvis 13 og 75 procent af arbejdsstyrken på korte kontrakter. På den måde er medarbejderne udleveret til at være nomader på arbejdsmarkedet uden mulighed for at planlægge hverken deres karriere eller familieliv,« siger han."

Bemærk: I tv-branchen er vilkårerne altså, at man har en frist på sin ansættelse.

Jeg forstår, at på Radio24Syv - der er statsfinansieret - kan man i en værtsfunktion ryge ud fra den ene dag til den anden, blandt andet for at blive "evalueret".

Jeg forstår også, hvis værtens oplevelse af forløbet er præcist, at produktionsselskabet Wingmann Media Aps forklarer værten at det blandt andet er Radio24Syv-cheferne Mads Brügger og Mikael Bertelsen, der var utilfredse med ham, hvorfor han ikke fik flere vagter.

(Se debatindlæg ovenfor) 

Omvendt forklarer direktør på Radio24Syv Jørgen Ramskov over for journalisten.dk, at det er produktionsselskabet, der har ansvaret for kontrakterne.

Dermed havner man som indholdsleverandør til Radio24Syv i et ingenmands-land, hvor det ser ud til, at det statsfinansierede Radio24Syv kan styre ansættelserne nærmest fra dag til dag. Uden overenskomster og uden at stationen er ansvarlig. Det er - hvis beskrivelsen er korrekt - en ganske opsigtsvækkende konstruktion, synes jeg.

Så kan vi ikke blive enige om, at det journalistiske alibi for at se på historien, er opfyldt?

Mvh

Fremhævet af Journalisten
Louise Pedersen
05.09.12 08:07
Moderne daglejere

Jeg synes, Øjvind Hesselager beskriver absurditeten i Radio24syvs ansættelsesmetoder rigtig godt. Vi er faktisk ude i, at værterne ikke har bedre vilkår end fortidens daglejere, der hver dag måtte møde op uden at vide, om der nogensinde blev brug for dem igen (omend lønnen nok ikke er den samme).

Forholdene minder om nutidens vikarbureauansatte, som fra dag til dag kan stå uden indtægt eller med stærkt svingende indtægt. Begge grupper af ansatte er historisk set blevet brugt til at trykke lønnen på andre jobs. Kræver du ordentlige forhold, ryger du ud, da der altid står en arbejdsvillig sjæl klar til at tage din plads - uden rettigheder i øvrigt.

Thumbs up til Journalisten for at sætte fokus på freelancearbejdet!

Fremhævet af Journalisten
Søren Højlund Carlsen
05.09.12 08:18
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Hej Øjvind.

Jeg er stadig ikke enig i, at de vilkår I her har skitseret er synderlige usædvanlige og stikker særligt ud fra normen i branchen. Men hvis normen så er historien og ambitionen er at kulegrave hele freelanceområdet, så jo - så kan vi (næsten) blive enige om at det journalistiske alibi er opfyldt. Dog med den store undtagelse, at I - som sædvanligt i den her slags historier - mangler at vægte og afbalancere artiklen med de mange journalister, der generelt er tilfredse med deres vilkår. 

Og tillad mig lige en sondring: Der er stor forskel på kortidskontrakter/tidsbegrænsede ansættelser. I min bog er det noget helt andet end freelance arbejde. Jeg deler Henning Jørgensens kritik af korte ansættelser - dem har fanden skabt og det kan man ikke byde mennesker, og det foregår jo (især også) på public service arbejdspladser.

Men - og det er et stort men -  i det her konkrete tilfælde med 24syv er der jo IKKE tale om tidsbegrænsede ansættelser, men om en freelance-aftale på freelance vilkår - og der er en kæmpe stor forskel. Som freelancer udfører du en opgave(er) så længe arbejdsgiveren bestiller dem. Som tidligere freelancer kender du også til de vilkår. 

Er det dem I kritiserer, så fint med mig - men så er i ved at underminiere fundamentet for en hel gruppe af jeres egne medlemmer, der lykkelig og godt arbejder som freelancere - må jeg bare henvise til jeres egen bagside i det seneste nummer. 

Næh, lad det ligge og kast i jer hellere over problemet med korte kontrakter rundt omkring i det danske medielandskab. 

Mvh.

Søren Højlund Carlsen 

Fremhævet af Journalisten
Majbritt Lund
05.09.12 08:21
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Denne artikel afspejler meget tydeligt at det er et problem at ikke alle er klar over at der netop er markante forskelle på at være ansat og på at være selvstændig/freelancer.

Som selvstændig eller freelancer mangler vi en række goder: garanti for arbejde, løn under sygdom osv.

Det er hvorfor forbundet anbefaler os at tage forholdsvis høje timetakster for at kompensere for netop dette.

Ser forbløffende tit, at folk mikser det sammen og tænker at en freelancekontrakt er næsten ligesom at være ansat. Det er det ikke. Og vores honorar er derfor ikke lig med vores løn. Det er en pose penge, vi skal bruge til at dække en række udgifter - herunder løn.

Majbritt Lund

Fremhævet af Journalisten
Lasseglavind
05.09.12 08:25
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«

Hej Søren

 Tak for svar. Jeg synes, den debat, der rejses i artiklen, er yderst principiel og særdels relevant at få rejst i mediebranchen og i Dansk Journalistforbund. Jeg har som tidligere medlem af DJ's freelanceudvalg arbejdet stenhårdt på at få forbundet til at hævet blikket og gøre sig nogle tanker om, hvad de i artiklen beskrvne arbejdsvilkår kommer til at betyde for den enkelte og for hele mediebranchen på langt sigt. Som den daværnede formand for TV-gruppen på et tidspunkt sagde (frit citeret fra hukommelsen), da vi talte om arbejdsvilkår, stress og karrieremuligheder: "Jeg kunne godt tænke mig, hvis man spurgte de unge folk i tv-branchen (hvor stort set alle undtagen cheferne er defacto løsarbejdere) hvordan de ser sig selv leve det fra hånden til munden-liv om ti år, når de har børn og forpligtelser, der rækkker ud over den næste kortvarige projektansættelse med tvivlsomme arbejdsvilkår?" Det er præcis det samme spørgsmål Henning Jørgensen stiller: Hvordan forestiller man sig i mediebranchen, at folk skal få tilværelsen til at hænge sammen i et samfund som det danske på de vilkår?

Jeg kan forstå på de gamle i branchen, at der har været en kedelig tradition for, at de fastansatte 'så ned på' freelancerne (som løsarbejderne jo kaldes). Måske er der nogle steder nu ved at indifnde sig en erkendelse af, at freelancernes vilkår herunder udlicitering kan blive en trojansk hest - en undervandstorpedo -derfundamentalt kommer til at ændre konkurrencevilkårene og dermed alles arbejdsvilkår i branchen på en måde, som de færreste arbejdstagere ønske sig. I DJ er man absolut ikke blinde for problematikkerne, men det er min personlig opfattelse, at man slet ikke har forstået, hvor stærke kræfter man er oppe imod, og hvor meget man derfor er nødt til at sætte fokus på problematikken.

Jeg tror, det var Gretelise Holm, der engang sagde: "Det er historisk velkendt fænomen. at slaverne lærer at elske deres lænker" - og så tilføjede hun som en kommentar til tidsånden - "Men behøver de ligefrem at smaske så vellystigt?"

Fremhævet af Journalisten
Jens T.
06.09.12 14:01
Re: Tidligere Radio24syv-vært: »Dårlige vilkår uden rettigheder«
Sådan kan det jo desværre gå: http://www.youtube.com/watch?v=W6hlvWO29Dk ...
Fremhævet af Journalisten