search

Tidligere chefredaktør dømt i News of The World-skandalen

Tidligere chefredaktør på News of The World Andy Coulson er i dag fundet skyldig i anklagerne mod ham i hacking-sagen. Coulson, som senere blev spindoktor for premierminister Cameron, står nu til fængselsstraf. Hans forgænger på posten, Rebekah Brooks, er blevet frifundet

I dag er der faldet dom i en af de største skandaler i britisk pressehistorie.

Det skete, da domstolen ved Old Bailey i London skulle tage stilling til sagen om den nu lukkede tabloidavis News of The Worlds ulovlige telefonaflytninger.

Omkring klokken 13 dansk tid stod det klart, at tabloidavisens chefredaktør, Rebekah Brooks, er frifundet for anklagerne mod hende. Det skriver The Guardian, som live-opdaterer fra retten.

Til gengæld er hendes efterfølger i chefredaktørstolen, Andy Coulson, dømt skyldig. Han står nu til fængselsstraf. Andy Coulson blev senere spindoktor for den konservative premierminister David Cameron.

News of The World-skandalen begyndte at rulle i 2011, da den britiske avis The Guardian afslørede, at tabloidavisen havde hacket og aflyttet en række kendte og kongeliges telefonsvarere.

Senere kom det også frem, at News of The World også havde aflyttet flere almindelige menneskers telefoner. Blandt andet havde avisens journalister hacket sig ind for at lytte til voicemails på en myrdet skolepiges mobiltelefon.

Sagen fik Rupert Murdoch til at lukke den 168 år gamle avis.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen