Dårlig økonomi tvinger Guardian Media Group – der udgiver aviserne The Guardian og The Observer – til at tænke anderledes. Man skal ikke grine for tidligt, siger Børsens digitale redaktør af erfaring.
Hvis avisbranchens økonomi var en fodboldskade, ville redaktører verden over pt. sparke til bolden med åbne benbrud. Krisen kradser.
Også hos Guardian Media Group, der udgiver aviserne The Guardian og The Observer.
I følge The Telegraph kæmper koncernen med et årligt underskud på 44 millioner pund om året. Grunden? Den samme de fleste aviser kæmper med – få annoncekroner og oplagstal i frit fald.
For at komme den dårlige økonomi til livs overvejer Guardian Media Group at smide papiret og udelukkende lade aviserne udkomme digitalt.
Digital redaktør på Børsen, Jørgen Andresen, spår, at alle seriøse medier over hele verden vil følge The Guardian med interesse, hvis avisen udelukkende vil satse digitalt. Men selv om en avis traditionelt hører til på papir, behøver det ikke være negativt at droppe tryksværten.
»Da blandt andre Financial Times begyndte at gemme artikler på nettet bag password, smågrinede vi alle sammen af dem,« siger Jørgen Andresen.
»Men hvem griner nu,« tilføjer han med henvisning til, at de første medier til at bygge betalingsmure generelt har succes på området.
Børsen har ingen planer om at droppe papiret – dertil er indtjeningen for god, siger Jørgen Andresen, og han gætter på, at der minimum kommer til at gå ti år, før Børsen vil tænke i samme baner The Guardian.
Da Børsen introducerede password-beskyttede artikler, var Jørgen Andresen nervøs.
»Jeg talte med den ansvarlige for betalingsmuren på Financial Times, som sagde: "Kill your darlings!". Man ved, hvad man har – og ikke hvad man får,« siger Jørgen Andresen.
For at klare de økonomiske problemer begynder The Guardian i første omgang at skære tillæg ud af avisen. Derudover mister 100 ud af 650 journalister deres job.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.