search

The Economist: Aviserne er på vej ud af krisen

For et år siden blev der konstant udsendt dommedagsprofetier over de trykte aviser. Men selv om både oplag, læsertal og annoncemængde efterfølgende er faldet drastisk , så tyder alt på, at de fleste aviser er på vej ud af recessionen, skriver the Economist.

For et år siden blev der konstant udsendt dommedagsprofetier over de trykte aviser. Men selv om både oplag, læsertal og annoncemængde efterfølgende er faldet drastisk , så tyder alt på, at de fleste aviser er på vej ud af recessionen, skriver the Economist.

Ifølge ugemagasinet er både tyske og brasilianske dagblade allerede kommet ud af krisen. Og selv amerikanske dagblade, som synes at have lidt allermest, er atter på vej til at tjene penge.

Ikke voldsomt mange. Og slet ikke med overskudgrader på 20 pct., som var sædvanen for få år siden. Men flere kører atter med overskud.

Vejen ud af krisen har til gengæld været barsk. Ifølge The American Society of News Editors er op mod 13.500 redaktionelle stillinger forsvundet siden 2007. Samtidig betaler forbrugerne betragteligt mere for deres aviser, som i mellemtiden tilmed er blevet tyndere. Dertil kommer, at flere mediehuse i USA har skåret direkte ned på lønningerne eller ligefrem tvunget de ansatte på orlov uden løn.

Og skal man tro direktøren for Axel Springer, Mathias Döpfner, så vil de trykte dagblade leve væsentligt længere, end de fleste hidtil har antaget. Som eksempel nævnes, hvordan både Die Welt og Bild netop har præsenteret det bedste kvartalsregnskab nogensinde. Overskudsgraden er nu oppe på 27 pct. for koncernens nationale avisudgivelser i Tyskland. Og samtidig udvider Axel Springer i Polen.

Eller som The Economist citerer Axel Springer-direktøren: If newspapers are in crisis, Mr Döpfner says, he likes crisis.

Ikke desto mindre er ingen i tvivl om, at den yngre generation i stigende grad finder deres nyheder på nettet. Og meget sjældent er de villige til at betale for indholdet. Endvidere benytter mange søgemaskiner, når de går på nettet. Og derfor flytter reklamerne ikke bare fra print til online-medier. De rykker over på helt andre sites.

Ifølge The Newspaper Association of America er annonceomsætningen for både print og online i USA da også faldet med 35 pct. siden første kvartal 2008.

Læs mere her: American newspapers – not dead yet.

Samt artiklen: The strange survival of ink

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen