search

Tennisdarling forlanger penge for interview

25.000 kroner. Det er prisen for et interview med Danmarks største kvindelige sportsstjerne, den 18-årige tennisspiller Caroline Wozniacki. Hendes bagmænd skal også godkende, at sponsornavne er tydelige nok på billederne.

25.000 kroner. Det er prisen for et interview med Danmarks største kvindelige sportsstjerne, den 18-årige tennisspiller Caroline Wozniacki. Hendes bagmænd skal også godkende,
at sponsornavne er tydelige nok på billederne.

BONUS. "Mange tak for din henvendelse og interesse i Caroline Wozniacki."
Mellem jul og nytår modtog freelancejournalist Jakob Schultz en mail fra tennisspilleren Caroline Wozniackis sportsmanagement.
Af mailen fremgår det, at "Caroline Wozniacki gerne stiller op til interviews", men det er kun medier, der er parat til at betale 25.000 kroner, som får interviews med tennissstjernen.
"Caroline bliver nødt til at prioritere den knappe fritid, hun har til rådighed, og der er omkostninger forbundet med at koordinere og være til rådighed i forhold til hendes karriere," hedder det i mailen fra Nordic Sports Group.
Freelancejournalist Jakob Schultz fra Odense, der modtog mailen, siger til Journalisten, at han ville stille Caroline Wozniacki 10 korte spørgsmål per mail eller telefon til et månedsmagasin. Han kan som freelancer ikke finde 25.000 kroner i sit budget – og finder det rent principielt uhørt at forlange sådan et beløb.
»Hendes sponsorer, der betaler for at få eksponeret deres navn, kan heller ikke være interesseret i sådan en aftale,« siger Jakob Schultz.
Mikkel Nissen, administrerende direktør i Nordic Sports Group, præciserer, at reglerne gælder større artikler i livsstilblade – ikke hurtige kommentarer, som Caroline Wozniacki kan give uden at rejse. Det var derfor en fejl, at Jakob Schultz fik at vide, at han skulle betale. De store livsstilsmagasiner som for eksempel Eurowoman slipper imidlertid ikke for at betale for interviews og fotoserier.
»Der ligger en halv dags arbejde i det og nogle transportomkostninger,« siger Mikkel Nissen.

»DET ER GODT NOK ET SKRÅPLAN,
hvis vi skal til at betale penge for interviews,« siger Andreas Kraul, næstformand i Danske Sportsjournalister og sportskommentator på DR Sporten.
Han siger, at Caroline Wozniacki hidtil har været god til at betjene pressen. Det håber han, hun bliver ved med.
Han peger samtidig på, at medierne i for eksempel England betaler store summer for interviews med sportsstjerner, men han kender ikke til danske eksempler.
Næstformanden i Dansk Sportsjournalister kan godt forstå, at Caroline Wozniacki er træt af at stille gratis op til alt.
»Modeller skal jo også have penge for at optræde i magasiner, men det er en farlig vej at begive sig ind på, hvis aviser skal betale hende for et større interview.«
Han mener, at Wozniacki skal passe på, at det ikke giver bagslag at stille for mange krav. Hvis medierne bliver trætte af Caroline Wozniacki og folkene omkring hende, skal hun spille rigtigt godt for at opnå samme eksponering.
»Hun risikerer, at de seriøse medier bliver irriterede over at skulle arbejde med hende, og hun står tilbage med M! og Se & Hør,« siger han.

DE 25.000 KRONER SKAL dække transportomkostninger fra Monaco for Caroline Wozniacki og hendes forældre. Men Nordic Sports Group ønsker også at få del i den økonomiske gevinst, medierne scorer ved at eksponere Wozniacki. Derfor koster det ud over de 25.000 kroner ekstra at sætte et billede af den danske tennisspiller på forsiden. Desuden forbeholder Nordic Sports Group sig retten til at udvælge de fotos af Caroline Wozniacki, hvor sponsornavnet er tydeligst. Hvis Wozniacki ikke optræder i tennistøj, skal mediet betale penge for, at hun reklamerer for tøjet.
Blander I jer ikke i mediernes redaktionelle frihed ved at forlange, at I skal godkende billeder af hende?
»Jeg kan kun sige, at det bunder i en aftale, som Caroline har lavet med sponsorerne – de sponsorer, der giver hende mulighed for at fokusere på sin tennis, hvilket også er i journalisternes interesse. Jeg kan ikke se den store skade ved, at man på billeder af Caroline sikrer sig, at sponsorernes navne er tydelige nok.«
På Eurowoman siger chefredaktør Camilla Frank, at bladet ikke betaler kilder for at medvirke i artikler, og at man heller ikke har nogle planer om at begynde på det.

Kommentarer
1
Britt Nørbak
22.01.09 14:38
Re: Tennisdarling forlanger penge for interview

Jeg tror bestemt ikke, at det var en "fejl", at Jacob Schultz fik at vide, at han skulle betale for et interview med Caroline Wozniacki. Jeg fik nemlig præcis samme besked i maj 2008, da jeg som freelance journalist henvendte mig for magasinet Bazar, hvor jeg skulle skrive om unge kvinder, der dyrker elitesport.

Josephine Touray og Tina Lund stillede pænt op til interview og fotografering uden at afkræve betaling, hvorimod Nordic Sports Group på Caroline Wozniackis vegne meddelte mig, at hun gerne ville interviewes - hvis jeg betalte hende for det! Jeg havde i forvejen gjort klart, at det var et kort telefoninterview, og alligevel blev jeg bedt om at betale. Det gør jeg af princip aldrig, og magasinet Bazar sagde naturligvis også nej til det uhyrlige krav. Desuden fik jeg også at vide, at alle fotos skulle godkendes af Nordic Sports Group af hensyn til synlige sponsorlogos.

Så nu er vi mindst to journalister der har fået helt samme besked. Dejligt at der kommer fokus på emnet.

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen