search

Temperaturen på den danske internetbranche

DIA 08: I starten af ugen offentliggjorde folkene bag Danish Internet Award (DIA) listen over de kampagner, som juryen er blevet enige om repræsenterer cremen af dansk internet annoncering i 2007. Og hvordan står det så til?  

DIA 08: I starten af ugen offentliggjorde folkene bag Danish Internet Award (DIA) listen over de kampagner, som juryen er blevet enige om repræsenterer cremen af dansk internet annoncering i 2007. Og hvordan står det så til?

Nu var jeg selv en del af juryen og har derfor kigget 170+ indsendte kampagner igennem, ratet dem, sammenlignet dem og så vendt tommelfingeren op eller ned – og derfor vil jeg også mene at jeg er i stand til at vurdere det generelle niveau.

Er der håb for branchen? Det synes jeg i allerhøjeste grad, for mængden af gode kampagner er vokset år for år og jeg synes i høj grad at de kampagner, der er på listen over de nominerede (med ganske få undtagelser) også fortjener det. De er i den grad kreative, de involverer i den grad brugerne og de udnytter i den grad til fulde de teknologiske muligheder uden at lade teknologien tage over. Flere og flere annoncører kaster sig ud i nye kommunikationsløsninger, og tilsyneladende evner flere og flere bureauer også at tænke ud af boksen når det drejer sig om de interaktive medier.

Når det er sagt, så synes jeg dog stadig at der var en lidt for stor mængde af de indsendte kampagner som I DIA-sammenhæng var ligegyldige – det var gammel medicin på gamle flasker! De har måske fungeret ok for annoncøren, men ifht. at være nyskabende, kreative, udnytte alle de nye web 2.0 muligheder, udnytte teknologien, spille med på brugernes præmisser osv. så det ikke godt ud. En stor gruppe annoncører kunne efter min mening have fået så meget mere ud af det, hvis de havde haft rådgivere og bureauer der turde – og kunne – udfordre dem lidt istedetfor bare at køre videre med den gamle håndkøbsmedicin. Så kunne de måske have fået et resultat som var fantastisk istedetfor bare ok.

Udenlandske kreative orakler vil sikkert igen i år – ligesom juryformand Matias Palm fra Farfar gjorde sidste år – mene at niveauet er lavere end f.eks. i Sverige og at løsningerne ikke er ambitiøse nok. Her er vi dog nødt til at forholde os til at Danmark ER og bliver et lille land og at vi produktionsmæssigt sjældent har de samme store budgetter som i udlandet og sjældent kan nå de samme economies of scale som i de store lande. Men en lille idé kan sagtens være en god idé i Danmark, og det synes jeg der har været rigtig mange eksempler på i år. På idé-niveau mener jeg derfor bestemt at vi kan måle os med udlandet.

De nominerede kampagner er (Kampagnenavn/annoncør/kreativt bureau/mediabureau) er listet nedenfor, og du kan de næste uger afgive din stemme på www.dia08.dk og være med til at bestemme hvem der skal have publikumsprisen. På DIA-sitet ligger også case-beskrivelser af alle de indstillede kampagner, så derfor kan du også selv danne dig et overblik over hvordan det står til. Jeg glæder mig til at høre din mening.

Bannerprisen
– Fox /Volkswagen / Tribal DDB / Mediacom
– Sprite ZERO No Sugar. No Bulls*** / The Coca-Cola Company / IUM Interactive & Plant / Initiative Universal Media
– Blivcityman.nu / Citymail / Electric (Hjaltelin, Stahl Co) / Initiative Universal Media
– Relancering af Berlingske.dk / Berlingske Tidende / ADNUVO° / n/a
– Coca-Cola Zero Life as it should be / The Coca-Cola Company / Wunderman / Initiative Universal Media
– VenstreTV / Venstre / Electric (Hjaltelin, Stahl Co) / MEC Interaction

Kampagnesiteprisen
– Blivcityman.nu / Citymail/ Electric (Hjaltelin, Stahl Co) / Initiative Universal Media
– Medielicens / Danmarks Radio/ Propaganda+VerticPortals/ OMD
– Der er så meget kvinder ikke forstår / Danske Spil/ Atmosphere Copenhagen A/S/ n/a
– Canon Eos400D / Canon / Mediacatalyst / Mediaedge:cia
– Lanceringen af Nationen! / Ekstra Bladet / Robert Boisen & Like-minded / Phd
– Business(wo)maan / Business Danmark / We Love People / Initiative Universal Media

Synergiprisen
– Lanceringen af nationen! / Ekstra Bladet / Robert Boisen & Like-minded / Phd
– Oddset Live / Danske Spil / Atmosphere Copenhagen A/S/ OMD
– Sprite ZERO No Sugar. No Bulls*** / The Coca-Cola Company / IUM Interactive & Plant / Initiative Universal Media
– Maltesers / MARS Danmark A/S / Atmosphere Copenhagen og BBDO / n/a
– Eurocard Business is Looking Good / Eurocard(SEB Kort) / SWE Reklambyrå / MEC Interaction
– Danmarks Bedste Gamer 2007 / TDC Fastnet Norden / ScanDesigns / MediaCom

Effektprisen (mediavalg)
– Sprite ZERO No Sugar. No Bulls*** / The Coca-Cola Company / IUM Interactive & Plant / Initiative Universal Media
– Business(wo)maan / Business Danmark / We Love People / Initiative Universal Media
– DFDS Seaways Julekalender 07 / DFDS Seaways / ADNUVO° / OMD
– Messenger Playground / MSN Microsoft / Plant / Initiative Universal Media
– Miracle Whip – "Fyr den fede" / Kraft Foods / Halbye Kaag / Starcom
– VenstreTV – Folketingsvalg07 / Venstre / Hjaltelin, Stahl og Electric / MEC Interaction

Effektprisen (søgeord)
– SkandiaBanken Søgeord / SkandiaBanken / IUM Nordic Search / Initiative Universal Media
– Wupti.com / Wupti.com / Starcom / Starcom
– BilZonen søgeord / BilZonen / n/a / iProspect
– Cimber Air søgeord / Cimber Air / Advertising.com / Advertising.com

Jobkampagneprisen
– Blivcityman.nu / Citymail / Hjaltelin, Stahl og Electric / Initiative Universal Media
– Elev Rekruttering 2007-8 / Nordea / Frankly Web / PHD Copenhagen
– S-tog Lokofører / DSB S-tog /Bates Y&R / OMD
– Real Estate Finance – IT Rekruttering / Danske Bank / Zupa / Mediacom
– IT Rekruttering / Nykredit Kommunikation & Koncernudvikling og -IT / WDP & NetPeople / Mediaedge:cia

Årets Internet Award
– Business(wo)maan / Business Danmark / We Love People / Initiative Universal Media
– Messenger Playground / MSN Microsoft / Plant / Initiative Universal Media
– Miracle Whip – "Fyr den fede" / Kraft Foods / Halbye Kaag / Starcom
– Blivcityman.nu / Citymail / Electric / Initiative Universal Media
– Sprite ZERO No Sugar. No Bulls*** / The Coca-Cola Company / IUM Interactive & Plant / Initiative Universal Media
– FOX / Volkswagen / Tribal DDB / Mediacom

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen