search

Teknik: Trafikånden i bilradioen

Hvis du tror, at du bestemmer over din bilradio, så tager du fejl. Der er større kræfter på spil.

Hvis du tror, at du bestemmer over din bilradio, så tager du fejl. Der er større kræfter på spil.

Der er nogen, der aldrig vænner sig til det. Man sætter sit yndlingsbånd med Steely Dan på kassetten og skråler fornøjet med bag rattet, da en alvorlig kvindestemme pludselig brutalt afbryder festen med formaninger om at holde sig væk fra Folehaven i indadgående retning.

Vi taler naturligvis om trafikmeldingerne, hvor DR's trafikoplæser med et tryk på den røde knap (og jo, den ér faktisk rød) afbryder al snak og musik på bilradioen og sågar skruer volumen op, hvis den er indstillet for lavt.
Forklaringen på dette trylleri hedder RDS – Radio Data System. RDS-signalet er et digitalt data-signal, der sendes ud fra de store sendemaster sammen med FM-signalet. I RDS'en ligger forskellige oplysninger som klokken, radiostationens navn og programtypen. Men der ligger også den såkaldte TA-kode (travel announcements), og det er den, der beordrer din radio til at afbryde al lyd, skrue volumen op og stille ind på 96,5 Mhz-frekvensen (P4), hvorfra DR udsender trafikmeldingerne.

Det er således en ganske magtfuld funktion, der ligger i TA-koden, men DR-konsulent Niels Sennicksen tør dog godt garantere, at det ikke er muligt at hacke RDS-signalet og dermed overtage kontrollen med de danske bilradioer.

»Alt kan jo lade sig gøre med tilstrækkelig ond vilje, men jeg tror godt, at jeg vil lægge hovedet på blokken og sige, at det ikke sker. Man skal helt ind i de mest centrale DR-computere, der er sikret bag utallige firewalls,« fortæller han.

I dagtimerne overvåges trafikken af DR's regionale trafikcentre, der så sender deres egen TA-kode ud fra de sendemaster, der befinder sig i regionen. Ifølge Finn Andersen, der er projektleder for trafikcentrene, er der klare retningslinjer for, hvornår den røde knap skal tages i brug. Kø-dannelser er næsten altid vigtige at formidle, fordi det kan skabe farlige situationer, hvis folk ikke er forberedte på det. Den kollektive trafik er mindre vigtig, men det kan for eksempel være relevant at advare om færger, der er indstillede, eller problemer på s-togsnettet.

TA-funktionen bruges også, hvis der skal udsendes beredskabsmeldinger – altså katastrofealarmer eller andre livsvigtige meddelelser fra Politiet.

Den røde knaps magt er dog ikke helt ubegrænset. Andre radiokanaler end DR lader sig ikke afbryde, og cd- og kassetteafspilleren afbrydes kun, hvis radioen samtidig er indstillet på en DR-kanal. Det er også muligt at slå TA-funktionen på radioen fra.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen