Teknik: Sådan skal et tv-program pakkes ind

Det er med tv-programmer som med julegaver. Indholdet er naturligvis vigtigst, men der er rigtig mange point at score på en fancy indpakning.

Det er med tv-programmer som med julegaver. Indholdet er naturligvis vigtigst, men der er rigtig mange point at score på en fancy indpakning.

Derfor bruges der også ganske mange ressourcer på de små introsekvenser, der indleder fjernsynets nyheder, sport og underholdningsprogrammer. For selv om man som seer har vænnet sig til logoer, der på spektakulær vis kommer flyvende ind over skærmen, kan der ligge lang tids ideudvikling og grafisk arbejde bag.

På firmaet Frame, der har en stor produktion af introsekvenser til alle typer programmer, fortæller chefproducer Thomas Bay, hvordan det kan være en proces over flere måneder, selv om der blot skal produceres en lille sekvens på tyve sekunder.

Han tager som eksempel introen til det nye Husk lige tandbørsten. Her begyndte man i forsommeren med en række møder, hvor Frame og kunden forsøgte at skyde sig ind på, hvilken visuel retning de skulle bevæge sig i. Frame lavede en række såkaldte 'mood-boards', med rejserelaterede billeder, og på den måde skød parterne sig langsomt ind på et design inspireret af Las Vegas og
neonskilt-omkransede gader i Japan.

Herefter går designeren i gang med at designe logo og den baggrund, seerne oplever i sekvensen. Den store tekniske udfordring er imidlertid, når animatoren skal gøre designerens figurer levende i computerens 3D motion-programmer. Der kan sagtens ligge to ugers arbejde i den proces, anslår Thomas Bay.

Introsekvenserne kan dog i sagens natur indrettes efter behov og budget. Bay nævner som eksempel en mere enkel intro til transmissionen af spansk fodbold. En fodbold samler sig i lag omkring en kugle, opløses igen og bliver til 6'erens logo og et skilt med 'La Liga'. Og så kan skiltet skiftes ud med 'Serie A' eller 'Bundesliga'. Der er ingen grund til ikke at genbruge et godt introdesign.

0 Kommentarer