TDC i dobbeltrolle

 

 

Ekspert vurderer, at det er uklart, om TV2 News kan være objektiv i dækningen af TDC, der både
finansierer og distribuerer kanalen.

Partnerskab. Samtidig med, at TDC distribuerer signalet til TV2 News til kabel-tv-kunderne, er teleselskabet også med i en partneraftale til fem millioner kroner. Den skal sikre dem optimal gennemslagskraft på samme kanal.

»Jeg synes, det er meget betænkeligt, at TDC er partner for TV2 News. Det lugter langt væk, og det burde TV 2 selv kunne se. TV 2 er jo afhængig af, at TDC finansierer og sender TV2 News,« siger professor i journalistik Jørgen Poulsen.

»Alene mistanken er rigelig. Det bliver uklart, om TV 2 er objektiv i behandlingen af kritisable forhold i TDC. Der er jo masser af forhold i TDC, der kan kulegraves,« vurderer Jørgen Poulsen.

Men hos TDC er marketingdirektør Mikael Jensen ikke bekymret for sammenfaldet.

»Der er ikke noget dilemma. På den ene side er partneraftalen med TV2 News en del af vores samlede mediepool, hvor vi ønsker det optimale mediemix. Og på den anden side er TV2 News en del af det tilbud, vi sammensætter i kabel-tv til vores kunder i forhold til, hvad de efterspørger og ønsker.«

– Men er det ikke et problem, at man kan mistænke TV2 News for at tilgodese TDC?

»Det er der overhovedet ikke noget problem i. Det er to vidt forskellige ting og to vidt forskellige beslutninger.«

Heller ikke TV 2-chef Per Mikael Jensen anerkender dilemmaet.

»De fem millioner kroner fra TDC truer ikke TV 2s eksistens. TDC er en stor annoncør, der er svær at undgå.«

Per Mikael Jensen understreger, at dobbeltrollen ikke er et nyt fænomen:

»TDC er også på Zulu og Charlie, hvor de også distribuerer signalet. Og det samme gælder Canal Digital, der også distribuerer kanaler, hvor de selv annoncerer.«

Læs også:
Partner vil i studiet – eller …
TV 2 News oplæg til kommercielle partnerskaber
Brian Mikkelsens blåstempling af kommercielle partnerskaber

0 Kommentarer