Blot få måneder inde i 2012 tegner der sig en helt ny tendens i danskernes radiolytning. Vi lytter nu til mere taleradio end nogensinde før. Se her lytterandelene for både Radio 24syv, P1 og de øvrige stationer.
Danskerne er blevet rigtig glade for taleradio. Så meget, at der aldrig tidligere er blevet målt så høje lyttertal for taleradio som nu.
Det viser en status, som DR Medieforskning har lavet over danskernes radiolytning, efter at første kvartal af 2012 er overstået.
Selv om DR fra den 1. november 2011 fik konkurrence på taleradio, da Radio24syv gik i luften, har P1 holdt fast i en lytterandel på knap syv procent. Men dertil kommer så al den tid, danskerne nu også bruger på den nye station Radio 24syv, som foreløbig har opnået en andel på 1,3 procent i årets første kvartal.
Samlet betyder det, at otte procent af al radiolytning nu foregår på kanalerne uden musik. Altså såkaldt taleradio.
"Det ser ud til, at lytterne har taget rigtigt godt imod de ændringer, der blev foretaget på P1 i forbindelse med, at P1 og P2 flyttede sammen på FM. Her blev visse programmer strammet op, mens andre fik nye sendetidspunkter, og til sammen har P1 altså kunnet fastholde sin lytterandel. Det er super flot," siger DRs egen radiochef Tor Arnbjørn i en pressemeddelelse fra DR.
En anden forklaring kan dog også være, at flere og flere danskere hører radio digitalt, idet de har anskaffet sig en DAB-radio eller hører radio på nettet, på kabel eller via smartphone. På den måde kan de fortsat høre P1 24 timer i døgnet, hvad de ikke kan på FM.
Hver dansker over 12 år hørte i gennemsnit to timer og fire minutters radio om dagen i årets første kvartal. Det er to minutter mindre end sidste år på samme tid.
Ser vi alene på taleradio, så lyttede hver dansker i gennemsnit 10 minutters taleradio pr. dag. Det er et minut mere end første kvartal sidste år.
Her top 15 i lytterandele i årets første kvartal:
(I parentes procenten for samme periode sidste år)
1. P4 – 44,0 procent (42,9)
2. P3 – 18,1 procent (20,5)
3. P1 – 6,7 procent (6,8)
4. NOVA fm – 4,3 procent (4,5)
5. Pop FM – 3,2 procent (1,7)
6. P2 Klassisk – 2,8 procent (5,4)
7. Radio100 – 2,0 procent (2,5)
8. The Voice – 2,0 procent (1,9)
9. P5 – 1,5 procent (1,6)
10. P7 Mix – 1,3 procent (0,0)
11. Radio24syv – 1,3 procent (0,0)
12. Radio Klassisk – 0,8 procent (0,0)
13. DR Mama – 0,5 procent (0,0)
14. Radio Soft – 0,4 procent (0,6)
15. DR Nyheder – 0,2 procent (0,1)
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.