search

Taktikmøde om pressen: Sluk kritikken

»Lav en Gallup, giv den solo til en avis, så følger Radioavisen op!« »Send vittighedstegninger til lokalaviserne!« »Brug tal, journalister elsker tal!« De gode råd faldt tæt, da et halvt hundrede virksomhedsledere og kommunikationsfolk mødtes to dage i juni på Radisson SAS Royal Hotel i København for at drøfte pressestrategi. »Styrk samarbejdet med medierne - få dit budskab igennem i pressen,« lød titlen på konferencen, arrangeret af European Business Centre. JOURNALISTENs udsendte, Øjvind Hesselager, rapporterer.

»Lav en Gallup, giv den solo til en avis, så følger Radioavisen op!«
»Send vittighedstegninger til lokalaviserne!« »Brug tal, journalister elsker tal!«
De gode råd faldt tæt, da et halvt hundrede virksomhedsledere og kommunikationsfolk mødtes to dage i juni på Radisson SAS Royal Hotel i København for at drøfte pressestrategi. »Styrk samarbejdet med medierne – få dit budskab igennem i pressen,« lød titlen på konferencen, arrangeret af European Business Centre. JOURNALISTENs udsendte, Øjvind Hesselager, rapporterer.

Med et effektivt beredskab lagde Body Shop låg på kritikken af, at firmaet profilerer sig på at være imod dyreforsøg – men alligevel sælger produkter, hvis indhold er testet på dyr.

En hylende sirene fylder salen på SAS-hotellet. Samtidig viser informationskonsulent Isabel Morgenstern fra Body Shop en brandbil på en overhead.
»Hvis der er noget galt med brandslangen, så kan du ikke slukke branden,« forklarer hun, som en metafor på emnet på hendes oplæg – det effektive presseberedskab.
Body Shop fik brug for brandbilen og alle slangerne i efteråret 1997, hvor Berlingske Tidende bragte en artikel, der truede imaget og dermed omsætningen i det verdensomspændende firma. »Kosmetik-kæde vildleder om dyreforsøg«, lød overskriften til artiklen, der kredsede om et ganske klart paradoks: Body Shop er officielt imod dyreforsøg – men firmaets produkter kan indeholde ingredienser, der er testet på dyr.
»Der kører adrenalinet virkeligt højt,« fortæller Isabel Morgenstern, der mener, at det er avisen og ikke Body Shop, der vildleder.
»Der ligger brochurer i alle vores forretninger, hvor det forklares, at vi ikke kan garantere, at indholdet i vores produkter ikke er testet på dyr,« fortæller hun.

Ingen negativ effekt
Isabel Morgenstern forklarer, at Body Shop gik systematisk til værks med en 16 punkt lang handlingsplan, da artiklen kom. Første punkt var at bestille presseklip ekspres, derpå blev medier, der ville lave opfølgninger, screenet indtil Body Shop havde en redegørelse klar, medarbejderne og bestyrelse blev informeret, og direktøren klædt på til at gå i medierne med en forklaring.
Som svar på artiklen indrykkede Body Shop en annonce i Berlingske Tidende med rubrikken: »The Body Shop vil gerne redde skindet.« I teksten nævner Body Shop ikke med ét ord sagens kerne – at firmaets produkter kan være testet på dyr. Tværtimod hedder det, at »The Body Shop har aldrig testet på dyr.« Præcis samme taktik vælges i en pressemeddelelse.
Strategien virker. Isabel Morgenstern opsummerer, at kritikken udløste 16 artikler eller indslag med Body Shop, 55 skriftlige svar til kunder og et møde med Miljøstyrelsen. Artiklen fik ingen målelig negativ effekt på salget. Og – som der står positivt fremhævet nederst på Isabel Morgensterns overhead:
»Det er lang tid siden, jeg har talt med så mange kunder om vores imod-dyreforsøg-politik.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen