search

Taktikmøde om pressen: Opskrift på succes

»Lav en Gallup, giv den solo til en avis, så følger Radioavisen op!« »Send vittighedstegninger til lokalaviserne!« »Brug tal, journalister elsker tal!« De gode råd faldt tæt, da et halvt hundrede virksomhedsledere og kommunikationsfolk mødtes to dage i juni på Radisson SAS Royal Hotel i København for at drøfte pressestrategi. »Styrk samarbejdet med medierne - få dit budskab igennem i pressen,« lød titlen på konferencen, arrangeret af European Business Centre. JOURNALISTENs udsendte, Øjvind Hesselager, rapporterer.

»Lav en Gallup, giv den solo til en avis, så følger Radioavisen op!«
»Send vittighedstegninger til lokalaviserne!« »Brug tal, journalister elsker tal!«
De gode råd faldt tæt, da et halvt hundrede virksomhedsledere og kommunikationsfolk mødtes to dage i juni på Radisson SAS Royal Hotel i København for at drøfte pressestrategi. »Styrk samarbejdet med medierne – få dit budskab igennem i pressen,« lød titlen på konferencen, arrangeret af European Business Centre. JOURNALISTENs udsendte, Øjvind Hesselager, rapporterer.

Max Havelaar Fonden har ikke mange penge til markedsføring, men stor gennemslagskraft. Forklaringen er skæve ideer og pressebevidsthed, forklarer generalsekretæren.

I 1997 bragte danske medier over 1000 artikler om Max Havelaar Fonden foruden en lang række notitser. »Det, synes jeg,
er et utroligt godt succeskriterium,« fortæller Nina Schiøtz, generalsekretær i fonden. »Uden pressen havde vi ikke været, hvor vi er i dag.
Hun skal fortælle tilhørerne, hvordan man får PR-arbejdet til at lykkes på trods af et lille annoncebudget. Et af hendes fif er altid at være beredt.
»Væn jer til altid at have en god historie med i lommen, når I skal møde journalister. Det er godt til at glatte ud med og til at få snakken i gang. Brug fantasien, og hvis I ikke selv kan, så er der en anden i firmaet, der kan,« lyder hendes råd, der uddybes i det udleverede materiale:
»Tænk over hvor »du er« i landet rent geografisk. Danskerne er meget mere forskellige, end man skulle tro. Den vittighed, der fungerer i København, kan være en fatal misforståelse i Esbjerg.«

En effektiv banan
Da Max Havelaars symbol – elefanten, der garanterer at kaffen, teen eller bananen, er bæredygtigt handlet – i 1995 skulle introduceres i Danmark, modtog dan-ske medieredaktioner små sække med posten.
»Udenpå var elefanten og indeni chokolade-kaffebønner og en invitation til at komme til pressemøde. Det betød, at da vi ringede rundt kendte alle os – lige fra receptionen til redaktionen. Og selvfølgelig kom de.«
Senere lancerede Max Havelaar en guide over elefanter i Danmark. »Vidste I, at København er den by i Europa, ja måske i hele verden, der har flest elefanter?« spørger Nina Schiøtz. »Guiden blev en stor succes – aviser over hele landet bed på.«
Senere fulgte en rundsendt plastikbanan. Nina Schiøtz vifter med den indbydende banan: »Den hænger stadigvæk mange steder. Den er lækker og kan jo bruges til både det ene og det andet.«

En remse i baghånden
Nina Schiøtz har lavet en lille liste med sine vigtigste presseråd. Journalister skal kun belemres, hvis man har en reel nyhed, man skal give folk en oplevelse, og »vid hvad der har interesse, for eksempel tal,« hedder det blandt andet.
Generalsekretæren har også forberedt en lille modargumentation, der kan bruges, hvis journalister møder op med kritik.
»Vist går ting galt i for eksempel Den 3. Verden ligesom herhjemme,« starter remsen. Og fortsættelsen lyder: »Alle organisationer gør deres bedste, men ingen af dem er perfekte. Også i Danmark er der tog, der kommer for sent, lovgivningsarbejde, der ikke er godt nok, hjemmehjælpere der ikke fungerer, men derfor lukker vi ikke Danmark.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen