search

Tag dog ansvar for egen weblæring

Der synes at eksistere en myte blandt journalister om netjournalistik og onlinekommunikation.

Der synes at eksistere en myte blandt journalister om netjournalistik og onlinekommunikation.

Nemlig at de ikke selv har hovedansvaret for at holde sig orienteret om, hvad der sker inden for deres fag på dette område, men at det ansvar tilfalder arbejdsgiveren – der derfor skal sende dem på kurser.

Det være sig kurser i at skrive til nettet, oprette blogs, producere soundslides eller blive multimediedirigenter.

Kræver deres arbejdsgiver ikke det, så er det ham, der skal klandres, når journalisterne finder ud af, at deres kompetencer ikke er opdaterede.

Jeg har på diverse medarbejdermøder hørt klagesangen om, at chefredaktionen, direktionen eller HR har forsømt at gøre nok for efteruddannelse inden for web , og af samme grund forvitrer journalisternes kompetencer i den digitale verden.

Det er kriminelt forkert at tænke på den måde.

Vi har som journalister og kommunikatører selv hovedansvaret for at holde os ajour med , hvordan vores fag udvikler.

Plej nysgerrigheden
På det vidunderligt sprudlende mediemarked er en egenskab vigtig for journalister: Nysgerrigheden.

Det var vel for pokker nysgerrigheden, der fik dig til at kaste dig over faget i første omgang – og det er den, der skal få dig til at følge med i, hvilke kompetencer der er vigtige at besidde som journalist.

Du vil med meget lidt research finde ud af, at journalister år 2009 bl.a skal :

– Vide, hvordan man skriver til net
– Vide, hvordan man bruger links i sin journalistik, redigerer billeder, video og lyd
– Vide, hvordan brugerne læser hjemmesider
– Vide, hvordan man bruger statistik
– Vide, hvordan du benytter html og css
– Vide, hvordan ordentlig brugervenlighed på en hjemmeside ser ud

I stedet for at tænke "sh*t!" bør enhver journalist, der savner disse kompetencer tænke: "Yes, nye udfordringer. Lad mig SÅ komme i gang."

Faktum er nemlig, at der er masser af gratis muligheder for at eksperimentere og få viden samt erfaring inden for netkommunikation.

Det er gratis at kvaje sig
Enhver kan oprette en blog på gratistjenester som WordPress.com eller Blogger.com og på fem minutter få et publiceringssystem, hvor der kan eksperimenteres løs med webformidling.

Sådan et system gør det muligt for enhver at lære at kigge på kode – html eller css – beskæres fotos med billedredigeringsprogrammer, lægge videoer fra YouTube, tilpasse rss-feeds – uden at være superudvikler.

Det er også gratis at benytte sig af sociale netværk, Facebook , bogmærketjenester som Delicious.com  og Twitter til formidling.

Dertil kommer tusindvis af solide artikler om netkommunikation  – frit tilgængelige på blogs, hjemmesider, netfora eller papirbøger.

Dermed er der ingen undskyldning for ikke at gå i gang med at dygtiggøre sig selv.

I bonus er det sjovt, fordi du oplever, at du bliver dit eget mediehus med publicering på alle platforme.

Prøv det i stedet for at berolige dig selv med, at "jeg er god til at vinkle og skrive – og så skal alt nok gå".

Det er ikke nok på mediemarkedet anno 2009 – og har ikke været det længe. Glæd dig over, at selvhjælpen er når – og kom så i gang.

Det er dit ansvar.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen