search

Tag afmagten fra cheferne – fyr dem

Cheferne tager stort set aldrig personligt ansvar, men kan måske omvendt se frem til ekstra bonus og flotte karrierespring på grund af den skarpe eksekvering, som de kan bryste sig af i en kollegial stund

Er danske mediechefer egentlig ret gode – eller er de bare gode til at blive ved med at være chefer?

Et nedslag på nogle af de nedskæringer og spareplaner, der er blevet iværksat i danske mediehuse de seneste 20 år – en del har jeg selv dækket – afslører et ret gennemgående mønster:

De er i vid udstrækning gennemført af chefer, der har udvist stor handlekraft i en tilspidset situation, de ikke havde set komme, og som de angiveligt heller ikke efterfølgende forstod det fulde omfang af.

Engang var problemet nogle islændinge og deres gratisavis. For tiden lyder forklaringen, at det meste er Google, Facebook, Netflix og DR’s skyld. Hvis bare de ikke fandtes, så skulle I bare se og høre løjer!

Cheferne tager stort set aldrig personligt ansvar, men kan måske omvendt se frem til ekstra bonus og flotte karrierespring på grund af den skarpe eksekvering, som de kan bryste sig af i en kollegial stund:

”Ja, det var ikke nemt, men nødvendigt. Du ved: Det er konjunkturerne!”

Den type ledelse er ganske enkelt en fribillet til at fortsætte med at sidde i ’Presselogen’ og grine loyalt og indforstået hver søndag, mens derouten fortsætter ude i produktionen:

Gå dog på arbejde og bestil noget i stedet, får man lyst til at råbe!

Der er skåret til benet så mange gange, at benet efterhånden må være savet over.

Nye buzzwords er opfundet, der skal lede opmærksomheden væk fra, at det, cheferne nu kalder synergi, i virkeligheden handler om i afmagt at forsøge at få de ansatte til at lave mere journalistik, som færre læser, ser, hører – og som færre annoncører føler sig tiltrukket af.

Jeg får den kætterske tanke, at vi trænger til helt nye chefer med helt nye idéer.

Vi har set:

Chefer, der i årevis lod en krig på billige abonnementer og annoncer rase og dermed måske ødelagde den helt afgørende loyalitet over for mediet.

Chefer, der derpå kørte avisøkonomien yderligere i sænk i en kamp mod en udefrakommende gratisavis. Og dermed blandt andet vanskeliggjorde den nødvendige investering i digital udvikling.

Chefer, der besluttede at forære nyheder væk online og dermed har umuliggjort forretningsdelen.

Hvis cheferne i stedet havde værnet om loyaliteten for produktet, investeret i udvikling frem for gratisaviser og trukket vejret, før de købte idéen om, at nyheder på nettet skal være gratis, så havde meget nok set anderledes ud i dag.

Hvor er egentlig de rigtig gode beslutninger fra de danske mediebosser, som er værd at fremhæve i denne sammenhæng? 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen