REUTERS/Dado Ruvic
Det danske datatilsyn bør tage et kig i værktøjskassen for at beskytte forbrugerne mod Metas adfærdsbaserede reklamer.
Det mener Uffe Rabe Krag, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk.
”Vi mener, at det juridiske grundlag for, at GDPR-lovgivningen er overtrådt, er relativt sikkert. Derfor mener vi, at det danske datatilsyn bør kigge på, hvilke håndhævelsesmuligheder det har over for Meta,” siger han.
Meta ejer de sociale medier Facebook og Instagram.
Datatilsynet i Norge har udstedt et midlertidigt forbud mod, at Meta målretter reklamer baseret på forbrugeres adfærd på internettet.
Forbuddet gælder fra 4. august og tre måneder frem, eller indtil tilsynet mener, at Meta har indrettet sig på lovlig vis.
Gør Meta det alligevel, risikerer selskabet dagbøder på op til en million norske kroner. Det svarer til cirka 662.000 kroner.
Uffe Rabe Krag mener, at det er en fornuftig løsning at lave et midlertidigt forbud. Skal der laves et permanent forbud, skal det komme fra de irske myndigheder, da selskabet har europæisk hovedsæde i Irland, forklarer han.