search

TÆNK i juridisk tvist med Gucci

Det italienske modeimperium Gucci har taget advokaterne i brug over for Forbrugerbladet TÆNK. Gucci mener, at TÆNKs seneste forside krænker Guccis varemærke.

Det italienske modeimperium Gucci har taget advokaterne i brug over for Forbrugerbladet TÆNK. Gucci mener, at TÆNKs seneste forside krænker Guccis varemærke.

Gucci bryder sig ikke om Forbrugerrådets magasin TÆNKs seneste forside med Guccis velkendte mønster. Firmaet mener, at dets varemærket bliver og har derfor bedt dets danske advokatfirma gå ind i sagen.

TÆNKs forside forestiller en håndtegning af de luksuriøse håndtasker fra den italienske designer, og den tegning går igen inde i bladet. Men hele forsiden er samtidig betrukket med et tapet med det Guccis-mønster, der normalt pryder deres tasker. Og det er hér, uenigheden opstår. Gucci synes, TÆNK går over stregen, når mønstret er plastret over hele forsiden, og Guccis danske advokater bliver derfor sendt i aktion.

»Det er Guccis opfattelse, at man er gået lidt for langt med udformningen af forsiden i forhold til, hvad der havde været nødvendigt for at henvise til artiklerne,« siger Jeppe Brogaard Clausen, der er partner i MAQS Law Firm, som varetager Guccis juridiske interesser i Danmark.

Bladets forsidehistorie afslører, at Guccis danske advokater bruger ufine metoder, når de opdager falske kopivarer. Det danske advokatkontor slår nemlig hårdt ned, hvis de opdager, at Guccis varemærke bliver krænket. Derfor virker det en smule ironisk, at netop TÆNK selv anklages for at krænke Guccis varemærke.

TÆNKs chefredaktør Lis Hornø mener ikke, bladet går for langt med tegningen. Hun vurderer, at forsiden ligger inden for rammerne af, hvad bladet må vise af illustrationer.

»Gucci-mønstret er et tegn i samfundet, et symbol på mærkevare og en visualisering af, hvad historien i bladet handler om – nemlig mærkevarer versus kopivarer med udgangspunkt i en case, som handler om en falsk Gucci-taske,« siger Lis Hornø.

Der findes ikke tidligere domme fra lignende sager i Danmark, så det kan være svært at vurdere, hvem der egentligt har ret, mener en af Danmarks mest erfarne advokater inden for varemærker og ophavsret, Erling Borcher.

Medier har ret til at vise de ting, der bliver skrevet om. Derfor er Erling Borcher slet ikke i tvivl om, at TÆNK gerne må tegne et billede af en Gucci-taske. Det er Guccis advokater også enige i.

Men forsideillustrationen kan være en anden sag. Den fungerer også som et blikfang, der er løsrevet fra artiklerne i bladet. En flot forside kan sælge abonnementer på bladet, og TÆNK kan på den måde måske profitere på Guccis varemærke. Og det må man ikke.

»Det kan godt være, TÆNK går en smule for langt her, og det kunne godt give anledning til kritik,« siger Erling Borcher.

Men han tilføjer, at Menneskeretsdomstolen tidligere har vist, at der er meget vide rammer for ytringsfriheden. Derfor tør han ikke spå om, hvordan sagen vil ende, hvis den skulle nå dertil. Det vil han dog ikke råde parterne til.

»Det er typisk en sag, der skal løses over en kop kaffe og i god forståelse. En retssag er spild af penge,« siger Erling Borcher.

Læs mere i seneste nummer af Fagbladet Journalisten.

Kommentarer
1
Charlotte Jensen
25.09.10 10:42
Re: TÆNK i juridisk tvist med Gucci
Rigtig spændende sag. Hvordan endte sagen mellem TÆNK og Gucci?
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen