search

“Tænk dig om før du IKKE stemmer”-kampagne vinder pris

Kendte ambassadører som Simon Kvamm og Sara Bro skulle hjælpe KL, Danske Regioner og Indenrigsministeriet med at få danskerne til at stemme. I aftes fik de juryens KomPris. Rådet for Sikker Trafik modtog publikumsprisen

Kan du huske dette klip?

Simon Kvamms spørgsmål "Hvad vil du?" var en del af den storstilede kampagne "Tænk dig om før du IKKE stemmer" for at få danskerne til at stemme ved kommunal- og regionsvalget. En kampagne, der i aftes modtog juryens Kompris14, som uddeles af Kommunikationsforeningen.

Kampagnen er lavet af KL, Danske Regioner samt Økonomi- og Indenrigsministeriet.

I kampagnen medvirkede en række kendte danskere som "ambassadører" – Simon Kvamm, Sara Bro, Carsten Bang, Andrea Elisabeth Rudolph, Thure Lindhardt og Janus Bakrawi. De optrådte i korte videoklip på nettet. For eksempel kunne brugerne i et klip med Sara Bro vælge en dårlig undskyldning for ikke at stemme med en interaktiv slider, og så få svar på tiltale.

Kampagnens hovedsite var stem.dk, men den blev spredt med alt fra tv-klip i OBS og hos TV 2-regionerne, til bannerannoncer på nettet, en facebookside og et partnerskab med et busselskab, som viste klippene lydløst på busskærme.

Vinderne skriver selv i deres indstilling, at det var en del af kampagnens succes, at en række medier tog den til sig og brugte kampagnens videoklip eller ambassadørerne som afsæt til debatter og indslag om stemmedeltagelsen.

"Lanceringen af hovedkampagnen blev godt hjulpet på vej af en stor interesse for ambassadørerne og deres rolle – ikke mindst Simon Kvamm, hvis OBS-film blev vist i bedste sendetid i et nyhedsindslag," skriver vinderne.

Rådet for Sikker Trafik vandt publikumsprisen

Mens "Husk at stemme" modtog juryens KomPris, modtog Rådet for Sikker Trafik den såkaldte PublikumsPris.

Den fik de for kampagnen "Kør bil, når du kører bil", som skal sætte fokus på uopmærksomhed blandt bilister. Et problem, der vokser, efterhånden som for eksempel mobiltelefoner, GPS og andet leder førerens blik væk fra vejen.

"Formålet med indsatsen i 2013 er at nuancere bilisternes viden om uopmærksomhed i trafikken – at få målgruppen til at få fokus på alle de ting, der kan distrahere os, når vi kører bil," skriver Rådet for Sikker Trafik i deres indstilling.

Kampagnen bestod blant andet af to tv-reklamer.

Kampagnen har haft to spor: Det første var rettet bredt mod danske bilister, imens det andet spor "Vi kører bil, når vi kører bil" er rettet mod virksomheder. I kampagnen har de ud over omfattende annoncearbejde blandt andet haft et mobilsite målrettet yngre brugere og skilte på p-pladser, ligesom en af kampagne-filmene er et interview med Dennis, der selv har kørt nogen ihjel, fordi han var uopmærksom.

Kommentarer
1
kristian mikael olesen
18.11.17 09:21
De er gået så vidt nu at de
De er gået så vidt nu at de udsender ulovlig spam på folks mobiltelefoner.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen