search

TABLOIDAVISER SÆLGER GODT OM LØRDAGEN

»Jeg har netop fået lørdagstallene. Tillykke til alle på redaktionen. I har fortjent succesen – lad os nu holde fast.«

»Jeg har netop fået lørdagstallene. Tillykke til alle på redaktionen. I har fortjent succesen – lad os nu holde fast.«
Den venlige, glade hilsen har direktøren i Politikens Hus, Lars Henrik Munch, hængt op på Ekstra Bladets redaktion. Der er nemlig glæde på formiddagsavisredaktionerne, efter at både Ekstra Bladet og B.T. har satset redaktionelt på deres lørdagsaviser.
Lørdag den 17. april debuterede begge lørdagsaviser i nye, større udgaver, der fokuserer på familie, forbrugerstof og livsstil. Ekstra Bladet og B.T. solgte henholdsvis 35.000 og 45.000 flere lørdagsaviser end normalt. Men selv om B.T. præsterede det største spring, er Ekstra Bladet stadig foran, samlet set. Ekstra Bladet solgte i alt 185.800 lørdagsaviser og B.T. 183.000.
Med til historien om B.T.s salgstal hører, at lørdagsavisen kunne erhverves gratis, hvis man udfyldte et såkaldt ‘avisbevis’ i fredagsavisen.
»Og det er klart, at når vi stopper med at bruge avisbeviset, så vil salgstallet falde igen,« siger Bent Sørensen, chefredaktør på B.T.
Heroverfor tilbyder Ekstra Bladet et weekend-abonnement til halv pris, altså reelt også en gratis lørdagsavis.

Flere læsere på abonnement
Sven Ove Gade kan ikke erklære Ekstra Bladets nye lørdagsavis succes eller fiasko nu.
»Vi skal have nogle flere lørdage at måle på. På længere sigt kan det gå begge veje,« siger han og afviser at E.B. fisker B.T.-læsere.
»Vores største konkurrent er i virkeligheden os selv, for det er ikke fordi, der ikke er nok mennesker, der køber Ekstra Bladet, de gør det bare ikke tit nok,« siger Sven Ove Gade. Hos B.T. er strategien en anden.
»Vi forsøger at tiltrække dem, som kun ser tv eller hører radio, og slet ikke læser avis. Der er ikke tale om kannibalisme mellem formiddagsbladene.« siger Bent Sørensen.
De to formiddagsavisers lørdagssatsning kommer efter et tiår, hvor salgstallene nærmest er halveret. Tv og ændrede indkøbsvaner tilskrives en del af årsagen til faldet. Det er blevet sværere at sælge aviser i løssalg. Derfor tilbyder formiddagsbladene nu, at læserne kan abonnere på lørdagsaviserne.
»Det er en naturlig udvikling, at vi må ind og satse mere på abonnement, når man kan få andre morgenaviser ind af døren for fire kroner, mens man skal betale 8,50 for Ekstra Bladet – og oven i købet selv skal hente den,« siger Sven Ove Gade.
Ekstra Bladet har fået 30.400 lørdags-abonnementer. B.T. nåede op på 25.000.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen