search

Tabloidaviser i slagsmål om bedrageri-historie

B.T. og Ekstra Bladet er uenige om, hvad der er op og ned i sagen om Henriette Kjærs bedragerisigtede mand Erik Skov Pedersen. I går skrev B.T. at Ekstra Bladet havde trykt forfalskede dokumenter. Chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen afviser. (Opdateret 16.52)

B.T. og Ekstra Bladet er uenige om, hvad der er op og ned i sagen om Henriette Kjærs bedragerisigtede mand Erik Skov Pedersen. I går skrev B.T. at Ekstra Bladet havde trykt forfalskede dokumenter. Chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen afviser. (Opdateret 16.52)

De to aviser B.T. og Ekstra Bladet er havnet i et skænderi om simple fakta i en historie. Sagen omhandler hvorvidt, Ekstra Bladet i januar i år trykte forfalskede selvangivelser eller ej. Selvangivelserne satte den tidligere folketingspolitiker Henriette Kjærs mand Erik Skov Pedersen i et bedre lys, efter at B.T. i en række historier havde afsløret ham som økonomisk bedrager.

For tiden kører en bedragerisag mod Erik Skov Pedersen i Østre Landsret, hvor dokumenterne er blevet aktuelle igen. B.T. skrev i går, at anklageren fra Nordsjællands Politi Betina Engmark oplyste retten om Erik Skov Pedersens skattepligtige indkomst de sidste tre år. Den var på nul kroner i 2008 og 2010 og omkring 500.000 i 2009. Journalisten.dk har fået bekræftet de tal hos anklageren.

De stemmer dog ikke umiddelbart overens med den historie i Ekstra Bladet fra januar i år. Her offentliggjorde avisen dokumenter, de havde fået fra Erik Skov Pedersen, som viste nogle væsentligt andre tal. Ifølge Erik Skov Pedersens selvangivelser tjente han 1.028.000 kroner i 2008 og 1.427.000 kroner i 2009. Dertil var hans årsopgørelse fra 2010 sat til 1.505.000 kroner.

På trods af den umiddelbare store forskel, der er på de tal Ekstra Bladet trykte i januar, og de tal, der blev læst op i retten, så mener chefredaktør på Ekstra Bladet Poul Madsen ikke, at der er noget, der tyder på at de har trykt forfalskede dokumenter:

»Der er ingen tvivl om, at Erik Skov Pedersen er en svindler. Men der er heller ingen tvivl om, at de papirer, vi bragte dengang, er korrekte. Der er ikke nogen som helst indikation på, at det vi bragte var løgn,« siger Poul Madsen, der ikke ønsker at forklare yderligere, hvordan de forskellige tal så skal forstås.

Redaktionschef på B.T. Simon Andersen er dog ikke i tvivl om, at Erik Skov Pedersen også narrede Ekstra Bladet.

»Når anklageren overfor Østre Landsret har dokumenteret nogle tal, der varierer så meget fra de tal Ekstra Bladet bragte, så har jeg svært ved at se, hvordan man kan være i tvivl om, at de dokumenter var forfalskede. Erik Skov Pedersen har narret sin mor, sine samarbejdspartnere og en masse andre. Jeg tror også han har narret Ekstra Bladet,« siger Simon Andersen til Journalisten.dk.

Det var journalist Jan Kjærgaard fra Ekstra Bladet, der i sin tid skrev historien med dokumenterne fra Erik Skov Pedersen. Han skriver efterfølgende til Journalisten.dk, at tallene i dokumenterne ganske rigtigt var falske, men at selve dokumenterne dengang var gode nok:

»I dag ved vi alle, at de indtægter, som Erik Skov Pedersen har selvangivet i sine selvangivelser, er forkerte. For han har ikke tjent en ærlig krone. Selve selvangivelserne og årsopgørelsen, som blev bragt i Ekstra Bladet er derimod ægte. Det er bekræftet af Erik Skovs daværende revisor. Det fremgår også af den oprindelige artikel, som nu kritiseres. Ekstra Bladet har altså før offentliggørelsen sikret sig dokumenternes ægthed. Som sædvanlig anklager BT til højre og venstre – uden at have dokumentationen i orden,« skriver Jan Kjærgaard til Journalisten.dk

Opdateret 16.52 med kommentar fra Jan Kjærgaard, Ekstra Bladet

Kommentarer
1
Kurt Johansen
19.10.11 15:30
Hvorfor, hvorfor, hvorfor ...

Hvorfor går mine faglige kontingent kroner til historier som denne, homorygter mm??

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen