Nyhedsavisen og 24timer suger masser af annoncer til sig, og de daglige tab på aviskrigens slagmark er næsten halveret i år. Men vejen mod sorte tal er svær, fordi annoncepriserne fortsat er presset i bund.
Tabstallene for de nye gratisaviser rundede i juni 1,3 milliarder kroner. Investeringen i 24timer har kostet ejerne 470 millioner kroner, mens udfordreren Nyhedsavisens tab foreløbig ligger på 665 millioner kroner. Endelig nåede Berlingske Medias nu lukkede avis Dato at koste 190 millioner kroner.
Det viser fagbladet Journalistens beregninger, der dækker perioden frem til 22. juni 2008. Beregningerne er bygget på tal fra TNS Gallup og skøn fra blandt andet mediebureauet Carat og skal tages med forbehold.
Det er fortsat svært at gøre de nye gratisaviser rentable, fordi annoncepriserne er pressede.
"På gratisavismarkedet er det, som om at hver gang en af parterne har banet vejen for at kunne hæve priserne, sænker en af de andre sine priser, og så går det i vasken," siger medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupthing Bank til Journalisten, som udkommer i dag.
Du kan læse hele artiklen her.
Samt en analyse af aviskrigen to år inde i slaget.
Tabstal
Dato: 190
24timer: 470
NA: 665
Tallene dækker perioden 17. august 2006 til 22. juni 2008. Beregningerne er Journalistens egne bygget på tal fra TNS Gallup og skøn fra mediebureauet Carat. Tallene skal tages med forbehold.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.