Tab på vej mod halvanden milliard kroner

Nyhedsavisen og 24timer suger masser af annoncer til sig, og de daglige tab på aviskrigens slagmark er næsten halveret i år. Men vejen mod sorte tal er svær, fordi annoncepriserne fortsat er presset i bund.

Nyhedsavisen og 24timer suger masser af annoncer til sig, og de daglige tab på aviskrigens slagmark er næsten halveret i år. Men vejen mod sorte
tal er svær, fordi annoncepriserne fortsat er presset i bund.

STATUS. Tabstallene for de nye gratisaviser rundede i juni 1,3 milliarder kroner. Investeringen i 24timer har kostet ejerne 470 millioner kroner, mens udfordreren Nyhedsavisens tab foreløbig ligger på 665 millioner kroner. Endelig nåede Berlingske Mediers nu lukkede avis Dato at koste 190 millioner kroner.
Det viser fagbladet Journalistens beregninger, der dækker perioden frem til 22. juni 2008. Beregningerne er bygget på tal fra TNS Gallup og skøn fra blandt andet mediebureauet Carat og skal tages med forbehold.
Det er fortsat svært at gøre de nye gratisaviser rentable, fordi annoncepriserne er pressede.
»På gratisavismarkedet er det, som om at hver gang en af parterne har banet vejen for at kunne hæve priserne, sænker en af de andre sine priser, og så går det i vasken,« siger medieanalytiker Henrik Schultz fra Kaupthing Bank.
Til mediebureauerne og annoncørernes glæde fortsætter priskrigen, efter at en amerikansk venturefond i juli sprøjtede et trecifret millionbeløb ind i Nyhedsavisens økonomiske blodomløb.

MENS DATO FOR LÆNGST ER VÆK, har første halvdel af 2008 været dyr for de endnu overlevende aviser. Regnskabet fra Nyhedsavisens moderselskab, 365 Media, fortæller, at tabene er mindsket med 40 procent i løbet af i år. Sammenholdt med 2007-tallene betyder det, at tabene nu er omkring 900.000 kroner per udgivelsesdag.
24timers tabstal er knap så gennemskuelige, især fordi avisen i Aalborg, Århus og Odense deler udgifter med samarbejdspartnere. I hvert fald har 24timer skåret oplaget kraftigt ned.
Kombineret med en stor annoncetilgang gør det, at 24timer formentlig har tabt omkring 600.000 kroner per udgivelsesdag i 2008. Nu er avisen under metroXpress' vinger, og Metro-koncernen har sagt til aktiemarkederne, at den forventer at tabe blot 26 millioner kroner på 24timer i 2008. Tabene skal altså mere end halveres, men det anser metroXpress-direktør Søren Riis for realistisk.
»Vi sparer allerede på distribution i august og september, og senere vil vi spare løn på blandt andet fælles it-support og fælles annoncesalg. Samtidig tror vi, at vi får en salgsmæssig gevinst af at være så store.«
Mediebureauerne, som lever af at placere annoncer, melder om, at Nyhedsavisen hen over foråret har brugt sin status som landets mest læste til at hæve sine priser med op mod 50 procent. Skal avisen opnå overskud i 2009, skal priserne dog fordobles. Men det fornødne prishop bliver svært at nå, ikke kun for Nyhedsavisen og 24timer, men også for metroXpress og Urban.
»Prisniveauet er skadeligt for alle. Ingen går konkurs på helt kort sigt, men de er nødt til at få priserne op. Når man ser på, hvilke mennesker gratisaviserne kommer ud til, er de mere værd end betalingsaviserne – så der burde faktisk være et prisgab i den modsatte retning. Men så længe der hele tiden er en af aviserne, der snyder sig indenom og holder prisen nede, går det jo ikke,« siger Henrik Schultz fra Kaupthing Bank.
Flere iagttagere peger på, at det er helt afgørende for gratisaviserne at skære tabene på distribution ned. Her er der især fokus på Nyhedsavisen. Regnskabet viser, at avisen i 2007 tabte 204 millioner kroner på distribution, tæt på 750.000 kroner per udgivelsesdag. Nyhedsavisens direktør, Morten Nissen Nielsen, ser dog fortsat gode perspektiver i husstandsomdeling.
»For det første kan vi se, at vores læsertal i husstandsomdelingerne stiger kraftigt. På ét år er vi næsten fordoblet i læsertal per kopi i omdelingerne. For det andet kan vi se, at læsetiden per side i Nyhedsavisen er væsentligt højere end hos de rene trafikaviser. For det tredje gør omdelingerne os i stand til at sikre den mest attraktive læserprofil. Det kan vi styre i vores sammensætning af dækningsområder. Det er en af grundene til, at vi er den avis, der har flest læsere i den kommercielle målgruppe – og det er altså noget, annoncørerne lægger mærke til,« siger Morten Nissen Nielsen.
Med millionindsprøjtningen får Nyhedsavisen en ny chance for at bevise, at husstandsomdelingen kan føre til sorte tal. Imens må også betalingsavisernes økonomiansvarlige sukke videre, i takt med at både læsertal, oplag og annoncesalg siver, og millionerne fosser ud. /

0 Kommentarer

data_usage
chevron_left
chevron_right