search

Tåbeligt nej tak til trafik

Indimellem må man lægge ører til ting, hvor man ikke kan andet end at ryste på hovedet og undre sig over, om det er ens ører, der er noget i vejen med, eller om det, de hørte, virkelig var, h

Indimellem må man lægge ører til ting, hvor man ikke kan andet end at ryste på hovedet og undre sig over, om det er ens ører, der er noget i vejen med, eller om det, de hørte, virkelig var, hvad der rent faktisk blev sagt.

De danske netmediers holdning til Google News er ét af de tilfælde. Som et af de eneste lande på den vestlige halvkugle blokerer medierne for, at den amerikanske søgegigant kan rulle et produkt ud i Danmark, der hjælper den enkelte bruger til at skabe sig et overblik over de vigtigste nyheder lige nu. Hvilket undrer mig helt utroligt. Og tilsyneladende også gode folk som UPDATE's Peter From og en af de fremmeste danske bloggere, Kim Elmose.

Mange af de danske mediehuse lever under den fejlagtige antagelse, at de skal leve af at være først med det sidste. Hvorfor aner jeg ikke. For jeg kan dårligt komme i tanke om et mere overrendt område at konkurrere på; det er jo det, alle gør, for pokker. Og hvis vi ser isoleret på den konkurrence, er loyaliteten hos brugeren forbavsende ringe. Hvis jeg skal være grov, vil jeg påstå, at det ikke betyder det store, hvilket af de store mediers netsteder, jeg tjekker mine nyheder på; varen er stort set den samme.

Derfor bør Google News heller ikke ses som en trussel af de store medier. For det er mere af det samme. Mere overblik. Hvem der bare kunne banke lidt fornuft ind i netmedierne?

Hvad ville fornuft i denne henseende være? Det ville være at se Google som en af de fremmeste motorer til at generere øget trafik.

Det kan godt være, at netmedier som EB.dk i dag kun får cirka 6 procent af deres trafik fra Google, men skal det virkelig forstås sådan, at man på Rådhuspladsen ikke vil have mere trafik fra verdens største søgemaskine? At der ikke er plads og ambition om at vækste denne del? Hvis det er tilfældet, vil jeg tillade mig at kalde det for idioti.

Hvordan kan netmedierne så få mere trafik fra Google? Ved for det første at opgive modstanden mod Google News og derefter gå i gang med at satse mere på differentieringen af indhold, således at brugeren, når vedkommende anvender sådanne aggregeringstjenester, ser en række vidt forskellige vinkler på samme historier – vinkler, der passer til den redaktionelle profil, som hvert medie med respekt for sig selv gerne skulle have, men måske ikke virkelig har online? – og får lyst til at klikke videre til mediet og læse hele artiklen, se videoen eller hvad man nu ellers vil gøre.

Dette vil give mere trafik fra søgemaskiner som Google. Og det vil ikke gå ud over de trofaste brugere, der kommer direkte ind på artiklerne eller via mediernes forsider, for det skal de nok blive ved med – vanedyr, som de er.

Det vil være ren gevinst. Det er vist kun mediehusene selv, der ikke kan se det.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen