search

Systematisk snyd af læserne

En kvindelig journalist sad og hygge-læste i dameblade i foråret. Hun er freelance journalist i Hamborg og ville bare slappe af. Men blev i stedet mere og mere irriteret: Teksterne i bladene var fyldt med skjulte reklamer, billederne var ofte flere år gamle, de såkaldte mediestjerner var måske stjerner i deres lande – men fuldstændig ukendte i Tyskland.

En kvindelig journalist sad og hygge-læste i dameblade i foråret. Hun er freelance journalist i Hamborg og ville bare slappe af. Men blev i stedet mere og mere irriteret: Teksterne i bladene var fyldt med skjulte reklamer, billederne var ofte flere år gamle, de såkaldte mediestjerner var måske stjerner i deres lande – men fuldstændig ukendte i Tyskland.

Fra irritation til blog var ikke langt for Antje Tiefenthal. Efter godt et halvt års blogging med research på konkrete historier i ugeblade og magasiner er konklusionen, at der i denne del af de tyske medier er en ret så nonchalant omgang med journalistiske principper – og måske burde det slet ikke kaldes journalistik mere. Som læser følte hun sig simpelthen snydt. Selv om hun ikke har afsløret de store skandaler, har hun fundet en hel stak af konkrete eksempler på Klatschkritik http://klatschkritik.blog.de/ som bedst kan oversættes med Sladderkritik.

Den tyske blogger snublede for eksempel over historien om den tyske fotomodel Heidi Klum og hendes drømmesejlads på Middelhavet. De forskellige ugebladene kunne slet ikke blive enige om, hvor meget turen havde kostet, og de angivne priser varierede fra 350.000 euro et sted til 650.000 euro et andet – en forskel på 2,2 millioner kroner. Nogen af dem har må have researchet lidt overfladisk http://klatschkritik.blog.de/2010/08/16/traumschiff-ahoi-9193427/ og dermed ført læserne bag lyset. 

Sidste uge blev bloggeren irriteret over illustrationen til en artikel, hvor en sundhedsrådgiver og en læge forklarede, at man skal spise frugt for ikke at ældes for tidligt, og at man skulle være uhyre påpasselig med at spise sukker, som skulle være det rene gift, når man vil undgå rynker og gammel hud. Så vidt så godt. Men billedet til artiklen er en fotomodel, der er ved at drikke en frugt-drik af et synligt mærke. Et par klik længere henne finder bloggeren en vare-deklaration for modellens drik og den viser, at drikken strutter af sukker og altså er i direkte modsætning til artiklens indhold. Det kom der et lille bidrag ud under titlen ”Smuk med sukker og Gala” http://klatschkritik.blog.de/2010/09/06/schoen-zucker-gala-9325308/ Gala er et tysk kändis-blad.

Tiefenthal har fundet stribevis af årgamle historier. Hun har fundet kändisser, som de tyske blade bliver ved med at anprise som stjerner i så lang tid, at tyske læsere efterspørger dem. Og det selv om de såkaldte stjerners film eller musik aldrig nogensinde kan ses eller høres i Tyskland men højst i England eller USA. Hun har fundet beretninger om ”aktuel” mode, hvor artiklerne om opvisningen dog først bliver offentliggjort mange måneder senere, og hvor aktualiteten derfor må antages at være falmet en anelse. Hun har fundet stjerner vist frem i tøj, der angiveligt kan købes i bestemte butikker – men på grund af forældede billeder var netop det tøj ikke til at opdrive længere.

Og de kritiserede medier? Reagerer ved at sige, at de foretrækker eksklusivitet frem for aktualitet – hvis de i det hele taget reagerer, siger Tiefenthal til den tyske avis TAZ. http://www.taz.de/1/leben/medien/artikel/1/strategische-verarsche-der-leser/

Anja Tiefenthal vil da heller ikke have store reaktioner og gør sig ingen illusioner om, at hun kan stoppe tekstreklame (som der er skrappe regler om i Tyskland) eller kan fremtvinge andre ændringer, siger hun til TAZ. ”Men bloggen skal vise dem, at det, de gør, ikke går ubemærket hen, og at læseren også mærker det. Sådan her går det jo ikke!”

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen