search

Sydafrikritik

Om et døgns tid går verden i stå. I global fodbold-koma. Mens medierne går i selvsving og satser hele butikken på World Cup 2010 i Sydafrika.

Om et døgns tid går verden i stå. I global fodbold-koma. Mens medierne går i selvsving og satser hele butikken på World Cup 2010 i Sydafrika.

Mit BeoVision3 er tæt på mit kæreste materielle eje. Det er så vidt vides ikke klædt på til digital-tv, eller også er det, og min antenneforening har ikke Canal 9 på programmet. Desuagtet og i min pixeloptik et af de bedste tv-apparater, B&O nogensinde har sendt på markedet. Naturligvis så jeg gerne den nye 46 tommer udgave af ”lille skærm på væggen dér” fra Struer-virksomheden hænge foran mig, men min billedrørsudgave er ikke mere end fem-seks år gammel, er i 16:9 og har et af de skarpeste billeder og ikke mindst lydside, man i min ringe forståelse af godt fjernsyn kan støve op. Hvis man ser bort fra manglen på HD, surroundsound og i den dur. Og ellers iberegner B&O’s prisklasse i samme luftlag som fodboldrettigheder.

Sådan ligger landet her dagen før dagen. Mon ikke en pæn del alligevel bliver henlagt til den efterhånden 15 år bedagede Philips 4:3-udgave i kælderen, for VM-feberen hersker ikke nødvendigvis i alrummets bud på et familiært samlingssted og Hannah Montanas enerverende eftermiddagssummen på Disney.

I ugerne op til har jeg forsøgt at holde en smule trit med et hæsblæsende optaktsmarked. Har sågar selv budt ind med en biografi i bogform om Nicklas Bendtner. Alle vil have en bid af VM-kagen, selvfølgelig vil vi det, for der er åbenbart penge i skidtet. I radioluften, over tv-satellitten, nettet, mobilen, avispapiret og en sekskrone for en World Cup App til iPhone. Ups, og så dukkede Berlingske lige op med en gratis App – den må vi prøve.

100.000 kroner banker danske mediehuse ifølge nyhedsstrømmen rundt regnet af per enkelt udsendt medarbejder til Sydafrika, mens al ferie på hjemmefronten er suspenderet i den maksimale redaktionelle maskinkrafts tjeneste.

Det sidste glittermagasin er lagt i kioskstativet. Med gårsdagens tillæg i Ekstra Bladet som det billigste og også bedst opdaterede bud med spillertrupper for alle 32 nationer, til en 20’er. Kald det bare brugbar TV-lekture. Tre gange så meget at erlægge tidligere på måneden for at få fingre i Berlingske-portalen og TV2’s glitrede kvalitetsudgave og fortsatte magasinsamarbejde. Der må være penge i skidtet.

Nettet eksploderer med specialdesignede VM-sites hos både de traditionelle nyhedsmedier og døgnfluernes webforsøg som www.vm-guide.dk, der er en byggeklods på www.totalbold.dk – amatørindslag i professionel mainstreamformidling, som ikke har noget at byde på udover mere, mere, mere ligegyldig propfodrende nyheds- og bureauorienteret referatjournalistik.

Liveformidling i tekst og tal på nettet er en af sommerens store konkurrenceparametre. En ressourcekrævende størrelse, fremdeles af svingende kvalitet og endnu langt fra implementeret tilfredsstillende på mobil-applikationer.

Alle blander sig i mine sociale opdateringer på Facebook, fordi jeg ikke kan dy mig for at invitere indenfor. Kom med det hele, men læser så langt fra det halve. Vennekredsen supplerer med YouTube-links og kærkomne spektakulære spanske kasser fra optaktens testkampe – endnu ingen danske…

Politiken har sendt den gamle garde ud over savannen. Den durkdrevne referent og analytiker, statistikeren stavet som NØRD og redaktøren, der ikke er specielt velbevandret udi fodboldslutrunder. Til gengæld laver sidstnævnte også web-tv i samarbejde med fotografen, såmænd.

Det gør de også på Sporten.dk. Gårsdagens rubrik:”Søren Larsen raser mod pressen: I er ynkelige,” krævede naturligvis et klik på web-playeren og følgende dialog:

Larsen: ”Det er de samme mennesker som kritiserer dig nu, som klapper dig på skulderen og bærer dig frem, når du gør det godt. Så det er lidt en del af gamet, som jeg har lært at leve med.”
Reporter: ”Er det lidt ynkeligt, synes du?”
Larsen: ”Ja, det er det. Men det er jo jeres job.”

BT Classic so to speak. Ikke meget raseri over det efterfølgende smil fra Lune Larsen, og det ledende spørgsmål kunne naturligvis ikke bære rubrikken. Vil i øvrigt hellere holde mig til den embeddede video end over på en player, som i min browser stadig er sindssyg langsom. Som sitet i det hele taget er. Eb.dk har naturligvis eget VM-site, og på høje tid at differentiere lidt mere, for der er for meget sammensurium over eb.dk og husets sportssignal i det hele taget.

TV2 har ændret volumen fra kvægtorv til dyrskue med gigantisk VM-kulisse på Kvæsthusmolen i indre København og studier i Skuespilhuset samme sted. Lidt tysk inspiration fra seneste VM på de kanter. Og med Heidi Jeg-skriver-lige-en-besserwisserbarnlig-og-træls-promo-blog Frederikke og Morten Ankerdal som faste værter. TV2 har allerede kværnet VM-magasiner nogle aftener, mens DR Sporten først blotlægger sine studier og grafik i morgen. DR Solidt kan man anføre med Jan Harkamp og Mads Steffensen i værtsrollen.

Jeg kan så ikke se Canal 9’s magasinindpakning med Møller og Tøfting eller de 21 livekampe, der nok kræver en velvillig nabo for et anmelderbesøg. Gigantsatsning fra svenskerkoncernen, der ifølge dagbladet Børsen kan ses af godt 30 procent danskere. En tilsnigelse og trættende diskussion om teknisk og faktisk penetration, som jeg skal undlade at indlede her. Blot konstatere at den alternative sendeplan med selvsamme kampe på tysk og svensk public service nok bliver tilfældet her til hus.

Under alle omstændigheder vil jeg ikke gå glip af Günther Netzer som ekspertkommentator på ARD. Når jeg nu ikke kan få Jan Mølby, findes ekspertlingo og attitude ikke mere sublimt i giftpilens form end hos Netzer.

Har jeg glemt noget. I den grad, for man må vælge sine kampe. Den næste måned står valget mellem 64 af VM-slagsen…

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen