Sveriges Radio vinder konstruktiv journalistik-pris

Sveriges Radio fik pris for projektet Ti Millioner, som giver taletid til almindelige svenskere i hele landet. Alle regionale radiostationer i Sveriges Radio har fokus på konstruktiv journalistik. ”Vi må berette om problemerne, men så er næste skridt at vise, at der også findes løsninger,” siger journalist
  • Screendump: Sveriges Radio
    Sveriges Radio vandt for projektet Ti Millioner, hvor journalisterne taler med ganske almindelige svenskere om, hvilke emner der er vigtige for dem - snarere end magthavere og myndigheder.
27.10.2017 · 11:25

Torsdag aften blev Global Constructive Journalism Award uddelt for første gang. Det skete i forbindelse med Constructive Institutes konference i Aarhus for netop konstruktiv journalistik.

Om vinderen af årets pris, Sveriges Radios nyhedsredaktion, Ekot, sagde lederen af Constructive Institute, Ulrik Haagerup:

”De har taget styringen ved at implementere konstruktiv journalistik i deres strategi. De har været brugernes øjne og ører, og de lytter til, hvad folk siger,” sagde Ulrik Haagerup.

”Vi er meget glade og overraskede. Vi elsker konstruktiv journalistik-begrebet og prøver at gøre det til vores eget. Det er et work in progress, og vi vil fortsætte med at gøre det her,” sagde Ekots indenrigsredaktør, Tove Svenonius, da hun modtog prisen.

 Konstruktiv på alle regionale stationer

Sveriges Radio vandt for projektet Ti Millioner. Et projekt, hvor journalisterne frem mod rigsdagsvalget i 2018 har været rundt i Sverige og tale med ganske almindelige svenskere, snarere end magthavere og myndigheder, om, hvilke emner der er vigtige for dem.

I juryens begrundelse blev det blandt andet fremhævet, at Ekots nyhedskultur er blevet forandret på ganske få år.

 ”Fra at være gammeldags og lidt grumpy er Ekot blevet en global frontrunner, når det kommer til at implementere konstruktiv journalistik. Alle regionale radiostationer i Sveriges Radio bruger nu principperne fra løsningsfokuseret journalistik hver dag,” lød det fra juryen.

Misforståelser om positiv journalistik

Journalist Anja Thorkelsson er en af de medarbejdere i Sveriges Radio, der arbejder med at udbrede konstruktiv journalistik i koncernen.

Anja Thorkelsson fortæller, at hun altid har tænkt journalistik ud fra konstruktiv journalistik-tankegangen. Men hun manglede begreberne, indtil hun for et par år siden begyndte at arbejde sammen med danske Cathrine Gyldensted, som er leder af Institut for konstruktiv journalistik ved Windesheim Universitet i Holland.

”Jeg følte mig faktisk lidt ensom, indtil jeg mødte Cathrine Gyldensted. Hun havde allerede dengang arbejdet med det teoretisk i flere år, og det var som et puslespil, da jeg hørte hendes teori. Hun havde alle brikkerne,” siger Anja Thorkelsson.

”Det begyndte at sprede sig til resten af huset, og nu er vi begyndt at arbejde med konstruktiv journalistik-perspektivet i hele foretagendet.”

I starten var det svært at overbevise medarbejderne, fordi alle troede, at konstruktiv journalistik var positiv journalistik.

Det er det ikke, fortæller Anja Thorkelsson.

”Det handler om sammenhæng. Vi må berette om problemerne, men så er næste skridt at vise, at der også findes løsninger,” siger hun.

Udgangspunkt i borgernes spørgsmål

Konstruktiv journalistik kan give et mere nuanceret billede af virkeligheden, mener Anja Thorkelsson.

”Journalistisk set vil vi ofte gerne forenkle og gøre det sort/hvidt. Men det er livet ikke. Det er snarere gråt,” siger hun.

”Journalistik, hvor mennesker får lov til at give deres eget perspektiv, giver et mere nuanceret billede, og jeg tror, at vi kan blive mindre bange, når vi får nuancerne med. Det er ikke så skidt det hele, og vi må give håb.”

Sådan arbejder Sveriges Radio med konstruktiv journalistik:

I projektet Ti Millioner, som de vandt prisen for, tager de udgangspunkt i civile svenskere.

På hjemmesiden skriver de:

”De mennesker, du hører her, har vi mødt uden agenda på steder, hvor vores nysgerrighed har taget os hen med udgangspunkt i deres egne spørgsmål. Nogle af de mest engagerende emner tager vi med til eksperter og magthavere for at løfte spørgsmålene og søge svar.”

Kommentar

Seneste jobopslag

Ambitiøs kommunikationschef

Kalundborg Kommune
Ansøgningsfrist: 05.11

Designchef til Zetland

Zetland
Ansøgningsfrist: 10.11

Netavisen Pio søger skarp politisk journalist

Netavisen Pio
Ansøgningsfrist: 29.10

Assisterende perspektivredaktør til Børsen

Børsen
Ansøgningsfrist: 29.10

Informationsmedarbejder til Kvalitet & Udvikling

Lolland Kommune
Ansøgningsfrist: 21.10

ROBOT STORYTELLERS

Grouleff Communications
Ansøgningsfrist: 25.10

Nyhedsjournalist

Politiken Skoleliv
Ansøgningsfrist: 19.10

Chefredaktør til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 26.10

Journalist der kan lidt mere end dit fadervor

Professionshøjskolen ABSALON
Ansøgningsfrist: 22.10

Skrivende redaktionsleder til FORSKERforum

Dansk Magisterforening
Ansøgningsfrist: 31.10

To studerende søges til Dansk Journalistforbund – DJ Rettighedsmidler

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 29.10

Press & Communication Specialist

Søstrene Grene
Ansøgningsfrist: 19.10

SoMe- og webredaktør

DGI
Ansøgningsfrist: 21.10

Adjunkt til TV- og Medietilrettelæggelse på DMJX

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 29.10

Kommunikationskonsulent til Videnskabernes Selskab

Det Kgl. Danske Videnskabernes Selskab
Ansøgningsfrist: 22.10

Kommunikationschef i Dansk Metal

Dansk Metal
Ansøgningsfrist: 19.10

Nye undervisere og udviklere til Center for Journalistik på SDU

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 31.10

Ekstra Bladet søger reportere til Jylland

Ekstra Bladet
Ansøgningsfrist: 21.10

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør for journalistiske satsninger

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 19.10