Sverige: Pressemeddelelser er det samme som reklame

Den svenske Lægemiddelstyrelse kræver, at medicinalselskab tilbagetrækker pressemateriale om medicin. Det er en indskrænkning af ytringsfriheden, lyder det fra medicinalselskabet.

Den svenske Lægemiddelstyrelse kræver, at medicinalselskab tilbagetrækker pressemateriale om medicin. Det er en indskrænkning af ytringsfriheden, lyder det fra medicinalselskabet.

En pressemeddelelse om et lægemiddel fra det tyske medicinalfirma Boehringer-Ingelheim fokuserer kun på lægemidlets positive kvaliteter. Det kan komme til at koste selskabet en bøde på 750.000 svenske kroner, skriver Journalisten.se.

I Sverige er det nemlig ulovligt at reklamere for lægemidler i offentligheden. Og siden journalister er en del af offentligheden, ja, så er det også ulovligt at reklamere over for dem. Den svenske Lægemiddelstyrelse mener, at den ukritiske pressemeddelelse tæller som reklamer, og derfor har styrelsen bedt medicinalfirmaet trække pressematerialet tilbage.

Men den køber de ikke hos medicinalselskabernes brancheforening.

»Hvis denne eller en lignende sag ender foran en domsstol, er vi klar til at køre sagen til ende. Vi mener, at Lægemiddelstyrelsens holdning indebærer en alvorlig indskrænkning af ytringsfriheden,« siger Pär Tellner, etikansvarlig for organisationen Lif.

1 Kommentar

Brigitte Alfter
4. OKTOBER 2011
Re: Sverige: Pressemeddelelser er det samme som reklame

Interessant, at denne debat om virksomheders ret til at ytre sig frit nu også bliver afprøvet i Europa.I USA er der allerede sket nogle skred.

En af de hidtil ret afgørende sager berørte partistøtte, hvor selskaberne hævdede at fri ret til at støtte partier var del af deres ytringsfrihed. På Wikiepdia er der en brugbar samling af artikler.

Selskaberne i USA går videre, og jeg har hørt om (men ikke fulgt op på) sager om selskabers ret til ytringsfrihed og selskabers ret til personbeskyttelse i forbindelse med aktindsigtssager. Dem har jeg pt hverken links til eller status på.