Sverige: Pressemeddelelser er det samme som reklame

Den svenske Lægemiddelstyrelse kræver, at medicinalselskab tilbagetrækker pressemateriale om medicin. Det er en indskrænkning af ytringsfriheden, lyder det fra medicinalselskabet.

Den svenske Lægemiddelstyrelse kræver, at medicinalselskab tilbagetrækker pressemateriale om medicin. Det er en indskrænkning af ytringsfriheden, lyder det fra medicinalselskabet.

En pressemeddelelse om et lægemiddel fra det tyske medicinalfirma Boehringer-Ingelheim fokuserer kun på lægemidlets positive kvaliteter. Det kan komme til at koste selskabet en bøde på 750.000 svenske kroner, skriver Journalisten.se.

I Sverige er det nemlig ulovligt at reklamere for lægemidler i offentligheden. Og siden journalister er en del af offentligheden, ja, så er det også ulovligt at reklamere over for dem. Den svenske Lægemiddelstyrelse mener, at den ukritiske pressemeddelelse tæller som reklamer, og derfor har styrelsen bedt medicinalfirmaet trække pressematerialet tilbage.

Men den køber de ikke hos medicinalselskabernes brancheforening.

»Hvis denne eller en lignende sag ender foran en domsstol, er vi klar til at køre sagen til ende. Vi mener, at Lægemiddelstyrelsens holdning indebærer en alvorlig indskrænkning af ytringsfriheden,« siger Pär Tellner, etikansvarlig for organisationen Lif.