Svenske journalister er mere på bloggen end danske

En undersøgelse af journalisters og kommunikatørers brug af sociale web-medier viser, at svenskerne er længere fremme i den daglige brug af blogs.

En undersøgelse af journalisters og kommunikatørers brug af sociale web-medier viser, at svenskerne er længere fremme i den daglige brug af blogs.

Mange danske journalister har bloggen inde over deres arbejdshverdag, enten som udgiver, skribent eller fordi de bruger andres blog som en del af deres research eller sociale kontaktflade.

Det viser en spørgeundersøgelse foretaget af analysebureauet Cision, der har undersøgt brugen af sociale medier blandt journalister og kommunikationsfolk i hele Norden.

Men undersøgelsen viser også, at svenskerne i væsentligt højere grad har taget blog-mediet til sig. Således læser 42 procent af de svenske journalister dagligt blogs, mens tallet i Danmark er 26. 66 procent af de svenske journalister læser blog en gang om måneden, det samme gør 54 procent af de danske.

Cision konkluderer ud fra undersøgelsen, at sociale medier er blevet en integreret del af hverdagen for både journalister og kommunikatører.

»Man hører af og til ildsjæle inden for sociale medier udtale, at personer i den traditionelle informationsbranche er bagud. Særligt journalister og traditionelle medier får betegnelsen 'bagstræberiske' i forhold til sociale medier, men vores undersøgelse viser det modsatte,« siger Alexander Mason, der er markedsdirektør i Cision Skandinavien.

Undersøgelsen bygger på respons fra 1.847 personer, hvoraf 850 var journalister, og 195 af dem var danske.

0 Kommentarer