search

Svenske aviser mister million-støtte

En særlig pressestøtte til storbyaviser er dømt ulovlig af EU, og det koster nu Svenska Dagbladet og Skånska Dagbladet 50 millioner svenske kroner hver.

En særlig pressestøtte til storbyaviser er dømt ulovlig af EU, og det koster nu Svenska Dagbladet og Skånska Dagbladet 50 millioner svenske kroner hver.
Det er den såkaldte 'storstadsstöd', som den svenske stat giver til den næststørste avis i et storbyområde med den begrundelse, at støtten sikrer mod monopol på nyhedsdannelsen.
Støtten udgør en væsentlig del af avisernes økonomi. Begge aviser modtager 50 millioner svenske kroner i storstadsstöd, ud over den almindelige svenske pressestøtte på 15 millioner.
Ifølge Dagens Nyheter ser EU-kommissionen et problem i støtteordningen, fordi den skævvrider konkurrencen.
Svenska Dagbladet ejes af den norske mediekoncern Schibsted, og støtten kan derfor anvendes af koncernen på andre markeder end det svenske, påpeger EU-kommissionen ifølge Dagens Nyheter.
Reaktionerne på fjernelsen af støtten er blandede. Dagens Nyheters chefredaktør, Thorbjörn Larsson, kalder det logisk og rimeligt.
»I realiteten giver Sverige et norsk aktieselsskab et årligt skattebidrag på 65 millioner,« udtaler han til Dagens Nyheter.
Raoul Grünthal, administrerende direktør for Svenska Dagbladet, mener derimod, at staten må kompensere med andre støtteordninger. Ellers vil Sverige være på vej mod italienske Berlusconi-tilstande, hvor underholdningsjournalistik vinder frem på bekostning af seriøs journalistik.
Den svenske regering siger, at man vil afvikle støtten over fem år. EU-kommissionen ønsker dog en hurtigere afvikling.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen