search

Svensk LO giver 150 mio. til medieiværksættere

LO i Sverige har besluttet at investere 150 mio. svenske kroner i mediebranchen. Pengene skal bruges på iværksættere, der kan flytte samfundsdebatten mod venstre, lyder det. Og måske et fælles mediehus for fagbevægelsen.

LO i Sverige har besluttet at investere 150 mio. svenske kroner i mediebranchen. Pengene skal bruges på iværksættere, der kan flytte samfundsdebatten mod venstre, lyder det. Og måske et fælles mediehus for fagbevægelsen.

Imens vi diskuterer statslig mediestøtte i Danmark, har fagbevægelsen i Sverige besluttet at gribe til egne lommer. Svensk LO har besluttet at investere 150 mio. svenske kroner, altså lidt over 120 mio. danske kroner.

Det skriver Resume.se

Langt det meste af beløbet har LO fået ved at sælge deres sidste andel af avisen Aftonbladet tilbage i 2009.

Nu skal pengene blandt andet gå til iværksættere i mediebranchen, der fremmer fagbevægelsens politiske interesser.

»Vi satser 150 millioner kroner, som skal gøre det muligt for dygtige iværksættere, som deler vore idealer, at trække samfundsdebatten mod venstre,« siger talsperson Wanja Lundby-Wedin.

Hun mener, at der er mangel på venstreorienterede medier i Sverige. Derfor skal LO støtte folk, der kan få den slags medier i gang. Hun understreger også, at meningen ikke er en permanent støtte. Medierne skal blive selvfinansierende. Til gengæld skal der ikke være for mange grænser for, hvilke ideer der kan få støtte. Hun afviser fx ikke, at et filmprojekt kan få del i puljen.

Wanja Lundby-Wedin lufter også tanken om et fælles mediehus for fagbevægelsen. Et sådant har ikke eksisteret i Sverige siden 1980'erne.

»Denne gang findes der en stærk interesse hos forbundene. Mange oplever, at deres egne ressourcer ikke slår til. En sammenlægning af fagforbundspressen kan betyde, at mindre forbund kan fortsætte med at udgive et blad,« siger hun. 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen