search

Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Begejstringen ville ingen ende tage, da Svendborgs NetAvis i sommer kunne berette, at Frede Jakobsen havde formået at erobre en position som samfundsrevser på nettet på bare få måneder. Men dårlig økonomi truer nu med lukning.

Begejstringen ville ingen ende tage, da Svendborgs NetAvis i sommer kunne berette, at Frede Jakobsen havde formået at erobre en position som samfundsrevser på nettet på bare få måneder. Men dårlig økonomi truer nu med lukning.

Ifølge Fyens.dk ser det mere end alvorligt ud for Svendborgs Netavis. Kommer der ikke pludselig flere penge i kassen, så lukker netavisen nemlig til nytår.

De fynske papiraviser fik ellers lovet voldsom konkurrence, da Frede Jakobsen – tidligere lokalredaktør på Fyens Stiftstidende i Svendborg – lancerede sin helt egen lokalavis på nettet i foråret.

»Fra 1. marts ville der have været pressemonopol i Svendborg. Det bliver der ikke,« sagde han dengang til TV2Fyn.dk. 

Men nu er meldingen mindre sejrssikker. Til  Fyens.dk siger han:

"Hvis ikke der er udsigt til, at der begynder at komme nogle flere indtægter, så kan jeg ikke fortsætte. Jeg har brugt alle mine penge for længst – og mere til – så det går ikke længere."

Frede Jakobsen vil dog stadig forsøge at overbevise virksomheder og myndigheder om, at de skal annoncere i hans netavis.

Se også Journalisten.dk's tv-indslag fra lanceringen af Svendborgs Netavis

Kommentarer
13
Tommy Kaas
07.12.10 13:17
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Sjovt, at det er så svært for jer.

Når I nu linker så fint til andre mediers omtale af Frede Jakobsens netavis, hvorfor søren linker I ikke også til netavisen? Fx i første linje af artiklen.

Fremhævet af Journalisten
Bjarne Jørgensen
07.12.10 13:40
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

"Begejstringen ville ingen ende tage" ???

Ja begejstringen var sandelig universal. Jeg husker det som var det igår. Fakkeltog i gaderne. Ekstraudsendelser i TV og radio. Vi fik alle tårer i øjnene, da en tusindtallig skare af DJF-medlemmer bar Frede i guldstol gennem Svendborgs gader medens de sang "Internationale".

Men Frede er jo også et ikon for enhver journalist. Redaktør af "Land og Folk" og af  "Journalisten"  højere kan man vel ikke nå som journalist.

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
07.12.10 13:48
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

@Bjarne: Nu kan man altid ironisere over andres formuleringer, men jeg melder mig gerne i koret af dem, der har fulgt lidt med i Frede Jakobsens netavis ud fra en faglig interesse.

Hvis en netavis i en by af Svendborgs størrelse kan gå og skabe beskæftigelse til en (måske to eller tre) personer, så er der pludselig flere hundrede mediejobs i vente, hvis konceptet bliver kopieret - og kan kopieres.

Og det i en branche, hvor der just ikke er udsigt til fremgang, med mindre kommuner og regioner igen kommer til penge og kan udvide staben af kommunikationsfolk.

Begejstringen for Frede Jakobsens projekt skyldtes vel hovedsageligt, at han fik så fantastisk - omend utilsigtet - promovering af sin tidligere arbejdsgiver.

Men læren af netavisen er desværre også, at man sagtens kan få kunder i butikken, så længe varen er gratis. Hvis det koncept var indført i detailhandlen for mange år siden, havde vi næppe Bilka og Kvickly, men nu blev det så pressens lod at indføre begrebet. Spændende koncept, men åbenbart ikke så levedygtigt.

Fremhævet af Journalisten
Jan Eskildsen
07.12.10 14:27
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Her er et link til Svendborgs NetAvis:

 http://www.svendborgsnetavis.dk/

 

 

Fremhævet af Journalisten
Jan Eskildsen
07.12.10 14:29
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

 

Nå, det blev ikke et link. Prøver igen

[URL]http://www.svendborgsnetavis.dk[/URL]

Fremhævet af Journalisten
Niels Riis Ebbesen
07.12.10 14:32
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Med til historien hører jo også, at alle de trykte medier får en ikke ubetydelig statsstøtte, og det har de fået i mange år, så det vel ikke forkert at sige, at det er en branche, som får suppleret deres indtægt med en overførselsindkomst.

Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen 

Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
07.12.10 15:11
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning
Til Bjarne Jørgensen: Det hedder - i dit tilfælde - "universel" og ikke "universal". Hvor jeg dog ærgrer mig, hvis Frede skal lukke sin netavis, han kan blandt så meget andet også skrive dansk samt stave.
Fremhævet af Journalisten
Frede Jakobsen
07.12.10 15:30
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Bare sådan for en ordens skyld: Egentlig behøvede journalisten.dk jo ikke bruge Svendborgs NetAvis' konkurrent, fyens.dk, til at lave den her historie. Journalisten.dk kunne jo have brugt Svendborg NetAvis, som selvfølgelig selv - før fyens.dk - skrev om avisens økonomiske problemer: http://www.svendborgsnetavis.dk/?p=3062

Frede Jakobsen

Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
07.12.10 15:58
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Jamen sådan er det at være pioner.

"De gamle" ("Journalisten" inklusive) skal lige vænne sig til, at NetAvisen eksisterer, og det varer sikkert nok mere end et år, førend den trænger ind (iht inertiens lov).

De nye forretningsdrivende plejer at sige:

Lad det første år gå, og se så på året som en helhed. Hold eventuelt sommer/vinterlukket. Ting ta'r tid!

Fremhævet af Journalisten
Michael Nielsen
07.12.10 16:06
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Men hvis han ikke kan skrabe penge sammen fra sine læsere eller annoncører - ja så er den nok ikke værd at holde kørende. - Hvis det er fordi han vil give sin mening til kende, så kan han jo holde den kørende som privat blog. 

Fremhævet af Journalisten
Teddy Gehrke
07.12.10 16:07
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Henrik Lind Jørgensen har fuldstændig ret i sin analyse. Små lokale - og levedygtige - netaviser vil ikke bare være et gode for pluralismen dansk nyhedsformidling, men også en fantatisk mulighed for beskæftigelse til de rigtig mange, der i disse år mister deres job på de trykte medier.

Dette klarlys burde også forlængst have bredt sig over forbundshuset på Gl. Strand. Men som altid har man også i dette tilfælde kun blik for de store medarbejderforeninger på tv-stationer og dagblade - herunder Fynske Medier. Rigtig ynkeligt bliver det, når forbundets journalistiske halehæng på Journalisten.dk nu lægger den sydfynske netavis i graven med hovedrysten og i en stærk sarkastisk tone.

Til Bjarne: Fredes netavis handler ikke om at have den ene eller anden holdning. Men jeg er ikke i tvivl om, at små netaviser skal have anden nyhedsprofil end de lokale dagblade og ugeaviserne, hvis de overhovedet skal have en eksistensberettigelse.

 Teddy Gehrke

Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
07.12.10 16:25
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Til Michael Nielsen:

Det er ikke nok med en blog. Der skal være en Avis med en uddannet mand for bordenden.

(Tante Berlingske leverer en god avis, men "hun" åbner også rum for de dummeste blog-kommentarer,som jeg nogen sinde har læst. Sikkert i Demokratiets navn, men mit liv er for kort til dem.)

Jeg betaler gerne for Fredes avis.

Enten har vi Avis, eller også har vi det ikike. Jeg kan leve uden, men jeg vil nødigt!

Fremhævet af Journalisten
Elsebeth Nilsson
07.12.10 19:20
Re: Svendborgs NetAvis tæt på lukning

Til Michael Nielsen - igen:

Jo selvfølgelig er det værd at holde NetAvisen kørende.

For os, som gerne læser, og som kan lide den dybtgående historie PLUS sproget (!):

Jeg betaller gerne for NetAvisen. Der er sådan set t ikke ret meget, som, jeg hellere vil betale for.

Fremhævet af Journalisten