På blot fire måneder har Frede Jakobsen erobret en position som samfundsrevser på nettet. I dag er både kommunen og konkurrenter nødt til at følge SvendborgNetAvis. Nu skal den økonomiske model snittes sammen.
Det vakte stor opsigt, da den tidligere lokalredaktør på Fyens Stiftstidende lancerede en helt ny avis i Svendborg den 1. marts i år.
I et tv-indslag på Journalisten.dk fortalte han blandt andet, hvordan han med den ny netavis ville bryde det lokale pressemonopol.
»Det bliver en avis, som vil give mindre hjernedød pop og farvelade, og som vil "back to basics" – til journalistikken,« lød det blandt andet fra Frede Jakobsen, der mener, at papiraviserne generelt har udviklet sig til pop og plat.
I dag – blot fire måneder efter – har han erobret en positon som lokal samfundsrevser på nettet i stærk konkurrence med Fyns Amts Avis. Og i et sådan omfang, at den tidligere Svendborg-redaktør for Fyens Stiftstidende nu roses af blandt andre konkurrenter fra både Fyns Amts Avis og Svendborg Kommune.
»Han har et mægtig godt kildenet, og det trækker han selvfølgelig på nu. Jeg har stor respekt for noget af det, han laver. Han graver nogle gode historier op og laver et flot stykke arbejde i betragtning af, at han er alene om at lave nyhedsjournalistikken,« udtaler Svendborg-redaktør på Fyns Amts Avis, Ole Kølster, til det seneste nummer af fagbladet Journalisten.
Ole Kølster oplever samtidig, at Frede Jakobsen har fjernet sig fra den tilstræbte objektivitet, som betalingsaviserne hylder.
»Mens jeg er opdraget til at holde journalistik og kommentarer adskilt, fletter han sine egne personlige holdninger og kommentarer ind i nyhedsdækningen. Men en dygtig journalist, det er han,« siger Ole Kølster.
Også fra kommunens side følger man med.
»Det er en spændende og anderledes nyhedsavis end de lokale dagblade,« siger Kim Barren, kommunikationschef i Svendborg Kommune. Han påpeger dog, at historierne i SvendborgNetAvis kan være lidt en-kilde-agtige.
Fremtiden for den lokale webavis er endnu ikke på plads. Først skal Frede Jakobsen nemlig have strikket en holdbar økonomisk model sammen.
»Det kan for eksempel være bannerreklamer, mikrobetaling, abonnement eller måske en kombination af de tre ting. Målet er en økonomi, som kan dække min løn og en halvtidsstilling, og så må avisen vokse herfra,« siger han til fagbladet Journalisten.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.