Sværere at vinde Årets Pressefoto

Fotografer, der har sendt billedserier ind til Årets Pressefoto frem for enkeltbilleder, har større chance for at vinde. Dermed rykker konkurrencen længere væk fra dagligdags fotografi. Det deler vandene hos lokalfotograferne.
06.03.2008 · 13:05

Fotografer, der har sendt billedserier ind til Årets Pressefoto frem for enkeltbilleder, har større chance for at vinde. Dermed rykker konkurrencen længere væk fra dagligdags fotografi. Det deler vandene hos lokalfotograferne.

I morgen bliver det offentliggjort, hvem der vinder Årets Pressefoto. Og selv om der helt sikkert ikke er flere vindere, end der plejer, ligger der nok flere billeder i vinderbunken. Der er nemlig flere af dem, der hænger sammen i billedserier, end der plejer, fortæller dommerne til Journalisten.dk.

»Der er rigtig mange serier. Jeg tror, det er en tendens i retning af, at man bruger serien til at fortælle den gode historie. Man kan sige, at er en serie fortalt rigtig flot, så skal der selvfølgelig meget til i et enkelt billede at fortælle den samme historie,« siger Casper Dalhoff, pressefotograf på Jyllands-Posten og en tredjedel af dommerkomiteen.

Men det at tage en god billedserie kræver også meget mere tid. Ifølge meddommer Brian Karmark er det med vilje, at fotograferne rykker det trin op.

»Alle kan tage et foto, efter det er blevet digitalt. Fotograferne skal ud og bevise deres værd, de skal være endnu dygtigere, endnu bedre, fortælle noget mere komplekst, som almindelige mennesker med deres digitalkamera ikke kan. Sværhedsgraden bliver større,« mener han.

Mens dommerne er positive over, at der kommer flere billedserier, er flere lokalfotografer skeptiske.

»Problemet ligger i tidsfaktoren. Vi laver billedserier et par gange om ugen, men de har ikke taget mere end en time, så der er ikke meget tid til at fordybe sig. Hvis dommerne gerne vil se serier, så er det naturligvis sværere for os at blive præmieret,« siger Morten Pape, der er fotojournalist på Horsens Folkeblad.

Omvendt er der andre lokalfotografer, der ser tendensen som en kærkommen mulighed for lokalfotograferne.

»Jeg håber lidt, at det kan åbne øjnene for provinsaviserne. Billedserierne skal vinde større indpas, og vi skal have nogle forhold, hvor vi bedre kan lave dem. I sidste ende er det fotografernes ansvar at sige, at de vil indgå i det redaktionelle samarbejde. Men det kræver en holdningsændring,« mener Mads Hansen, der er pressefotograf ved Vejle Amts Folkeblad.

Dommerne lægger ikke skjul på, at de er begejstrede over, at billedserier erstatter enkeltfotos. Casper Dalhoff ville gerne se endnu flere:

»Jeg synes, det er ærgerligt, at man ikke åbner nogle af de andre kategorier op for billedserier, for eksempel årets danske hverdagsbillede. Det ville også komme kritikken i møde om, at man skal tage til udlandet for at lave god feature,« siger han.

Kommentar

Seneste jobopslag

JA, DU SKAL ARBEJDE HÅRDT HER!

TV 2
Ansøgningsfrist: 10.03

Digital avisredaktion søger to barselsvikarer

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 18.03

Pressemedarbejder

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressechef til pædagogernes fagforening

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 08.03

Er du DR’s nye digitale madjournalist?

DR
Ansøgningsfrist: 24.02

Kommunikationschef

Økologisk Landsforening
Ansøgningsfrist: 06.03

Kommunikationschef

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Ansøgningsfrist: 04.03

Adjunkt til Kommunikationsuddannelsen på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 01.03

Pressechef med blik for et af Danmarks vigtigste erhverv

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder

Diabetesforeningen
Ansøgningsfrist: 22.02

Redaktør til Roskilde Festivals mediehus

Roskilde Festival
Ansøgningsfrist: 03.03

Kommunikationsmedarbejder til Bibliotekerne

Hillerød Kommune
Ansøgningsfrist: 20.02

Webredaktør (Barselsvikar) til Kommunikation på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 04.03

Kommunikationsmedarbejder

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt magasin

Efterskoleforeningen
Ansøgningsfrist: 24.02

Marketing- og kommunikationsmedarbejder

Naturhistorisk Museum Aarhus
Ansøgningsfrist: 22.02