Efter kritik og anklager om greenwashing dropper Lidl og Coop nu Danish Crowns mærke ’klimakontrolleret gris’.
Morten Vestberg, kommunikationschef i Lidl Danmark, siger til Børsen, at:
”Hvis der er tvivl om en mærkning, så vælger vi at sætte det i bero. Det valgte vi at gøre efter at have talt med parterne.”
Fra Coop lyder det, at de ikke fandt kampagnen ’retvisende over for forbrugerne’.
Som tidligere omtalt i Journalistens podcast ’Budskab’ har Greenpeace anmeldt Danish Crown til Forbrugerombudsmanden for vildledende markedsføring, og Klimabevægelsen, Den Grønne Studenterbevægelse og Dansk Vegetarisk Forening har stævnet Danish Crown.
Siden har Forbrugerombudsmanden også advaret mod at markedsføre produkter på miljø- og klimatiltag.
Danish Crowns pressechef, Jens Hansen, siger, at de nye udmeldinger er forventelige. Han mener stadig, Danish Crown med rette kan markedsføre deres produkter med mærkatet.