search

»Studerende vil hellere have et fedt liv end en faglighed«

Til panikdag i sidste uge var det langt mere populært at søge Aftenshowet end Jyllands-Posten. Praktikkoordinator Pia Færing mener, at de unge hellere vil have et fedt liv end en faglighed. Formand for de journaliststuderende på RUC: »Det er en logisk udvikling, for vi får tudet ørerne fulde om, at de klassiske medier er i krise.«  

Aftenshowet, P3, P6, Euroman og Ud & Se var alle ekstremt populære blandt de journaliststuderende til årets panikdag – torsdag i sidste uge. De fem medier havde alle kun slået en enkelt stilling op, men modtog henholdsvis 16, 15, 18, 16 og 20 ansøgere.

Anderledes så det ud hos Jyllands-Posten, Ekstra Bladet og Nordjyske Medier, hvor journaliststuderende, der har vundet en Kravling i senere år, har haft deres praktiktid. Jyllands-Posten fik seks ansøgere per plads, Ekstra Bladet 3,25 ansøgere per plads og Nordjyske 3,75 ansøgere per plads.

Det er langtfra tilfældigt.

»Når du ikke selv kan vinde X-Factor, foretage hjerteoperationer eller være stjernen, der lander i lufthavnen, så er livet som journalist det, der kommer tættest på. De unge vil i dag hellere have et fedt liv end en faglighed. På Aftenshowet laver du jo næsten ingen selvstændig journalistik, men tygger på døgnets nyheder,« siger praktikkoordinator Pia Færing.

»På P3 har du humoren med, og folk som Thomas Skov og Anders Stegger (tidligere praktikanter på P3, red.) er større rollemodeller i dag end dem, der vinder en Kravling. Der er mere prestige i det,« fortsætter Pia Færing.

Men er det overhovedet et problem?

»Det er det, for når så mange søger de steder, er der nødvendigvis også mange, der bliver skuffede. Der er langt mere rugbrød, end der er flødeskum i det her fag.«

»Den slags journalistik, som er meget søgt i år, er ikke en slags journalistik, der siger til brugeren: "Nu flytter vi tingene, og nu handler vi på det". I stedet er det nærmere: ”Kom og slå tiden ihjel sammen med os,”« siger Pia Færing.

Mathias Svane Kraft, formand for de journaliststuderende på Roskilde Universitet, mener, at det er meget logisk, at de mere underholdende stillinger er i høj kurs.

»Det handler måske om, at vi får tudet ørerne fulde – både fra studiet og miljøet – om, at der bliver færre og færre arbejdspladser på de traditionelle medier. Vi får mere at vide, at ”tv, det er der, der er job i fremtiden,” men det ved jeg ikke, om er rigtigt,« siger han.

»Der er en retorik om, at der er strukturkrise i den traditionelle nyhedsmaskine. Det fordrer en refleksion hos de studerende: "Kan man bruge sin faglighed til noget andet?"« siger han.

Men er det ikke bare, fordi der er mere prestige i at være på DR end på Nordjyske?

»Det er klart, at den umiddelbare reaktion hos mange vil være, at der er en forskel i prestige på de to steder. Men man må bare erkende, at det handler om at lære, og der bliver også udklækket fremragende journalister på mindre prestigefulde medier,« siger Mathias Svane Kraft.

Kommentarer
20
Merle Strand Banggaard
11.11.13 14:56
Kære Pia Færing,

Kære Pia Færing,
Jeg arbejder selv som journalist på DR Aftenshowet, og er en smule forundret over din udmelding.
Hele sidste forår sad jeg på vores Solo-redaktion. Her havde jeg og en praktikant en uge til at grave historier frem. På hvor mange andre redaktioner får du en uge til at arbejde med at finde og finpudse din egen historie, som du selv har lavet fra bunden? Aftenshowet serverer hver dag en bred vifte af alt fra udlandsstof, politik og livsstil. Som praktikant på Aftenshowet får du på vores mange forskellige vagter mulighed for at stifte bekendtskab med både de hurtige nyheder med krav om deadlines og til de længere historier, der kræver research, tid og nå ja - faglighed.
Fremhævet af Journalisten
Mette Mayli Albæk
11.11.13 15:33
Kære Pia

Kære Pia

Jeg kan starte med at forsikre dig om, at jeg både har et fedt liv og en faglighed.

Jeg undrer mig over, at du anklager steder som Euroman, Ud & Se og P3 for at være praktiksteder, hvor man bare skal slå tiden ihjel.
Personligt har jeg venner, der har været i praktik netop disse steder, og som i dag har stor succes – altså et arbejde, de er glade for. P3-praktikanter, der nu fyrer den af på P1 Morgen, Radioavisen og prisbelønnede radioprogrammer. Ud & Se-praktikanter, der er blandt de bedste nye inden for fortællende journalistik.

Da jeg søgte praktik i 2010, blev jeg advaret mod steder som Politiken, DR og TV 2 Nyhederne. Det var for stort og for hårdt, sagde du i Frøberts lige før panikdag. Søg hellere de små, blev vi opfordret til. Jeg havde det som en fisk i vandet på Politiken i øvrigt.
Dengang fik vi skæld ud for at søge de store nyhedsmedier. I dag er der skæld ud for at vælge Euroman i stedet for JP. Det er ikke let.

Jeg kan kun finde ansøgerstatistikken fra foråret 2013, men jeg tænker umiddelbart, at der er flere ting at glæde sig over. At der i foråret var fem studerende, som drømte om at komme til Videnscentret for Landbrug, 11 drømte om at komme til Udenrigsministeriets presseenhed, 4 ville gerne på Sygeplejersken og 7 ville på Randers Amtsavis. Det kunne man da glæde sig over.

Bedste hilsner
Mette Mayli Albæk
Fremhævet af Journalisten
Esben Vest Jensen
11.11.13 16:15
Kære Mette,

Kære Mette,

Statistikken for dette års "panikdag" ligger på følgende link: http://apps.dmjx.dk/praktik/praktikpladser.nsf/home.xsp
Jeg er ikke helt klar, om kun studerende har adgang.

Venlig hilsen
Esben Vest Jensen
Fremhævet af Journalisten
Ulrik Bachmann
11.11.13 16:23
Jeg er enig, Færing. Selv om
Jeg er enig, Færing. Selv om det er en lidt pudsig udregningsmetode til at lave en sammenligning med.
Fremhævet af Journalisten
Mathias Svane Kraft, formand for Danske Journaliststuderende RUC
11.11.13 17:44
Når nu jeg ser den gode Pia
Når nu jeg ser den gode Pia Færings kommentarer på skrift, bliver jeg sgu lidt knotten over hendes "ungdommen-nu-til-dags"-argumentation.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om forholdene for de studerende på DMJX og SDU, men man vælger fandme ikke at læse minimum 6 år på RUC's benhårde journalistuddannelse, fordi man ikke kunne være med i X Factor. Den kommentar er simpelthen for useriøs.

Og så synes jeg egentlig, at det er en ganske fin tendens, at de studerende tør søge andet en Politiken, Berlingske og DR Nyheder - som i øvrigt stadig er hamrende populære med hhv. 40, 32 og 38 ansøgere.

Der bliver lavet god journalistik mange steder i landet, og Aftenshowet, Euroman mv. er jo sådan set godkendt som journalistpraktikpladser af det praktikudvalg, som Pia Færing selv er sekretær for. Det må alt andet lige betyde, at de dygtige og kompetente mediefolk og studerende i udvalget har vurderet, at der er tale om solide praktikpladser med en ordentlig journalistisk faglighed.
Fremhævet af Journalisten
Elisabeth Hamerik Schwarz
11.11.13 18:18
Kære Pia Færing

Kære Pia Færing
Jeg er egentlig lettere chokeret over, at du udtaler sig så generaliserende om underholdningsmedierne og omtaler de studerende, som om de nærmest hellere vil være realitystjerner end journalister. Måske det var en ide, at du undersøgte medierne, før du udtaler dig så generaliserende. Jeg var selv i "klassisk" praktik på Nyhedsavisen og Politiken - dengang følte jeg nok også lidt, at det var mere rigtigt end andet ar være på en avis, måske fordi det var fordommen. En fordom, der holdt i et godt stykke tid blandt mange, for da vi blev færdige, ville mange hellere være på dagpenge end at tage en tjans på paradise hotel. Jeg tror dog, at vi alle lærte hurtigt, at vi skulle pakke de fordomme væk, fordi mediekrisen krævede, at man sparkede hårdt til dørene for overhovedet at få foden ind af døren på et mediearbejdsplads - også på trods af succes i sin praktiktid.
Måske årsagen skal findes i, at vi som nye studerende i midten af 00'erne fik at vide, at alle døre var åbne - ironisk nok startede jeg min praktik med at lukke en avis to år senere.
Så tror faktisk bare, at de nye studerende kan se muligheder, hvor vi andre havde fordomme, og det synes jeg, at en praktikvejleder bør rose, fremfor at skose. For som sagt - det er jer selv, der godkender stederne. Og her kan jeg komme i tanke om et par "seriøse" praktiksteder, som har været yderst useriøse overfor deres praktikanter i form af, at de lærte nærmest ingenting. Og det var hverken Aftenshowet, P3 eller lign.
Så tillykke til de nye prakkere, I skal nok få det fedt - og lære en masse!
Dbh Elisabeth
Fremhævet af Journalisten
Esben Bjerre Hansen
11.11.13 22:46
Kære Pia

Kære Pia
Endnu engang kommer den klassiske journalisthøjskoletankegang til udtryk. At de gamle klassiske avisredaktioner er det ypperste vi, som journalister, kan nå. Måske var det sandheden for 15-20 år siden. Virkeligheden i dag er bare meget anderledes. De store aviser har alle svært ved at tjene penge, og flere steder ansætter man flere praktikanter samtidig med at antallet af uddannede journalister skæres. Fremtiden for den type mediearbejdspladser ser altså alt andet end lys ud.

At betragte Euroman, Ud&Se og P3 som steder, hvor du er mere for at "have et fedt liv end en faglighed" er direkte ignorant. Jeg kan i hvert fald ikke komme på medier, der som Euroman eller Ud&Se, giver dig mulighed for at udvikle en faglighed inden for feature/portrætgenren. Eller som på P3 hvor praktikanter på utraditionel vis kan udforske og arbejde med radiogenren samtidig med, at man faktisk har et stort publikum. Men jeg ved godt, at det stadig ligger langt fra den faglighed, man til stadighed drømmer sig tilbage til på Olof Palmes Alle, den hvor rigtige journalister sad på deres avisredaktion og ventede på at se blækket tørre. Men hey - internettet er her allerede.

Man er også bare nødt til at være realist som praktikansøger. Idéen om, at praktikstedet ikke i stor udstrækning afgør de første år som nyuddannet journalist er nærmest løgn - uanset hvor meget I gerne ville have det. Og lad os være ærlige, du har nemmere ved at få job på TV-Avisen, hvis du har været praktikant på Aftenshowet end hvis du har siddet på en lokalavis i Varde - også selvom du der har lavet det, du kalder rugbrødsjournalistik.

Jeg tror Journalisthøjskolen efterhånden må revidere sin opfattelse af "rigtig" og "forkert" journalistik og se på, hvordan virkeligheden som ny ung journalist er uden for de trygge betonmure i Aarhus - det er trods alt, Danish for progress...
Mvh
Fremhævet af Journalisten
Mette Høyer Eriksen
12.11.13 08:18
Jeg er for længe siden holdt
Jeg er for længe siden holdt op med at undre mig over, hvorfor Pia Færing siger og gør, som hun gør.

Hvad der derimod undrer mig, er hvorfor Journalisten år efter år bruger Pia Færing som ekspertkilde, der både ved et og andet om ungdomskulturen nu til dags ("Når du ikke selv kan vinde X-Factor, foretage hjerteoperationer, være stjernen, der lander i lufthavnen, så er livet som journalist det, der kommer tættest på.") og om, hvilken journalistik der nytter, og hvilken der ikke gør ("Den slags journalistik, som er meget søgt i år, er ikke en slags journalistik, der siger til brugeren: "Nu flytter vi tingene, og nu handler vi på det". I stedet er det nærmere: ”Kom og slå tiden ihjel sammen med os.”")

Med al respekt for titlen 'praktikkoordinator' er den altså ikke nødvendigvis synonym med det at have en endegyldig finger på pulsen.

Man kan derfor få den mistanke, at Journalisten lader almindelig kildekritik træde i baggrunden for kildens evne til at udtale sig i mundrette vendinger og rubrikformaterede budskaber - og det er ærgerligt.
Fremhævet af Journalisten
Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten
12.11.13 08:43
Kære Mette

Kære Mette

Jeg synes ikke vi bruger Pia Færing som ekspertkilde på ungdomskultur.

Men hun sidder som koordinator for praktikken for alle tre uddannelser (RUC, SDU og DJH). Derfor interviewer vi hende om de studerendes praktikvalg.

Jeg synes det er dejligt, at hun mener noget om den sag. Debatten er jo også ganske pulsende.

Tak for dit indlæg.
Fremhævet af Journalisten
Sophie Bremer
12.11.13 09:24
Kære Pia Færing

Kære Pia Færing
Man fristes til at spørge: Bliver du nogensinde tilfreds?
For få år siden blev du citeret for følgende:
’De vil alle sammen på Politiken, Berlingske og DR Nyheder. Sådan er det år efter år. De vil stå på den samme scene, og der kan de bare ikke stå. De er nødt til at finde sig en anden scene,’ OG ’Man kan jo fodre svin med journalister, der er uddannet på Politiken. Det er heller ikke i den type journalistik, fremtiden ligger. Jeg kan ikke forstå, at de studerende ikke gør sig unikke ved at dyrke et stofområde eller søge et sted hen, hvor de kan arbejde med nye medier.’ Samtidigt kaldte du de studerende for 'fantasiløse.'

Ansøgermønsteret har nu ændret sig – og det er så nu også galt – og i stedet for at kigge indad – så er det endnu engang de studerende, som du går efter. Jeg siger på ingen måde, at det er forkert, at folk vælger Aftenshowet og hvem det nu er, du går efter – men hvis I på DJMX mener, at det er så skidt – hvorfor er praktikpladserne så godkendte? Og kunne det tænkes, at I optager forkerte studerende på uddannelsen? Jeg mener hverken det første eller sidste, men hvor kunne det være rart, at du for en enkelt gangs skyld kiggede indad i stedet for at skyde på alle andre.

Jeg ser frem til næste praktikrunde og venter i spænding på, hvem du så går efter.

Vh
Sophie Bremer
Fremhævet af Journalisten
pia færing
12.11.13 12:49
Aftenshowet, Euroman og Ud&Se
Aftenshowet, Euroman og Ud&Se er alle lødige praktiksteder - ellers ville de jo ikke have været godkendt. Jeg underkender ikke disse praktiksteder.
Jeg forholder mig udelukkende til , hvad der er eftertragtet blandt ansøgerne.
Og jeg tror, at I har ret, når I klandrer os på uddannelsen for at være ude af trit med de unges ønsker og mediernes behov - det slås vi da uafladeligt med.
Jeg synes ikke, jeg "går efter" de studerende - jeg konstaterer bare, hvad de giver udtryk for er vigtigt for dem.
Så Sophie - jeg "går ikke efter nogen" - hverken nu eller næste gang.
Fremhævet af Journalisten
Jonas Erland Jakobsen
12.11.13 12:56
Åh, Pia. Hvor er det
Åh, Pia. Hvor er det ærgerligt, at du kommer til at mudre en god og velment pointe ved at nævne X Factor og P3. Sådan er der ikke nogen, der skal tale til stolte journalister. Alle journalister ser nemlig sig selv og sit medie som demokratiets beskytter, og du skal ikke påstå det modsatte.

Godt nok siger du også, at de studerende viste stor fleksibilitet på dagen, men det har folk jo lykkeligt glemt nu. https://journalisten.dk/studerende-viste-stor-praktik-fleksibilitet

Pointen er måske skåret lidt stramt til, men den er jo ikke grebet ud af den blå luft. Når der er tre gange så mange ansøgere til Aftenshowet end til Ritzau, så skyldes det nok ikke Solo-redaktionen. (Hvad laver man i øvrigt, når man ikke er på Solo-redaktionen? Er der en redaktion helliget citathistorier?)

Mon P3 er populært pga. den kritiske journalistik, eller fordi det virker som et hamrende sjovt sted at være i praktik?

Pia Færing siger jo ikke, at man ikke kan blive dygtig på P3 og Aftenshowet. Men at mange vil blive skuffede over ikke at få pladsen. Prestigen i at lande P3 betyder da sikkert enormt meget for de studerende, men mon ikke uddannelsen kunne være fin på Avisen Kommunen?

At man selv har haft et godt praktikforløb på et underholdningsmedie, betyder ikke, at det bør være skolernes ønske, at alle folk søger derhen.

Og så står der jo rent faktisk i skolens uddannelsesgrundlag, at man skal uddanne kritiske journalister og ikke folk til underholdningsbranchen.
Fremhævet af Journalisten
Asbjørn Mølgaard Sørensen
12.11.13 14:42
Der er noget galt med
Der er noget galt med præmissen for den her artikel.

Nu vokser antallet af ansøgere jo ikke slavisk efter, hvor mange pladser der er. I så fald ville et praktiksted med én plads og ti ansøgere skulle have 100 ansøgninger, hvis de havde ti pladser.

Hvis man regner på den måde, som journalisten gør her, no offense, så er Mastiff det mest populære praktiksted. De er én ansøger fra at være dobbelt så populær som P3, og mere end fem gange så populære, som JP. Alligevel er jeg sikker på, at der er mere prestige/punani/pålægschokolade i at være på P3 eller JP.

Måske handler det ikke så meget om 'prestige'. Måske søger dem, der gerne vil lave TV, bare TV, og dem, der vil lave radio, bare radio. Måske er der nogen, der skal bruge 6 måneders praktik, mens andre skal bruge 18. Måske er JP, P3 og Mastiff bare ikke særligt sammenlignelige?

Vh.
Asbjørn
Fremhævet af Journalisten
Per Lysholt Hansen
12.11.13 15:27
Kære Asbjørn.

Kære Asbjørn.

Du kan have ret i, at udregningen måske er for firkantet sat op.

Når det handler om Mastiff, Sand og GONG, som alle producerer underholdnings-tv, så viser den detaljerede ansøgerstatistik, som Pia Færing har sendt til Journalisten, at langt, langt de fleste af ansøgerne til de praktiksteder ikke er journaliststuderende, men studerende fra tv- og medietilrettelæggeruddannelsen.

Gong: 2 ud af 29 ansøgere var journaliststuderende
Mastiff: 6 ud af 31 ansøgere var journaliststuderende
Sand TV: 7 ud af 28 ansøgere var journaliststuderende

MVH Per Lysholt Hansen, Journalisten
Fremhævet af Journalisten
Asbjørn Mølgaard Sørensen
12.11.13 22:11
Kære Per,

Kære Per,

Okay, fair nok. Det var så et dårligt eksempel fra min side, men min pointe står jeg ved.

Der er mange af de mindre steder, som virker mere populære ud fra den betragtning, at ansøgertallet burde stige proportionelt med antallet af pladser. Det gør det bare ikke i virkeligheden.

I øvrigt var Kristeligt Dagblad ligeså populært at søge, som P3. Uden at tale ondt om P3, så vidner det da om, at den traditionelle faglighed, som Pia Færing efterspørger, stadig lever og har det fint.

V.h.
Asbjørn
Fremhævet af Journalisten
Kim Lykke Pihl-Vester
13.11.13 12:08
Jeg ville egentligt have
Jeg ville egentligt have skrevet et langt konstruktivt indlæg - men jeg har pt. for travlt med at slå tiden ihjel med at se på andre, der flytter og handler på tingene - #stemnu

Kh
Kim, Programredaktør DR P3
Fremhævet af Journalisten
Anders Stegger
14.11.13 12:52
Kære Pia Færing.

Kære Pia Færing.

Kæden hopper af, der hvor du siger, at jeg ikke har nogen faglighed. Jeg brugte et halvt år på web på P3, hvor jeg fik lov at være med til at ændre hele webstrategien for P3. Jeg filmede og klippede videoer til nettet, og jeg lavede interviews på Christiansborg på valgnatten i 2011. Jeg brugte et halvt år af min praktiktid på at forberede skarpe og ofte kritiske interviews til Go' morgen P3 og senere fik jeg lov at producere programmet, som har 750 000 lyttere hver morgen. Det er mange mennesker, der forventer noget godt hver eneste morgen. Derefter lærte jeg at lave liveinterviews i æteren, og efter det var jeg med til at udvikle et helt nyt program til fladen. Ja faktisk flere. Også med journalistisk indhold, som skulle formidles journalistisk, men på en ny måde så lytterne havde lyst til at høre mere. Det lærer vi ikke på Journalisthøjskolen. Og så kom jeg tilbage på 7. semester og lavede en radiofeature om kokain. Voksenradioen P1 købte featuren.

Nu har jeg fuldtidsarbejde. Jeg tror ikke alle praktikanter på morgenaviserne kan sige det samme. Politiken skriver i øvrigt sådan her om mit arbejde:
”Programmet har også en ambitiøs reporter, Anders Stegger. Hvad enten han interviewer formanden for Danskernes Parti eller talskvinden for Abort-linjen, får han sat fingeren direkte på de mest problematiske selvmodsigelser, og det er i lige så høj grad kritisk journalistik, som det er satire.”
Jeg er stolt af at være en del af et program, hvor jeg kan få lov at forklare noget så vigtigt som skattesagskommissionen, så unge seere kan forstå det.

Jeg laver i øjeblikket hovedopgave oven i mit fuldtidsarbejde, fordi jeg synes, det er vigtigt at gøre sin uddannelse færdig - også selvom jeg måske ikke behøver have papir på noget lige nu.

Så Pia, hvornår kommer du ud af din journalisthøjskoleboble og forstår, at de unge ikke læser avis og gerne vil have deres nyheder på en anden måde? Vi er mange, der prøver at lære, hvordan vi bedst formidler god journalistik, så alle kan være med. Det er der altså også rugbrød i.

Jeg har respekt for studerende, der vinder en Kravling, men vi kan ikke alle sammen blive graverjournalister, så skal vi ikke lade det være op til den enkelte studerende at finde den målgruppe, vi hver især vil lave journalistik til?

Kærlig hilsen
Anders Stegger
Fremhævet af Journalisten
Jonas Erland
14.11.13 18:16
Kære Anders Stegger,

Kære Anders Stegger,
Der, hvor kæden hopper af, er der, hvor du lægger ord i munden på Pia Færing. Hun siger jo ingen steder, at du eller P3 mangler faglighed.

Det lader til, at P3-journalister har en forventning om, at hele den gamle journaliststand ser ned på dem. Og I er da godt nok hurtigt i forsvarsposition.

Is på, venner. Pia Færing siger, at ret mange unge mennesker vil blive skuffede, hvis de har en forventing om at lave P3 alle sammen. De vil nok også blive skuffede, hvis de alle sammen vil på Politiken. Der kan da virkelig ikke være det helt store galt ved, at en praktikkoordinator forsøger at overbevise de unge mennesker om, at de skal se på fagligheden på en virksomhed og ikke på prestigen. Der er sikkert masser af faglighed på P3, det er der sikkert også på morgenaviserne.

Fremhævet af Journalisten
Camilla Bjerre
15.11.13 11:22
Det må vel være forhåbningen
Det må vel være forhåbningen om at blive kendt, der får de nye journalister til at søge praktik sådanne steder?
Havde jeg ikke haft forpligtelser, der hvor jeg bor, så havde jeg hellere end gerne søgt praktik hos for eksempel Nordjyske Medier. Det må da være sagen at komme ud og få lært sit håndværk og sine nyhedskriterier, så man er rustet til at lave hvad som helst andet, når ens praktiktid er slut. Jeg er i hvert fald glad for at være hos en lokalredaktion, hvor jeg stort set får lov til alt.
Fremhævet af Journalisten
Karen Gahrn
27.11.13 11:52
Når jeg har spurgt de mange
Når jeg har spurgt de mange ansøgere - og jeg nåede at tale med 31 til Åbent Hus - hvorfor de søger Ud & Se, så svarede næsten alle: 'Tid til fordybelse'. Vi er søgt, fordi vi har mulighed for at lave grundige historier om emner, som dagspressen sjældent har tid til. De praktikanter, jeg har haft, forventer ikke 'det fede liv'. Og de får det heller ikke. Jeg synes personligt, at det er opløftende, at så mange vil hos os og fx Euroman, hvor der efter min bedste overbevisning også bliver knoklet for at lave god, gedigen, gammeldags journalistik om væsentlige emner.
Fremhævet af Journalisten