På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) stiftede en klasse på Kreativ Kommunikation i 2017 sit eget lille bureau. Idéen var, at reklamebureauer kunne hyre de studerende til i en weekend at brainstorme på idéer til en opgave, som reklamebureauet selv skulle løse for en kunde. Pengene ville de studerende bruge på deres studietur til Cannes.
Bureauet blev en succes, pengene til studieturen blev samlet ind, og nu er bureauet for anden gang gået i arv til nye studerende på uddannelsen. Bureauet går under navnet ’KKCannes’, og nuværende bureaudirektør – og studerende – Maria Bianca Skriver kalder projektet ren win-win.
”Vi tjener penge til Cannes, samtidig med at vi kommer ud og møder bureauerne og skaber et netværk. Det er virkelig vigtigt med gode kontakter i vores branche,” siger hun.
Vil ikke underminere egen branche
Konceptet hedder ’12.000 kr. – 12 kreative – 12 timer’. Som navnet antyder, betaler et reklamebureau altså 12.000 kr. for, at 12 studerende fra Kreativ Kommunikation bruger 12 timer på at idéudvikle på reklamebureauets vegne.
Pengene går derefter til hele klassen, som sigter efter at tjene 375.000 kr., fortæller Maria Bianca Skriver. Det er prisen for en studietur til Cannes.
I får en timeløn på cirka 83 kr. før skat. Reklamebureauerne tager nok selv en lidt højere pris, når de sælger et produkt til en kunde. Sælger I ikke jer selv for billigt?
”Det synes jeg ikke. Vi er stadig under uddannelse. Og vi ville ikke selv kunne komme ud og få den slags fede opgaver, som de stiller os, og som vi lærer så meget af. Samtidig får vi et virkelig vigtigt netværk,” siger hun.
”Men hvis vi arbejdede direkte for de virksomheder, som bureauerne har aftaler med, ville vi underminere vores egen branche, idet vi sælger os selv så billigt,” siger hun.
”Så brainstormer vi røven ud af bukserne”
Reklamebureauerne er ifølge Maria Bianca Skriver indforstået med, at de 12.000 kr. muligvis ikke fører til nogen brugbare idéer fra de studerende.
”Vores oplæg til dem er bare, at vi får deres brief, og så brainstormer vi røven ud af bukserne, så vi kan give dem en masse idéer. Hvis de så kan bruge det, er det mega fedt. Men det er også muligt, at de ikke kan,” siger hun.
Alligevel mener hun, at de studerende tilbyder en attraktiv pakke.
”Jeg tror, at vi kan give nogle mere umiddelbare og vilde idéer, fordi vi stadig er under uddannelse og nok oftest er yngre end mange af dem, der arbejder på reklamebureauerne. Vi befinder os i nogle andre miljøer og ser tingene lidt anderledes, end de gør,” siger hun.
”Og så er 12.000 kr. nok heller ikke så mange penge for de fleste reklamebureauer,” siger hun.
Selv om Maria Bianca Skriver og hendes klasse allerede overtog bureauet i sommer, er de først for alvor gået i gang med at promovere sig selv de seneste måneder. De første ordrer er derfor først tikket ind i denne uge. Studieturen er i juni.
”Hvis vi skal helt i mål, kræver det virkelig hårdt arbejde, og at vi ofrer alle vores weekender. Men jeg tror på det,” siger bureaudirektøren.
2 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Hej Troels Schmidt.
Der betales 12.000 kroner, som skal deles mellem 12 studerende. Det er altså 1.000 kroner til hver studerende for 12 timers arbejde. Altså cirka 83 kroner i timen før skat.
Mvh Andreas, Journalisten
12.000 kroner til 12 medarbejdere i 12 timer... er det ikke en time til hver betalt med 1.000 kroner - altså 1.000 kr. i timen? Eller hva'? De 83 kroner fremkommer ved at dividere 1.000 kr. med 12... Jeg er forvirret...