Stort flertal af kommunikatører oplever jævnligt etiske dilemmaer

DJ-undersøgelse viser, at kommunikationsfolk jævnligt oplever etiske problemer i deres arbejde, men også at flere er trætte af etiksnak, der er "irrelevant og fordømmende"
29.01.2013 · 13:54

I en undersøgelse foretaget af DJ svarer to tredjedele af de adspurgte kommunikationsfolk, at de jævnligt oplever etiske dilemmaer i deres arbejde.

568 medlemmer har svaret på undersøgelsen. 27 procent svarer, at de oplever etiske dilemmaer mindst et par gange om måneden.

Formand for DJ Kommunikation Lars Elmsted er overrasket over, at så mange oplever etiske dilemmaer i deres daglige arbejde. Han tager det dog som et udtryk for, at mange af medlemmerne  i DJ netop har en høj etisk standard og gør sig tanker om den virkelighed, de er med til at påvirke hver eneste dag. 

"Jeg hæfter mig ved, at halvdelen af respondenterne også svarer, at de finder det ’vigtigt’ eller ’meget vigtigt’ med etiske retningslinjer i deres daglige arbejde. Det siger mig, at vi i DJ Kommunikation har fat i noget rigtigt, når vi sender vores bud på et sæt etiske standarder til afstemning på delegeretmødet i april," siger Lars Elmsted til kommunikationen.dk.

Der er typisk fire kategorier af etiske dilemmaer, som kommunikationsbeskæftigede løber ind i:

  • Lyv eller tilbagehold oplysninger.
  • Klemt på fagligheden.
  • I strid med personlige værdier.
  • Mangelfuld eller fordrejet på grund af hensyn til andre.

Det fremgår af svarene på den spørgeskemaundersøgelse, som DJ har foretaget blandt forbundets kommunikationsmedlemmer.

Mange af de adspurgte melder tilbage med tanker om, at de som kommunikatører kun fortæller om et udsnit af helheden. De lyver ikke, men har omvendt fået til opgave at få produktet, servicen, virksomheden eller beslutningen til at fremstå bedst muligt. Balancegangen er at være så objektiv som mulig, samtidig med at ikke alt for mange dårlige sider kommer frem.

Et andet etisk dilemma, som bliver fremhævet i undersøgelsen, er, at folk oplever det som et etisk dilemma ikke at kunne løse opgaver på den måde, som deres faglighed byder dem. Det kan være, når kunden eller lederen ønsker, at man løser en opgave på en måde, så det bliver ringere eller decideret forkert i forhold til, hvad ens faglighed siger en.

En kategori af dilemmaer handler om, at opgaver kan være i strid med personlige værdier. Det sker, når man som kommunikatør arbejder med sager eller produkter, der strider imod ens egen holdning eller værdier.

Endelig er der hensynet til andre. I forbindelse med DJ's undersøgelse er der kommet svar, der handler om, at kommunikatører tilbageholder viden af juridiske, politiske og forvaltningsmæssige grunde, eller når en sag ikke kan beskrives helt åbent. Det giver en mangelfuld eller fordrejet præsentation af sagen.

Det sker både i forhold til enkeltpersoner, fx i forbindelse med kommunikation om personalesager og ved fyringsrunder i virksomheder, og på makroniveau, når kommunikationen skal tage hensyn til særligt udsatte grupper eller måske skal tage religiøse hensyn.

Debatten om etik i kommunikationsfaget har præget medierne på det seneste, blandt andet på grund af Waterfront/DSB-sagen. Samtidig har DJ Kommunikations bestyrelse sendt et bud på et sæt etiske standarder af sted til afstemning på delegeretmøde i april.

Undersøgelsen blev foretaget omkring årsskiftet.

Kommentar

29/01/2013 - 17:19

Michael Bjørnbak Martensen

Det er da noget, at Lars Elmsted er overrasket - det er noget helt nyt.
Hvad man sådan kan sige, det er udtryk for, er noget med at vælge fra en lang og bred hylde - hvor det ene kan være lige så godt som noget andet.
Lars Elmsted går dog ikke i skjul eller bruger Waterfront-kneb. Det taler til Lars Elmsteds ære.
Men derfra - og så til at klappe i hænderne over Lars Elmsteds valg fra hylden, er der søreme et stykke vej.

29/01/2013 - 18:04

Erik Bagge Juul

Nu skal man jo huske, at hver gang man konstruerer en ond kommunikatør, så konstruerer man også en åh så snedig og indsigtfuld journalist, der viser verden hvor vigtig han er.

Mon ikke den hysteriske besættelse af kommunikationsfaget bare handler om, at befolkningen forlængst har dømt journalistikken irrelevant for demokratiet, at politikerne kan få storslåede karrierer uden at skulle slikke anus på journalistikken og at ingen investorer kan se fornuften i at betale dobbelte lønninger for et dovent verdenssyn.

Det handler om en stand, der kæmper desperat for sin raison d'etre, selvom udviklingen forlængst har gjort den redundant.

30/01/2013 - 03:08

Michael Bjørnbak Martensen

@ Erik Bagge Juul
Diskussionen her har afsæt i en undersøgelse!

Den etiske debat skal fortsætte, og vi skal alle passe på debatten, sikringen og kontrollen af etikken. Desværre er der et hav af sager vi sagtens kunne debattere, men som på en eller anden måde er blevet hverdags-svineri, hvor ingen gider. Hvor det er lettere at dukke nakken og komme videre.
I virkeligheden, synes jeg det er en meget vigtigere diskussion - for hver gang vi hæver niveauet for svineriet, får vi et dårligere samfund. Den dag, sammenhængskraften forsvinder, den dag alles kamp mod alle er total. Den dag bliver diskussionen om etik helt uinteressant. Den dag er der andre faggrupper, der skal rydde op, genopbygge og sikre en ny slags orden.
Jeg er ret sikker på, at vi kan gøre noget i Dansk Journalististforbund i interne diskussioner, f.eks. på Delegeretmødet - så de par dage vi har sammen, tror jeg, vil betyde noget.
Omend det ikke er så nemt..

30/01/2013 - 08:48

Kresten Roland Johansen

Interessant, men vil I ikke linke til undersøgelsen i sin helhed? Eller fortælle, hvor man kan finde den?

30/01/2013 - 09:45

Øjvind Hesselager, redaktør, Journalisten

Mest udfoldede bud er her:

http://kommunikationen.dk/Nyheder/2013/Januar/typiske-etiske-dilemmaer/

Seneste nyheder

07.12.2018 · 14:31

Advokat: Tiltrængt med højere straffe til medierne

Jakob Albrecht
07.12.2018 · 11:37

Tre sigtet i sagen om drabet på Nedim Yasar

Jakob Albrecht
07.12.2018 · 09:01

Ejerskifte og ny ledelse på Ikast Avis

Jakob Albrecht

Seneste jobopslag

Kommunikationsmedarbejder/ journalist til Danske Erhvervsakademier

Danske Erhvervsakademier
Ansøgningsfrist: 20.01

Ugeskrift for Læger søger erfaren og ambitiøs journalist

Lægeforeningen
Ansøgningsfrist: 07.01

Bliv pressekonsulent på Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Ansøgningsfrist: 21.12

Initiativrig presserådgiver til spritny enhed

Ejendomsforeningen Danmark
Ansøgningsfrist: 06.01

Områdechef for Forskning og Viden på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX)
Ansøgningsfrist: 02.01

SoMe-stærk kommunikatør med talent for video

ARKIL HOLDING A/S
Ansøgningsfrist: 02.01

Fordelingsansvarlig til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 10.01

Egnsredaktør

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Erhvervsjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 12.12

Content specialist

Zoologisk Have København
Ansøgningsfrist: 13.01

Bladredaktør søges til barselsvikariat

Astma-Allergi Danmark
Ansøgningsfrist: 02.01

Journalist

SOS International
Ansøgningsfrist: 14.12

Samvirke søger Danmarks bedste madredaktør

COOP
Ansøgningsfrist: 28.12

P3 Nyheder søger nyhedsvært

DR
Ansøgningsfrist: 14.12

Datajournalist til digital redaktion

DR
Ansøgningsfrist: 10.12

Digital redaktør

Planetarium
Ansøgningsfrist: 12.12

Presse- og kommunikationsrådgiver til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Pressechef til Finans Danmark

Finans Danmark
Ansøgningsfrist: 13.12

Vi søger en erfaren kommunikationskonsulent

GULDBORGSUND KOMMUNE
Ansøgningsfrist: 12.12

Datajournalist til digital redaktion

DR
Ansøgningsfrist: 10.12

Er du vores nye kommunikationskonsulent?

Landsforeningen af Menighedsråd
Ansøgningsfrist: 10.12