De danske specialmedier mistede hver tredje annoncekrone i 2009. Annoncørerne forudser endnu et lille fald i 2010.
Annonceomsætningen hos de danske fagblade og tidsskrifter faldt kraftigt i 2009. Det er konklusionen på en opgørelse fra brancheforeningen Danske Specialmedier. Indberetninger fra et repræsentativt udsnit af foreningens medlemmer viser, at 2009-omsætningen faldt med 31 procent sammenlignet med 2008.
Går man længere ind i tallene fra det forgangne år, ser man dog, at nedgangen stoppede hen mod slutningen af året, hvor fjerde kvartal gav lidt bedre resultater. I årets tre sidste måneder lå specialmediernes annonceomsætning således 26 procent under 2008-niveauet.
Spørger man annoncørerne, kan fagbladene forvente endnu et lille fald i annonceindtægterne i 2010. I en trend-undersøgelse, som analysebureauet Megafon har lavet for Markedsføring, svarer 15 procent af de adspurgte annoncører, at de vil bruge fagblade og tidsskrifter mere i år end sidste år, mens 19 procent forventer, at de vil annoncere mindre i specialmedierne.
Topscoreren i Megafons undersøgelse er onlineannoncering, som syv ud af 10 annoncører forudser, at de vil benytte sig mere af i 2010. Omvendt forventer mellem 15 og 20 procent af annoncørerne, at de vil annoncere mindre i såvel landsdækkende som lokale dagblade.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.