search

Store oplagsfald for aviser

I gennemsnit er aviserne faldet seks procent i oplag i andet halvår af 2009 i forhold til året før. Det er især gratisaviserne, som er hårdt ramt. Urban er faldet hele 35,7 procent. Enkelte magasiner som Euroman og MAD! har dog fremgang. (Rettet)

I gennemsnit er aviserne faldet seks procent i oplag i andet halvår af 2009 i forhold til året før. Det er især gratisaviserne, som er hårdt ramt. Urban er faldet hele 35,7 procent. Enkelte magasiner som Euroman og MAD! har dog fremgang. (Rettet)

Kristeligt Dagblad har en oplagsfremgang på 2,3 procent i andet halvår af 2009 og adskiller sig dermed fra langt de fleste andre dagblade, der må konstatere betydelige oplagsfald. Bortset fra Børsen, Information og Kristeligt Dagblad er der fald hele vejen rundt for de landsdækkende dagblade. Det viser seneste opgørelse fra Dansk Oplagskontrol.

B.T. og Ekstra Bladet er faldet med henholdvis 9,4 og 10 procent. Jyllands-Posten er faldet med 6,8 procent og Politiken har et oplagsfald på 3,1 procent.

For lokalbladene på Sjælland, Lolland-Falster og Bornholm er der et samlet fald på 4,8 procent. På Fyn er dagbladene faldet med 6,9 procent og i Jylland er faldet på 7,8 procent.

Gratisaviserne er dog dem, der har oplevet det mest dramatiske oplagsfald. 24timer, metroXpress og Urban er faldet henholdsvis 25, 11,9 og 35,7 procent.

Til gengæld er flere magasiner gået frem. Euroman har for eksempel haft en fremgang på seks procent, MAD! og Psykologi er gået frem med 11,1 procent hver. Både MortorClassic og Basserne har haft rigtig pæne afslutninger på året med oplagsfremgang på henholdsvis 27 og 10,3 procent. Langt hovedparten af magasinerne er dog gået tilbage.

Rettelse: Journalisten.dk skrev tidligere, at Helsingør Dagblad var gået frem i oplag. Det er ikke korrekt og skyldes en tastefejl fra avisens side. Helsingør Dagblad har i perioden oplevet et fald i oplag på 6,4 procent. 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen