
Meta ejer blandt andre Facebook og Instagram. Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix
Datatilsynet har bragt en alvorlig kritik af Boligportal.dk, som også kan få konsekvenser for en række store danske medier som Jyllands-Posten, Politiken og flere andre prominente danske medier.
Sagens kerne er brugen af værktøjerne under Meta Pixel, som i grove træk er kode, der på forskellig vis måler, hvor effektive kampagner er på eksempelvis Facebook. Koden bruges til at følge med i, hvad brugerne konkret gør på en hjemmeside.
Men ifølge Datatilsynet er værktøjet dybt problematisk, da Boligportal ikke kunne påvise, at behandlingen af brugernes oplysninger skete i overensstemmelse med reglerne om GDPR. Nærmere bestemt står det ifølge Datatilsynet ikke klart, hvorvidt data er blevet sendt videre til Meta i USA.
Og over for mediet Markedsføring har Datatilsynet gjort det klart, at afgørelsen er principiel:
“Afgørelsen har principiel karakter forstået på den måde, at den er relevant for virksomheder, der bruger tilsvarende Facebook Business Tools, som er en række forskellige værktøjer, under de samme vilkår, som det var tilfældet for Boligportal,” lyder det fra chefkonsulent Makar Juhl Holst.
Spottet hos flere medier
Journalisten kan via et værktøj til at spotte Meta Pixel konstatere, at Meta Pixel-kode indgår på adskillige mediehjemmesider herhjemme, som for eksempel Politiken og Jyllands-Posten, men også adskillige andre.
Politiken og Jyllands-Posten er begge en del af mediehuset JP/Politiken, der ad flere omgange har tordnet mod techgiganters brug af data.
De to medier har uafhængigt af hinanden sendt et bogstaveligt talt enslydende svar til Journalisten, efter vi skrev individuelt til hvert medies kommercielle ledelser om, hvad de vil gøre ved Datatilsynets afgørelse:
”Vi har naturligvis noteret Datatilsynets afgørelse ift. Boligportalens brug af Facebook Business Tools. Vi er i gang med at kortlægge afgørelsens betydning for os, og har i den forbindelse rettet henvendelse til Meta omkring overførsel til 3. lande herunder yderligere afklaring af rollefordeling,” lyder det i de to enslydende mails fra henholdsvis kommerciel direktør Astrid Jørgensen fra Politiken og Peter Sandahl Torp, der er kommerciel direktør hos Jyllands-Posten.
På Ekstra Bladet er der ikke gjort brug af Meta Pixels, men i de JP/Politiken-ejede Watch-medier er der også flere, der gør brug af Meta Pixels, som for eksempel MediaWatch og FinansWatch.
Markedsføring vil fjerne pixels
Hos Markedsføring, der har skrevet flere artikler om udfordringerne med Meta Pixel, har man også haft Meta Pixel på hjemmesiden.
Her oplyser chefredaktør Ole Obitsø, at mediets digitale bureau er i gang med at fjerne Meta Pixel fra sitet.
”Det skal vi 100 procent,” svarer han til Journalistens spørgsmål om, hvorvidt Markedsføring vil ind og kigge på brugen af Meta Pixel.
Han tilføjer, at mediet Markedsføring løbende har kigget sidens opbygning igennem i samarbejde med mediets digitale bureau for at sikre sig, at man ikke bryder reglerne på forskellige områder.
Han tilføjer også, at det er svært for et mindre medie at holde styr på, hvad der indgår af kode:
”Helt vildt. Vi har lavet en kæmpe liste med cookies, vi tracker. Og det er på vores to-do liste at rydde op i, for det er klart i vores interesse at trække så lidt irrelevant data fra brugerne som muligt, fordi vi vil være et godt medie at være på,” siger han.
I øvrige lande bliver der også rettet et kritisk blik mod Meta Pixel. I Østrig har landets datatilsynmyndighed også vurderet, at Meta Pixel er ulovligt og bryder med GDPR-reglerne.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.