search

Stop klynkeriet!

Der er helt almindeligt og lovligt at efterligne konkurrenternes blade, lyder vurderingen fra medieeksperter.

Der er helt almindeligt og lovligt at efterligne konkurrenternes blade, lyder vurderingen fra medieeksperter.

Konkurrence. Det er fuldt ud lovligt for Aller at lade sig inspirere af konkurrenten Bonniers blad Spis Bedre og sende bladet Mad! på gaden, selv om de to blade ligner hinanden i både idé, emne og stil, oplyser jurist og lektor ved Danmarks Journalisthøjskole Oluf Jørgensen. »Det er udtryk for, at der kan være konkurrence, og det kan jo være en god ting, særligt for prisen. Det kan så undre, at prisen på Mad! er landet på præcis det samme som Spis Bedre,« siger han og roser samtidig begge blade for at være meget appetitvækkende.

Både han og lektor i medievidenskab fra Århus Universitet Karen Klitgaard Povlsen synes, at Spis Bedres udgivere klynker, når de brokker sig over Mad!.

Det er nemlig helt almindeligt, at konkurrenterne forsøger at følge trop, når en af de tre store udgivere på det danske magasinmarked Bonnier, Aller eller Egmont udgiver et nyt blad, fortæller Karen Klitgaard Povlsen.

»Det samme skete i 1946, hvor Femina blev lanceret efter ALT for damerne,« siger Karen Klitgaard Povlsen. Hun vurderer endda, at der er plads til endnu flere blade om mad på det danske marked.

»Spis Bedre viste, at der var et marked, som ingen havde set før. Hidtil har der kun været blade til middelklassen med interesse for god mad. Spis Bedre og Mad! er skrevet til yngre mennesker, der ikke har lært at lave mad,« siger hun. /

Først udkom Spis Bedre – nemt og hurtigt hver dag – og så udkom Mad! – nemt og lækkert hver dag. Bonnier mener, at konceptet bag Mad! er en ren kopi. Aller afviser beskyldningen.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen