search

Stjerne for en nyhedsudsendelse

 

 

Egenreklamer forklædt som nyhedsindslag bliver i stigende grad sendt på tv. TV-avisens chef erkender, at dækningen af "Stjerne for en aften" gik over stregen, mens TV2 Nyhedernes chef afviser enhver kritik af egenreklamer.

 

Klokken er 21.00, og TV-avisen har 23 et halvt minut til at dække døgnets nyheder, mens der er pause i sangkonkurrencen "Stjerne for en aften".

Sidst i nyhedsudsendelsen stiller værten om til en reporter, der interviewer deltagerne i "Stjerne for en aften" og får kapelmesteren til at vurdere det musikalske niveau. Tilbage i studiet opfordrer værten seerne til at blive på kanalen, så de kan følge kåringen af vinderen.

"DRs brug af egenreklamer er tydeligt stigende, men indslaget om "Stjerne for en aften" går et skridt videre, fordi vi er inde i nyhedsfladen. Det provokerer dobbelt, for man kan ikke se, om det er en reklame eller et nyhedsindslag. De låner lidt af deres troværdighed ud ved at sige, at det var, hvad de havde plads til i nyhedsudsendelsen den aften," siger lektor i medievidenskab Hanne Bruun fra Århus Universitet.

Chefen for TV-avisen, Søren Knudsen, erkender, at dækningen af programmet "Stjerne for en aften" kammede over:

"Den pågældende aften fyldte det for meget. Folk kunne følge showet i en time forud for TV-avisen, og bagefter vendte DR tilbage til showet. Pausen skulle vi udelukkende have brugt til at fortælle, hvad der skete ude i verden," siger Søren Knudsen.

Konkurrencen om seerne har fået mængden af egenreklamer til at stige i 90erne, både på DR, TV2 og TV3. En egenreklame reklamerer for stationens egen programvirksomhed og ligger som udgangspunkt imellem programmerne.

Tv-stationerne tænker i stigende grad i programflader og ikke i enkeltstående programmer, derfor kommer der flere og flere krydshenvisninger. Grænsen mellem egenreklame og journalistik er blevet porøs, mener Hanne Bruun.

TV-avisens indslag fra sangkonkurrencen kalder Hanne Bruun ren underholdning:
"Det var en mellemting mellem dækning af egen adfærd, egentlig journalistik og egenreklame. Hvis det var en henvisning til et indslag i 19direkte, kunne man måske forstå det. Men det var ikke journalistisk vigtigt, det var ren underholdning."

 

Odiøse indslag på TV2
Medieforsker og professor Stig Hjarvard fra Københavns Universitet siger, det er i orden, hvis nyhedsudsendelserne henviser til et magasinprogram, hvis man har lavet en journalistisk prioritering og optrevlet en finansskandale.

Derimod mener han, det er odiøst, hvis nyhederne bringer indslag med det ene formål at reklamere for egne udsendelser. For eksempel når TV2 Nyhederne fortæller, at Station 2 har hjulpet politiet med at fange forbrydere.

"Det er påfaldende, at Nyhederne på TV2 ofte bringer ligegyldige historier, alene fordi de skal reklamere for kriminalmagasinet Station 2," siger Stig Hjarvard og fortsætter:

"Det er en journalistisk afvejning i de enkelte tilfælde, om man vil henvise til andre programmer. Men det er odiøst at producere nyhedsindslag, der alene fungerer som oplæg til et senere program."

Kritikken preller af på nyhedschef Michael Dyrby fra TV2 Nyhederne. Han mener, nyhederne er meget puritanske.

"Indslaget om Station 2 i TV2 Nyhederne handlede om en uopklaret sag i Danmark. Min definition på egenreklamer er, at man bringer et indslag udelukkende for at reklamere for et andet program på TV2," siger Michael Dyrby.

Når Nyhederne valgte at dække auditionen til programmet Popstars, var det, fordi det er et eksempel på en tv-begivenhed, der er flyttet ud i det virkelige liv og blevet en del af de unges hverdag.

"Fjernsyn er et kært medlem af familien, som folk bruger mange timer på. Vi dækker begivenheder på tv, når de har en påvirkning på folks liv. Folk skal gøre noget aktivt ud over at se Popstars, hvis vi skal dække det," siger Michael Dyrby og fortsætter:

"Unge interesserer sig for at gå på danse- og sangskoler og for at blive popstjerner. Den del af livet skal vi også afspejle. For mig er det ikke svært at skelne. Vi havde også et helt reelt indslag om Jon Nørgaard, der vandt Popstars.

Han er et fænomen ude i familierne. Der er ikke den teenagepige, der ikke synes, at Jon er lidt lækker," siger Michael Dyrby.

Et indslag om Jon fra Popstars ville derimod aldrig finde vej til TV-avisen. Det ville et indslag om vinderen af "Stjerne for en aften" heller ikke, bedyrer nyhedschef Søren Knudsen.

"Det er en genre, vi skal være utrolige kritiske med at kaste os ud i. Det er kunstige virkeligheder skabt af medierne. Programmerne har en bred appel og bliver set af mange. Vi skal dække det, men vi skal også være kriti-ske," siger Søren Knudsen.

Han understreger, at redaktionen er ekstra kritisk, når DRs presseafdeling henvender sig for at få programmer omtalt.

"TV-avisen er et godt medie at få sit budskab frem i. Det ved alle, også internt. Men vi bliver ikke dikteret til noget. Vi har vores fulde redaktionelle frihed," siger Søren Knudsen.

I USA har egenreklamen eksi-steret siden midten af 80erne. Her er alt til salg, også i nyhedsudsendelserne, siger den amerikansk fødte tv-lektor Nancy Graham Holm fra Danmarks Journalisthøjskole:

"Hvis en tv-station fører en journalistisk kampagne for at skaffe hjem til forældreløse børn, vil den også gøre et stort nummer ud af at tage æren for resultaterne. Der bliver både fremstillet kuglepenne, balloner og t-shirts. Min holdning er, at egenreklamen er ulækker. Men I har slet ikke overskredet grænsen endnu. Det gør I først, når en journalist må droppe en historie, fordi sponsorerne ikke bryder sig om den," siger Nancy Graham Holm.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen